Beliefs About Gifted Education and Classroom Practices of the Science Teachers at Science Academy in Korea

과학영재학교 과학교사들의 영재교육에 대한 신념과 교수활동 유형

  • Published : 2005.08.30

Abstract

The most important factor in providing education to gifted students as well as to students in general are the teachers themselves. However, at present in Korea, most of the teachers in charge of education for the gifted are educated by in-service training programs only for a short period of time. It is doubtful whether the teachers, who have taught ordinary students in general, can teach gifted students effectively only after completing such a short course. This research investigated the relationship between the teachers' beliefs about educating the gifted and the teachers' classroom practices in a Science Academy through case studies. The guiding questions for this study are as follows: First, what beliefs do the participating teachers have about education for the gifted? Second, how are the participants' beliefs reflected in their classroom practices? Of the five participants, two are physics teachers, two are biology teachers, and one is an earth science teacher. I observed and videotaped four classroom practices for each participant and conducted an in-depth interview with each participant. Further data were collected through e-mails with the participants. All data were carefully transcribed and analyzed. The results are as follows: Beliefs about education for the gifted do not exist independently, and form a belief system connecting with beliefs about teaching and learning, and subject matter. And the belief systems of participants can be divided into "student-centered," "teacher-centered," and "conflict chaos." In the classes of the participants who have "student-centered" belief system, students' questions or opinions played an important role and the participation structure in the classroom was determined by the students. On the contrary, participants who have "teacher-centered" belief system focused on teaching contents as much as possible in their classes. These teachers played a heavy role and formed a participation structure where students depended on their teacher's intellectual authority and therefore participated in their class passively. A participant who have "conflict chaos" belief did not form a firm belief system yet, and traditional beliefs about teaching and learning were reflected a lot in her classes. The research results imply teachers' beliefs play an important role in classroom practices and beliefs about teaching and learning and subject matter as well as beliefs about education for the gifted are important factors for teachers who guide gifted students. Additionally, I make some suggestions for the improvement of teacher education for the gifted.

일반교육에서와 마찬가지로 영재교육이 성공적으로 이루어지기 위하여서는 영재학생들을 담당하고 있는 교사의 역할이 무엇보다도 중요하다. 현재 각급 학교에서 영재교육을 담당하고 있는 대부분의 교사들은 단 기간의 영재교육연수를 받은 후 영재학생들을 가르치고 있다. 이런 단기간의 영재교육연수만으로도 그동안 일반 학생들을 담당하고 있던 교사가 영재교육에 대한 나름대로의 철학을 정립하고 영재학생들을 효과적으로 가르칠 수 있을지는 의문이다. 최근 교사의 신념이 교수활동에 중요한 역할을 한다는 것을 시사하는 연구 결과가 많이 발표되고 있다. 이 논문은 현재 과학영재학교에서 과학과목을 가르치고 있는 교사들을 대상으로 사례연구를 수행하여, 영재교육에 대한 교사의 개인적 신념과 교수활동과의 관계를 파악하는데 그 목적이 있다. 이 연구에서 구체적 으로 다루고자 하는 문제는 다음과 같아. 첫째, 연구에 참여한 교사들의 영재교육에 대한 신념은 무엇인가? 둘째, 이들의 신념은 교수활동에 어떤 방식으로 반영 되고 있는가? 본 연구에 참여한 교사들은 과학영재학교 물리교사 2명, 생물교사2명, 기구과학교사1명으로 총 5명이다. 자료는 참여교사 당 4차시의 수업 관찰 및 녹화, 심층면담을 통해서 수집하였고, 모든수업과 면담자료를 전사 후에 분석하였다. 이외에 추가적인 자료는 이메일을 통해서 수집하였다. 참여교사들의 사례 분석 결과는 다음과 같다. 참여 교사들의 영재교육에 대한 신념은 독립적으로 존재하는 것이 아니라 교수학습관과 교과목에 대한 신념이 서로 맞물려 하나의 신념체계를 형성하고 있는 것으로 나타났다. 또한 참여교사들의 신념체계는 '학생 중심', '교사 중심', '갈등 혼돈', 이 세 가지 형태로 나눌 수 있었다. '학생 중심' 신념체계를 가진 교사들은 수업진행 시 학생들의 질문이나 의견이 중요한 역할을 하게 하며, 학생들이 교사의 지적권위에 의지하지 않고 학생들 스스로 문제를 해결하도록 함으로써, 학생들이 수업에 주체가 되어 적극적으로 수업에 동참하게 하는 교실 참여구조를 보이고 있었다. '교사 중심' 신념체계를 가진 교사들은 주어진 시간 내에 많은 지식을 가르치는데 치중하고, 수업진행에서 학생보다 교사가 절대적인 역할을 수항하여 학생들이 주체적으로 수업을 이끌어나가기 보다는 교사의 지적권위에 학생들이 의존하는 수동적인 교실 참여구조를 보이고 있었다. '갈등 혼돈' 신념체계를 가진 교사는 자신만의 확고한 신념체계가 아직 형성되어 있지 않으며, 교수활동에서 전통주의 교수학습관이 많이 반영되고 있었다. 이 연구의 결과는 교사의 신념이 교수활동에 중요한 영향을 미친다는 사실을 다시 확인시켜준다. 특히, 영재학생 담당교사의 경우는 영재교육에 관한 신념뿐 아니라 교수학습관과 교과목에 대한 개인적 신념이 교수활동에 크게 영향을 미친다는 것을 보여준다. 이에 더하여 연구자는 본 연구결과를 바탕으로 영재교사교육에 대한 몇 가지 개선점을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 박성익 조석희, 김홍원, 이지현, 윤여홍, 전석언, 한기순 (2003). 영재교육학원론. 교육과학사
  2. 서혜애, 손연아 (2003). 영재교육기관 교수.학습 실태 분석. CR2003-26, 한국교육개발원
  3. 조석희, 김홍원, 서혜애, 정현철 (2004). 제 5기 영재교육 담당교원 직무연수 결과 보고서, TR2004-3, 한국교육개발원
  4. 조영달 (2001). 한국 중등학교 교실수업의 이해, 교육과학사
  5. 최호성, 남정희, 박수경, 서혜애, 주동범 (2004). 과학영재학교 운영 실태 분석 및 평가 방안연구. 한국과학재단
  6. Brickhouse, N. W. (1990). Teachers' Beliefs about the Nature of Science and Their Relationships to Classroom Practice. Journal of Teacher Education, 41, 53-62 https://doi.org/10.1177/002248719004100307
  7. Brington, C. M (2001). Internal Factors that Influence Teacher Change: Teachers' Beliefs and Conceptions. Doctorial Dissertation, University of Virginia
  8. Cronin-jones, L. L. (1991). Science Teacher Beliefs and Their Influence on Curriculum Implementation: Two Case Studies. Journal of Research in Science Teaching, 28(3), 235-250 https://doi.org/10.1002/tea.3660280305
  9. Haney, J. J., & McArthur, J. (2002). Four Case Studies of Perspective Science Teachers' Beliefs Concerning Constructivist Teaching Practices. Science Education, 86(6), 783 - 802 https://doi.org/10.1002/sce.10038
  10. Kage. M., Uebuchi, H., & Oie, M. (1997). Effects of Teachers' Beliefs Related to Teaching Methods in Classroom Teaching and Children's Attitudes-in Relation with Teachers' Orientation toward Autonomy. The Japanese Journal of Educational Psychology, 45(2), 192-202 https://doi.org/10.5926/jjep1953.45.2_192
  11. Nespor, J. (1987). The Role of Beliefs in the Practice of Teaching. Journal of Curriculum Studies, 19, 317-328 https://doi.org/10.1080/0022027870190403
  12. Pajares, M. F. (1992). Teachers' Beliefs and Educational Research: Cleaning Up a Messy Construct, Review of Educational Research, 62(3), 307-332 https://doi.org/10.3102/00346543062003307
  13. Speer, N. M. (2001). Connecting Beliefs and Teaching Practices: A Study of Teaching Assistants in Reform-Oriented Calculus Courses. Doctorial dissertation, University of California, Berkeley
  14. Tomlinson C. A. (1996). Good Teaching for One and All: Does Gifted Education Have an Instructional Identity? Journal for the Education of the Gifted, 20(2), 155-174
  15. Van Driel, J. H., Beijaard, D., & Verloop, N. (2001). Professional Development and Reform in Science Education, The Role of Teachers' Practical Knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 38(2), 137-158 https://doi.org/10.1002/1098-2736(200102)38:2<137::AID-TEA1001>3.0.CO;2-U