The Influence of Physical Activity on Communication and Adaptation to School Life

신체활동 놀이가 의사소통 및 학교생활적응에 미치는 영향

  • Received : 2005.01.28
  • Accepted : 2005.02.18
  • Published : 2005.04.30

Abstract

The purpose of this study was to investigate the influence of physical activity on communication and adaptation to school life of elementary school students. Seventy-two students (male 37; female 35) from two classes participated in the experiment. One class served as an experimental group and the other as a control group. The program consists of 16 sessions. Participants completed the Communication Scale and School Adjustment Scale. The collected data were analyzed by using t-test and covariance analysis. The results of the analysis showed that there were statistically significant differences between elementary school students who participated in physical activity and ones who did not in terms of communication and school life adaptation. Based upon these results, it is concluded that physical activity is effective for communication and school life adaptation of elementary school students.

Keywords

References

  1. 김겸옥, 놀이 프로그램이 유사자폐아동의 학교생활적응에 미치는 효과, 동아대학교 교육대학원 석사학위논문, 2002
  2. 김성훈, 청소년의 또래수용유형과 촉진적 의사소통능력간의 관계, 서울대학교 대학원 석사학위논문, 2000
  3. 김진경과 유안진, 시설거주여부, 성별 및 연령에 따른 초기 청소년의 의사소통 기술과 또래관계의 질, 아동학회지, pp.121-135, 2000
  4. 김춘란, 집단놀이가 아동의 사회성 발달에 미치는 영향, 전북대학교 교육대학원 석사학위논문, 2001
  5. 김춘일과 김성혜, 유아놀이 프로그램, 교육과학사, 1998
  6. 김희숙, 역할놀이 활동이 아동의 사회성에 미치는 영향, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, 1989
  7. 박건자, 또래상담훈련이 중학생의 의사소통 및 학교생활관련태도에 미치는 영향, 건국대학교 교육대학원 석사학위논문, 2001
  8. 박노혁, 초등학생의 방과 후 신체활동이 스트레스에 미치는 영향, 청주교육대학교 교육대학원 석사학위논문, 2003
  9. 성영호와 권지윤, 운동놀이 프로그램이 아동의 신체활동능력에 미치는 영향, 논문집, 15(1), pp.577-688, 1998
  10. 송자영, 신체활동놀이가 유아의 스트레스 감소에 미치는 영향, 경기대학교 교육대학원 석사학위논문, 2001
  11. 신명숙과 정정란, 전통놀이가 유아의 사회성 발달에 미치는 효과, 아동교육, 12(1), pp. 33-50, 2003
  12. 윤성남, 초등학교 아동의 신체 활동을 통한 놀이 지도가 스트레스 감소에 미치는 영향. 전남대학교 대학원 석사학위논문, 2000
  13. 이경숙과 유승희, 전통놀이 프로그램이 아동의 창의성 증진에 미치는 효과, 초등교육연구논총, 19(1), 2003
  14. 이숙재, 유아를 위한 놀이의 이론과 실제 (제 3판), 창지사, 2004
  15. 이선영, 아동 및 청소년의 친구관계 발달과 학교적응, 대구가톨릭대학교 대학원, 박사학위논문, 2001
  16. 이영선, 초등학교 아동의 학습된 무기력과 성패 귀인 및 학교생활적응과의 관계, 한국교원대학교 대학원 석사학위논문, 1997
  17. 이시자, 극화놀이가 유아의 이야기 이해증진에 미치는 영향, 미래유아교육학회지, 1(1), pp.161-174, 1995
  18. 장봉희, 단체놀이활동이 초등학생의 행동 체력과 인성 변화에 미치는 영향, 강원대학교 교육대학원 석사학위논문, 2001
  19. 정금자, 유아놀이지도의 이론과 실제, 교육과학사, 1999
  20. 조수진, 신체활동놀이가 유아의 창의성 발달에 미치는 영향, 이화여자대학교 대학원, 석사학위논문, 1995
  21. 황경미, 초등학교 아동의 친구관계와 학교적응의 관계, 한국교원대학교 대학원 석사학위논문, 1998
  22. Berndt & Hawkins, The effects of friendship on student's adjustment after the transition to junior high school.(ERIC Document Reproduction No. ED 255786), 1985
  23. Brubacher, T. S., History of problems of education, New York, McGraw-Hill, 1966
  24. Connolly, F. A., & Doyle, A. B. Relation of social fantasy play to social competence in preschoolers. Developmental Psychology, 20, pp.797-806, 1996 https://doi.org/10.1037/0012-1649.20.5.797
  25. Gallahue, D. L., Developmental movement experience for children New York: John wiley & Sons, 1982
  26. Hughes, F. P., Children, play, and development (3rd ed.), Pearson Education Inc, Allyn & Bacon, 1999
  27. Humphreys, A. P & Smith, P. K. Rough and tumble, friendship, and dominance in schoolchildren: Evidence for continuity and change with age. Child Development, 58(1), pp.201-212, 1987 https://doi.org/10.2307/1130302
  28. Ladd, g. W., Kochenderger, B. J., & Coleman, C. C. Friendship quality as a predictor of young children's early school adjustment. Child Development, 67(3), pp.1103-1118, 1996 https://doi.org/10.2307/1131882
  29. Smilansky, S., The effects of sociodramatic play on disadvantaged preschool children, New York: Wiley, 1968