DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Influential Factors on Information Literacy of Undergraduate Students

대학생의 정보활용능력에 미치는 영향요인에 관한 연구 - 정규 교과목 정보이용교육 수강생을 중심으로 -

  • 최은주 (경기대학교 인문학부 문헌정보학과) ;
  • 박남진 (경기대학교 대학원)
  • Published : 2005.12.01

Abstract

The purpose of this study is to reveal how undergraduate students' computer literacy and library knowledge can affect their frequency of library material use and information literacy, and analyze the correlations between frequency of library material use and information literacy. Data were collected by distributing questionnaires to students of 7 universities in 8 credit-given user education courses, and correlations with variables were analyzed through hypothesis testing. It was suggested that with strong support of university administration, user education should be taught by using more of scholarly library material.

본 연구는 정규 과목으로서 정보이용교육을 수강하는 대학생들을 대상으로 이들의 컴퓨터활용능력과 도서관 관련 지식이 이용빈도와 정보활용능력에 어떠한 영향을 미치는지를 조사하고, 이용빈도와 정보활용능력은 어떠한 상관관계가 있는지를 분석하여 보다 나은 정보이용교육의 수업 방향을 제시하고자 함을 목적으로 하였다. 서울 ?경기지역 소재 7개 대학의 8개 수업 수강생들을 대상으로 자료를 수집하였으며, 가설검증을 통해 변인들의 상관관계를 분석하였다. 정보이용교육의 중요성에 대한 대학당국의 인식과 더불어 향후의 정보이용교육은 도서관자료를 이용한 학술정보활용 중심으로 이루어져야 할 것임을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 강혜영. 2002. 정보이용능력 교육 프로그램의 비교 연구. '한국문헌정보학회지', 36(1): 297-320
  2. 고영만. 2004. 대학생을 위한 정보문해 교수학습 모형 개발 연구. '정보관리학회지', 21(4): 67-87
  3. 고종호. 2001. 도서관 정보화의 성과지각 및 서비스품질이 이용자만족과 재이용 의사에 미치는 영향. 석사학위논문. 조선대학교 경영대학원
  4. 박남진. 2000. 대학도서관 이용자교육 형태에 따른 교육적 효율성 비교분석. 석사학위논문. 경기대학교 교육대학원
  5. 유소영. 2004a. 정보이용 능력 기준과 정보처리학습모형에 관한 연구. '한국도서관.정보학회지', 35(4): 251-269
  6. 유소영. 2004b. 정보이용능력교육과 학교수업방법에 관한 연구: 정보조직력 향상을 위한 정보처리 학습모형의 사용을 중심으로. '한국문헌정보학회지', 38(1): 247-261
  7. 유재옥. 1996. 온라인 탐색자의 개인적 특성에 관한 문헌연구. '한국문헌정보학회지', 30(4): 39-60
  8. 이정연. 2005. 대학생의 정보활용능력 평가모형 개발에 관한 연구. 박사학위논문. 이화여자대학교 대학원
  9. 이현실. 2004. 텔파이 조사를 이용한 정보활용능력 교육 항목 재발 연구. '한국문헌정보학회지'. 38: 303-322
  10. 전국대학연감편찬위원회. 2005. 全國大學年鑑. 한국산업정보원 부설 전국대학연감 편찬위원회
  11. 진혜영, 황인영. 2003. 국내 대학의 정보이용능력 교양교육의 표준 지침 수용에 관한 연구. '한국정보관리학회 학술대회 논문집', 10: 285-294
  12. ACRL. 2000. Information literacy competency standards for higher education (accessed August 25, 2005).
  13. ACRL IS Research and Scholarship Com mittee. 2003. 'Research agenda for library instruction and information literacy.' Library & Information Science Research. 25(4): 479-487 https://doi.org/10.1016/S0740-8188(03)00056-2
  14. American Library Association. 1989. American Library Association Presidential Committee on Information Literacy final report. available (accessed August 25. 2005).
  15. Carter, Elizabeth W. 2002. 'Doing the best you can with what you have : lessons learned from outcomes assessment.' The Journal of Academic Librarian-ship. 28(1-2): 36-41 https://doi.org/10.1016/S0099-1333(01)00282-8
  16. Cudiner, Shelley and Oskar Harmon. 2001. 'Comparing the effectiveness of different presentation formats for workshops on introductory library skills.' Research Strategies, 18(1): 49-61 https://doi.org/10.1016/S0734-3310(01)00065-9
  17. Dunn, Kathleen. 2002. 'Assessing information literacy skills in the California State University: a progress report.' The Journal of Academic Librarianship, 28(1-2): 26-35 https://doi.org/10.1016/S0099-1333(01)00281-6
  18. Fonseca, Tony and Monica King. 2000. 'Incorporating the internet into traditional library instruction.' Computers in Libraries, 20(2): 1041-7915
  19. Holman, Lucy. 2000. 'A Comparison of Computer-Assisted Instruction and classroom bibliographic instruction.' Reference & User Services Quarterly, 40(1): 53, 8p. 15 charts
  20. Meulemans, Yvonne Nalani and Jennifer Brown. 2001. 'Educating instruction librarians: A model for library and information science education.' Research Strategies. 18(4): 253-264 https://doi.org/10.1016/S0734-3310(03)00002-8
  21. Mizrachi, Diane and Snunith Shoham. 2004. 'Computer attitudes and library anxiety among undergraduates a study of Israeli B.Ed students.' The International Information & Library Reviiew, 36(1): 29-38 https://doi.org/10.1016/j.iilr.2003.09.001
  22. Opaleke, J. S. 1998. 'Effect of the user education programme on undergraduate students' library exploration at the University of Ilorin.' The International Information & Library Review, 30(4): 275-287 https://doi.org/10.1006/iilr.1998.0092
  23. Portmann, Chris A. and Adrienne Julius Roush. 2004. 'Assessing the effects of library instruction.' The Journal of Academic Librarianship, 30(6): 461-465 https://doi.org/10.1016/j.acalib.2004.07.004
  24. Shapiro, Jeremy J. and Shelley K. Hughes. 1996. 'Information literacy as a Iiberal art.' Educom Review[Online] 31(2). [2005.10.25]
  25. Tag, Sylvia G. 2004. 'A Library instruction survey for transfer students: implications for library services.' The Journal of Academic Librarianship, 30(2): 102-108 https://doi.org/10.1016/j.acalib.2004.01.001
  26. Ury, Connie Jo, Carolyn V. Johnson and Joyce A. Meldrem. 1997. 'Teaching a heuristic approach to information retrieval.' Research Strategies, 15(1): 39-47 https://doi.org/10.1016/S0734-3310(97)90006-9
  27. Warner, Dorothy Anne. 2003. 'Programmatic assessment: turning process into practice by teaching for learning.' The Joumal of Academic Librarianship, 29(3): 169-176 https://doi.org/10.1016/S0099-1333(03)00017-X
  28. Warmkessel, Marjorie M. and Joseph M. McCade. 1997. 'Integrating information literacy into the curriculum.' Research Strategies, 15(2): 80-88 https://doi.org/10.1016/S0734-3310(97)90024-0

Cited by

  1. Current Practices of the Customized Bibliographic Instructions in Academic Libraries vol.31, pp.2, 2014, https://doi.org/10.3743/KOSIM.2014.31.2.099
  2. An Analysis on Education Needs for Information Literacy Programs of Professional Secretaries vol.42, pp.2, 2008, https://doi.org/10.4275/KSLIS.2008.42.2.445
  3. Instruction Librarians' Perceptions of the Customized Bibliographic Instructions in Academic Libraries vol.31, pp.4, 2014, https://doi.org/10.3743/KOSIM.2014.31.4.133