Abstract
This paper presents an evaluation of the seismic repair of reinforced concrete bridge piers with lap spliced longitudinal steels. For the purpose of this research, analytical trilinear hystretic model has been used to simulate the force-displacement hysteretic response of RC bridge piers under repeated reversal loads. The macro model used is derived from the experimental research results. Once the relationship between moment and curvature in the plastic hinge has been defined, the enhanced hysteretic model consisting of five different branches has been proposed for the stiffness variation modeling of a RC section under cyclic loading. The strength and stiffness degradation index is introduced to compute the hysteretic curve for various confinement steel ratios. In addition, the modified curvature factor has been introduced to predict the seismic performance of reinforced concrete bride piers with lap splice and retrofit. Subsequently, the damage index is computed based on experimental and analytical results. The results of this research can be useful to predict the seismic performance and to evaluate of seismic safety for reinforced concrete bridge piers with lap splice and retrofit.
본 연구에서 주철근이 겹침이음된 철근콘크리트 교각의 내진보강을 평가하였다. 이를 위해 반복 횡하중이 작용하는 경우에 교각의 하중-변위 이력 곡선을 도출하고자 Trilinear이력거동모델을 이용하였다. 사용된 Macro모델은 실험적인 연구결과에 의해 도출되었다. 소성힌지부에서 모멘트-곡률관계를 정의하고 반복하중 하에서 강성의 변화를 해석적으로 모형화하기 위하여 각기 다른 강성을 갖는 5가지 지선을 갖춘 형태의 이력거동모델을 제안하였다. 구속철근비에 따른 이력곡선을 도출하고자 강도 및 강성감소지수를 도입하였다. 또한, 주철근의 겹침이음 및 보강 실험체의 내진성능을 예측하기 위하여 곡률수정계수를 도입하고 실험결과와 해석결과에 따른 손상도를 평가하였다. 본 연구결과는 주철근이 겹침이음된 철근콘크리트 교각 및 보강된 교각의 내진성능 예측 및 안전성 평가에 유용하게 이용될 수 있을 것으로 기대된다.