GPS Data Application for Traffic Flow Analysis

교통류분석을 위한 GPS자료의 활용

Lee, Chung-Won
이청원

  • Published : 2005.03.31

Abstract

The number of vehicles with a GPS receiver is increasing in many countries. It has been known that the vehicle position data by GPS receivers have a great application possibility to traffic management arena as well as traffic information system. For application of traffic management, the data needs to be proved, which is effective in some traffic flow analysis. Not many papers contain the traffic flow analysis results using GPS data. This study selected two traffic flow analyses where GPS data might be useful. The one is the microscopic utilization of GPS data to the acceleration noise estimation. The second is the macroscopic utilization to the two-fluid model parameter estimation. GPS speed data collected by every second are core parts for the two applications. The two methods for data collection in the field were suggested, and the data were collected following these methods to perform the case studies. According to the case studies, GPS data are very useful for these traffic flow analyses. Finally, some remaining issues to widely use GPS data near in future are presented.

GPS 수신장치 장착차량이 전 세계적으로 증가하고 있는 상황에서 차량위치정보를 활용하면 교통부분에 응용 가능성이 크다는 것은 익히 알려진 사실이다. 그러나 GPS은 정보전달을 위한 차량위치파악 측면에서 주로 연구되었을 뿐, 교통류분석 시 활용을 타진한 연구는 많지 않다. 본 연구는 GPS자료가 교통류 분석에 우선 활용될 수 있는 두 가지를 선정하였으며, 자료수집 방법과 사례분석결과를 제시하였다. 분석대상으로 가속소음의 측정과 two-fluid 모형의 계수산정을 선정하였다. 미시적 교통류분석의 하나인 가속소음의 선정은 매초마다 수집되는 속도자료로 가속도를 손쉽게 산정할 수 있다는 장점 때문이었다. 또한, 간단히 정지시간과 이동시간을 산정해 낼 수 있기에 도시부 가로망에 대한 거시적 교통류분석의 가장 효과적인 모형 중 하나인 two-fluid 모형의 계수산정에 활용할 수 있다는 판단 때문이었다. 적용결과를 유사연구와 비교해 보았으며, 몇 가지 사항만 추가 검증된다면 매우 손쉽게 광범위한 지역에 대한 분석이 가능할 것으로 판단되었다. 한편, 국내 상황은 텔레매틱스라는 산업적 기반에 힘입어 GPS 장착차량이 급격히 증가할 것인바, 이들 자료를 활용한 다양한 교통류 분석이 필요하다.

Keywords

References

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