The types of Students' Responses to Anomalous Situations in Physics - Observation, Perception about Observation, Belief Change about Preconception, Contents and Types of Suggested Experiments, Cognitive Conflict Level by the Belief Change

물리학습에서 불일치 상황에 직면한 학생들의 반응 유형 - 관찰 및 인식, 신념변화, 제안하는 실험의 유형, 신념변화에 따른 인지갈등 정도

  • Published : 2005.04.30

Abstract

The purpose of this study was to examine the students' responses when students were confronted with anomalous situations in physics. 16 students were selected from one middle school in Busan by examining the pre-test results. To measure students' responses and cognitive conflict levels, written Cognitive Conflict Levels Test(CCLT) developed in a previous study was used together with interviews. Students' responses were tape-recorded. Two kinds of anomalous situations were presented. One was a quantitative demonstration with scale, the other was a qualitative demonstration without scale. In the quantitative group, all students observed anomalous situations correctly. However, in the qualitative group, many of their observations of anomalous situations were incorrect. The students who observed anomalous situations based on preconceptions tended not to abandon their preconceptions, and suggested confirmation experiments which were supposedly to support their preconceptions. The students who recognized results very differently from their preconceptions when confronted with anomalous situations abandoned their preconceptions and suggested alternative experiments. The students who changed their beliefs about preconceptions showed higher cognitive conflict levels than who didn't abandon their preconceptions.

이 연구의 목적은 학생들의 선개념과 불일치하는 현상을 관찰한 학생들의 반응 즉, 관찰, 관찰에 대한 인식, 선개념에 대한 신념 변화, 인지갈등, 새로운 실험의 필요 여부 및 실험 유형 등을 알아보는 것이다. 부산광역시 소재 중학교 3학년 여학생들을 대상으로 하였으며, 사전 검사를 통하여 오개념을 가진 학생을 먼저 선발하고, 사전개념에 대한 확신 정도가 큰 학생들을 선정하였다. 이 학생들 중 이 연구에 참여할 의사가 있는 학생을 다시 선별하였다. 최종적으로 이 연구에 참여한 학생은 16명이다. 학생들의 반응과 인지갈등을 알아보기 위하여 인지갈등 측정도구(CCLT)와 반구조화 된 면담을 이용하였다. 학생들에게 제시한 불일치 상황은 정성적 상황과 정량적 상황으로 분류하였다. 정성적 상황은 불일치 상황이 눈금으로 제시되지 않는 경우이고, 정량적 상황은 불일치 상황이 눈금으로 제시되는 경우이다. 불일치 상황을 정성적으로 제시했을 경우에는 자신의 선개념의 영향을 받아 틀리게 관찰한 학생이 있는 반면, 정량적 불일치 상황에서는 모두가 바르게 관찰하였다. 역학의 정성적 불일치 집단의 1명을 제외하고는 모두 제시된 상황이 자신의 선개념과 다른 현상이라고 인식하였다. 불일치 상황을 선개념에 비추어 관찰한 학생은 대체적으로 선개념을 버리지 않으며, 자신의 선개념을 지지하는 확인실험을 요구하는 경향이 있었다. 선개념에 대한 신념의 변화가 있는 학생은 신념을 유지한 학생보다 인지갈등 정도가 높았다.

Keywords

References

  1. 강석진, 신숙희, 노태희(2002). 변칙 사례에 대한 초등학생들의 반응 연구. 한국과학교육학회지, 23, 252-259
  2. 권난주, 권재술(2004). 인지갈등 전략을 이용한 과학 개념 변화에서 학습자 특성의 효과. 한국과학교육학회지, 24, 216-225
  3. 김지나(2003). 불일치 상황에 직면한 학생틀이 요구하는 실험을 통한 인지갈등과 물리개념변화 과정. 한국교원대학교 박사학위 논문
  4. 김지나, 이영직, 권재술(2000). 갈등상황 제시 유형에 따른 학생 개개인의 물리 개념변화 경로 분석. 한국과학교육학회지, 20, 77-87
  5. 노태희, 임희연, 강석진(2000). 변칙사례에 대한 학생들의 반응 유형. 한국과학교육학회지, 20, 288-296
  6. 노태희, 임희연, 강석진, 김순주(2001). 학생의 인지적, 정의적 변인, 변칙 사례에 의한 인지 갈등, 개념 변화 사이의 관계. 한국과학교육학회지, 21, 658-667
  7. 박종원(2001). 학생의 과학적 설명가설의 생성과정 분석 - 대학생의 반응 분석을 중심으로. 한국과학교육학회지, 21, 609-621
  8. 박종원(2003). 과학적 가설 검증을 위한 학생들의 실험 설계 내용 분석. 한국과학교육학회지, 23, 200-213
  9. 오재천(2003). 학습과제의 난이도에 따른 학생들의 인지갈등 정도와 개념변화 특성. 한국교원대학교 석사학위 논문
  10. 이채은, 이경호, 김지나, 권재술(2001). 인지갈등 상황 제시유형에 따른 고등학생들의 역학 개념변화, 한국과학교육학회지, 21, 697-709
  11. 최진만(2003). 인지갈등 유발수업이 중학생의 빛의 직진성 개념변화에 미치는 효과. 한국교원대학교 석사학위 논문
  12. 최혁준(2003). 무중력 상태에 대한 예상의 확인 결과가 대학생의 인지갈등과 개념변화에 미치는 영향. 한국교원대학교 박사학위 논문
  13. Chinn, C. A., & Brewer, W. F.(1993). The role of anomalous data in knowledge acquisition: A theoretical framework and implications for science instruction. Review of Educational Research, 63, 1-49 https://doi.org/10.3102/00346543063001001
  14. Chinn, C. A., & Brewer, W. F.(1998). An empirical test of a taxonomy of responses to anomalous data in science. Journal of Research in Science Teaching, 35, 623-654 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199808)35:6<623::AID-TEA3>3.0.CO;2-O
  15. Dreyfus, A., Jungwirth, E., & Eliovitch, R.(1990). Applying the 'cognitive conflict' strategy for conceptual change: Some implications, difficulties, and problems. Science Education, 74, 555-569 https://doi.org/10.1002/sce.3730740506
  16. Kim, Jina, Choi, H., Kwon, J.(2002). Students' Cognitive Conflict Levels by Provided Quantitative Demonstration and Qualitative Demonstration. Proceedings of the 2002 Physics Education Research Conference. Held in conjunction with the Summer 2002 meeting of the American Association of Physics Teachers, 113-116
  17. Lee, G. H., Kwon, J. S., Park, S. S., Kim, J. W., Kwon, H. G., & Park, H. K.(1999, March). The development of an instrument for the measuring of students' cognitive conflict levels. Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching, Boston, MA
  18. Lee, G. H., Kwon, J. S., Park, S. S., Kim, J. W., Kwon, H. G., & Park, H. K.(2003). Development of an instrument for measuring cognitive conflict in secondary-level science class. Journal of Research in Science Teaching, 40, 585-603 https://doi.org/10.1002/tea.10099
  19. Park, J., & Kim, I.(2002). Analysis of students' processes of generating scientific explanatory hypothesis. Paper presented at the ASERA, Townsville, Australia
  20. Pak, S. J.(1995). The Students' Evidence-Evaluation in Learning Physics. Proceedings of the 3rd workshop on students' conceptual structures and changes in learning physics. Seoul, 4-35
  21. Posner, G. J., Strike, K. A., Hewson, P. W., & Gertzog, W. A.(1982). Accommodation of a scientific conception: Toward a theory of conceptual change. Science Education, 66, 221-227 https://doi.org/10.1002/sce.3730660207
  22. Posner, G. J., & Gertzog, W. A.(1982). The clinical interview and the measurement of conceptual change. Science Education, 66, 195-209 https://doi.org/10.1002/sce.3730660206