Research on the Current Science Teaching Evaluation System and Directions for Improving Teaching Evaluation

과학과 수업평가 실태 및 개선 방안 연구

  • Published : 2005.08.30

Abstract

This study investigated the current science teaching evaluation system implemented in schools and directions for improving teaching evaluation using literature review, survey, and teacher interview. The first part of this paper analyzed the types, roles, and major issues of the current science teaching evaluation. In-service teachers argued that the current teaching evaluation system was discredited because of the bureaucratic procedures of teacher performance review, showcase classrooms, teachers' views on classroom as their own personal space, low ratio of teaching component in the current teacher evaluation, untrained evaluators, and the absence of professional teaching standards. The second part of the paper investigated the need for a formative teaching assessment, an ideal type of teaching assessment, and the role of participants in the teaching evaluation processes. The way forward, therefore, is to start not at the level of the administrative superstructure but at the level of teachers who will assume responsibility for developing standards of practice as the basis for evaluating their own work and improving their own professional learning to provide quality assurance.

본 연구에서는 문헌 연구, 설문 조사, 교사 면담 등을 통하여 현행 과학과 수업평가(장학) 실태를 진단하고, 과학과 수업평가의 필요성과 그 개선 방안(지향점)을 고찰하였다. 먼저 과학교사들이 경험한 수업평가의 유형, 현행 수업평가 결과의 활용 사례, 교사들이 진단한 현행 수업평가의 문제점 등을 살펴보았다. 현장 교사들은 관리자 중심의 관료적인 수업평가, 보여주기위한 공개 수업용의 수업 평가, 수업이 교사의 개인적인 영역이라는 교사들의 인식, 교사평가에서 낮은 비중을 차지하는 수업평가, 평가자의 비전문성, 객관적이고 전문적인 평가들의 부재 등을 현행 수업평가의 문제점으로 지적하였다. 또한 본 연구에서는 형성평가로서의 과학과 수업평가의 필요성을 고찰하고, 바람직한 수업평가의 유형, 주체, 대상 등을 제안하였다. 앞으로 나아갈 길은 행정적 상부구조에서 시작되는 것이 아니라, 교사들 스스로 신뢰할만한 전문직으로서 자신들의 활동을 점검할 기초가 되는 교수활동 기준 개발 및 전문적 학습에 대한 책임을 지는 것이다.

Keywords

References

  1. 곽병선 (2002). 교실교육의 개혁과 교사의 수업 전문성. 교원 교육연구, Vol. 18(1), 1-9
  2. 박상철 (2004). 교원 자격 및 평가제도 개선 방안. 교원 인사제도 혁신 방안 수립을 위한 공청회 자료, 한국교육개발원
  3. 원효헌 (2002). 교수활동의 질 개선을 위한 교사 자기평가. 한국교원교육연구, Vol. 19(3), 147-168
  4. 한국교육개발원 (2004). 교원 인사제도 쟁점과 개선 방향. 교원 인사제도 혁신 방안 수립을 위한 공청회 자료. 한국교육개발원
  5. 한국교육과정평가원 (2004). 수업평가 기준개발 연구. ( I )-일반 기준 및 교과(사회, 과학, 영어) 기준 개발. 한국교육과정평가원 연구보고 RRI 2004-5. pp. 257
  6. ASTA (2002). National professional standards for highly accomplished teachers of science. Australian Science Teachers Association Inc.
  7. Bloom, B. S., Mdaus, G. F., & Hasting, J. T. (1981), Evaluation to improve learning. NY: MacGraw Hill
  8. Danielson C, & McGreal, T. L.(2000). Teacher evaluation to enhance professional practice. ASCD
  9. Danielson, C. (1996). Enhancing professional practice: A framework for teaching. Alexandria, Virginia: ASCD
  10. Darling-Hammond, L. (1999). Target time toward teachers. Journal of Staff Development, 20(2), 31-36
  11. Feldman, S. (1998). Teacher quality and professional unionism. In Shaping the Profession that Shapes the Future, Speeches from the AFT/NEA(the National Education Association) Conference on Teacher Quality. Available at [www.aft.org/edissues/downloads/tqspeech.pdf]
  12. Grossman, P. L. (1990). The making of a teacher: Teacher knowledge and teacher education. New York: Teachers College, Columbia
  13. Ingvarson, L. C. (1994). Setting Standards for Teaching: an Agenda for the Profession. In F. Crowther, B Caldwell, J. Chapman, G. Lakorrski & D. Ogilvie (Eds). The Workplace in Education: Australian Perspectives. Australian Council for Educational Administration 1994 Yearbook. Rydalmere, NSW: Edward Arnold
  14. Kleinhenz, E., Ingvarson, L., & Chadbourne, R. (2002). Teacher Evaluation Uncoupled: A Discussion of Teacher Evaluation Policies And Practice, in Australian State, And Their to Quality Teaching And Learning, Available at [www.aare.edu.au]
  15. Schulmm, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2). 4-14 https://doi.org/10.3102/0013189X015002004
  16. Sergiovani, T. J., & Starratt, R. J.(1983). Supervision : A redefinition(6th ed.), futon: McGraw Hill
  17. Wajnryb (1992). Classroom observation tasks: a resource book for language teachers and trainers. UK: Cambridge university press
  18. Wenglinsky, H. (2000). How teaching matters: bringing the classroom back into discussions of teacher quality. Princeton. NJ : Educational Testing Service