Abstract
A seismic tomography method was applied to the investigation of an existed underground tunnel. Around tunnel, several boreholes were located to examine the tunnel existence. P-wave velocity tomograms were yielded by the first arrival traveltime tomography. We identified the location and the depth of the tunnel from each tomogram and derived the direction of the tunnel from this information. The derived location and direction of the tunnel were compared to the true location and direction of the tunnel.
본 연구에서는 터널 연구 지역에 여러 개의 시추공을 이용하여 터널과의 거리, 각도를 달리하면서 심부의 지하터널을 조사하기 위해 탄성파 토모그래피 방식을 이용하였으며, 초동주시를 이용한 토모그램을 작성하였다. 이 결과에 의해서 이론적인 각 터널의 위치 및 방향을 계산하였고, 현장모형과 같은 이론모형에 대하여 여러 가지 입력 자료를 변화시키면서 계산 결과 변화 양상을 관찰하였으며 앞으로의 터널자료 해석에 도움을 주고자 하였다.