국도변 신호교차로 안전성 향상을 위한 사고예측모형개발

Development of Accident Prediction Models for Rural Signalized inter sections

오주택;성낙문;하오근
Oh, Ju-Taek;Seong, Nak-Mun;Ha, Oh-Keun

  • 발행 : 2005.01.31

초록

최근 폭등하는 자동차의 이용과 교통사고의 증가는 물적 손실이란 측면에서 뿐만 아니라, 국민의 기본 생활권을 위협한다는 측면에서 교통사고를 줄이기 위한 많은 노력이 요구된다. 특히, 일반 도로구간에 비해 사고의 잠재성이 상대적으로 높은 교차로의 경우 이에 대한 적절한 대책이 필요하다. 이를 위해 본 연구에서는 우리나라 실정에 맞는 교차로 사고예측모형을 개발함으로써 교통사고에 영향을 미치는 요인들을 분석하고 이를 통해 교차로 안전성 향상에 기여하고자 한다. 본 연구에서는 교차로사고 분석에 있어서 사고데이터 특성을 고려하여 비선형 회귀분석 중 적정 모델식을 적용하였다. 교차로 관련 변수들을 이용하여 분석한 결과, 과분산값이 0에 가까운 값을 나타내어 포아송 회귀분석이 적합한 것으로 나타났으며 교차로 교통사고에 영향을 미치는 변수는 주도로 교통량, 부도로 교통량, 주도로 중차량 비율, 부도로 유출입구 수, 주도로 중앙분리대, 주도로 제한속도로 분석되었다.

In recent years, the rapid growth of vehicles have increased traffic crashes. Since they can cause the economic losses and have put the life quality in danger, there should be numerous efforts to reduce traffic crashes. Especially, intersections require more cautions than road segments because they have higher possibility of crashes than road segments. To reduce traffic crashes, this research seeks to improve the safety of intersections by analysing causations of traffic crashes with traffic prediction models. This research used non-linear regression methods to invest the crash data. The results showed that the data did not suffer any over-dispersion problems, which suggests the Poisson method is the best to fit the data. The results also identified six significant factors affecting safety at intersections. They are major and minor traffic, heavy vehicle rate, number of driveways, presence of median, and seed limits.

키워드

참고문헌

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