The Effects of Instruction using Science History on Science Achievement and Attitude of Middle School Students

과학사 도입 수업이 과학 성취도와 태도에 미치는 효과 -7학년 '생명'영역을 중심으로

  • Published : 2005.12.30

Abstract

The purpose of this study was to analyze the effects of instruction using science history on science achievement and attitude of students. A pretest-posttest control group design was employed. Subjects were comprised of 193(males 114, females 79) first grade middle school students. A control group of 94 students was instructed using traditional teaching methods and an experimental group of 99 students was instructed using the history of science. Two groups were taught 15 lessons during a 9-week period. To analyze the data statistically, an analysis of covariance(ANCOVA) was applied. The experimental group was significantly different from the control group inrespect to science achievement. There was no significant difference in science achievement between the two groups according to gender. Analysis results on the attitude towards science found the experimental group to significantly differ from the control group. There was no significant difference in attitudes towards science between the two groups according to gender.

본 연구에서는 과학사를 도입한 과학 수업이 전통적인 수업과 비교하여 과학 성취도와 태도면에서 효과가 있는지를 알아보았다. 서울 소재 중학교 1학년 학생 193명을 대상으로 성취도와 태도에 대한 사전, 사후검사를 실시하였다. 과학사를 도입한 수업을 받은 실험집단과 전통적 수업을 받은 통제집단간 공변량분석을 실시한 결과 과학 성취도와 태도면에서 유의미한 차이가 나타났다. 그러나 성별에 따라서는 과학 성취도와 태도면에서 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 이러한 연구 결과 과학사 자료를 활용한 수업은 과학 성취도와 태도면에 긍정적인 효과를 나타내는 교수-학습 전략이라고 볼 수 있다.

Keywords

References

  1. 김미경 (2002). 과학사를 도입한 국내외 과학교육 연구 경향의 비교 및 분석. 이화여자대학교 석사학위논문
  2. 김미리 (2001). 과학사를 도입한 '전기와 자기' 수업이 중학생의 과학에 대한 태도와 인식에 미치는 영향. 서울대학교 석사학위 논문
  3. 김은선, 최경희 (1997). 중학교 과학 물리 영역에 과학사를 도입한 효과-힘과 운동. 새물리, 45(2), 118-122
  4. 동효관, 홍준의, 신영준, 김경호, 이길재 (2002). 과학사를 이용한 과학 영재 생물 교수 학습 모듈 개발. 한국생물교육학회지, 30(4), 363-373
  5. 류진숙, 서정쌍, 김도욱 (1995). 과학의 본성에 대한 인식 조사 및 인식 변화에 미치는 과학사 프로그램의 효과. 화학교육, 22(2), 64-74
  6. 박남이, 이길재 (2000). 과학사를 이용한 진화 개념의 교수-학습 효과에 관한 연구. 한국생물교육학회지, 28(2), 85-99
  7. 박승재, 조희형 (1994). 학습론과 과학교육 서울: 교육과학사
  8. 양승훈, 송진웅, 김인환, 조정일, 정원우 (1996). 과학사와 과학교육 과학교육을 위한 과학사적 학습지도. 서울: 민음사
  9. 위관량, 김성하 (2002). 광합성 연구의 과학사를 활용한 수업의 효과. 한국생물교육학회지, 30(2), 126-135
  10. 유미현 (1998). 과학사 프로그램의 개발 및 중학교 과혁수업에의 적용 효과. 서울대학교 석사학위 논문
  11. 이기영, 안희수 (1998). 과학사 자료를 이용한 지구 과학 학습 지도에 관한 연구. 한국지구과학회지 20(3), 213-222
  12. 이미경, 정은영 (2004). 학교 과학 교육에서 과학에 대한 태도에 영향을 미치는 요인 조사. 한국과학교육학회지, 20(3), 213-222
  13. 이일형 (1998). 과학사적 수업을 통한 대기압 오개념 개선. 경북대학교 석사학위 논문
  14. 임소희 (2002). 과학사를 이용한 수업이 고등학생의 과학철학적 관점에 미치는 영향. 한국교원대학교 석사학위 논문
  15. 정배현 (2003). 과학사 프로그램의 개발 및 고등학교 과학 수업에의 적용 효과. 서울대학교 석사학위 논문
  16. 정현례 (1994). 과학사 교육에 대한 과학교사들의 인식 조사. 한국교원대학교 석사학위 논문
  17. 조양숙, 이희순, 김도욱 (1996). 초등학교에서 물질관의 오개념 교정을 위한 과학사 프로그램의 적용. 한국초등과학교육학회지, 15(2), 305-314
  18. 조희형 (1998). 과학-기술-사회와 과학교육. 서울: 교육과학사
  19. 최지희, 이기성, 장원섭, 정지선 역 (1999.) 지식 기반 사회의 교육-독일 교육과학연구부 텔파이 조사 보고서. 서울: 교육부. 한국직업능력개발원
  20. 한문정 (1990). 연소와 녹스는 현상에 대한 학생들의 개념 조사. 서울대학교 석사학위 논문
  21. 허명 (1993). 초중고 학생의 과학 및 과학교과에 대한 태도 조사 연구. 한국과학교육학회지, 13(3), 334-340
  22. Conant, J. B. (1947). On Understanding Science. Mentor, New Haven: Yale University Press
  23. Metthews, M. R. (1994). Science Teaching: The Role of History and Philosophy of Science. New York: Routledge
  24. Sequeria, M, & Leite, L. (1991). Alternative Conceptions and History of Science in Physics Teacher Education. Science Education, 75(1), 41-46 https://doi.org/10.1002/sce.3730750105
  25. Solomon, J. (1992). Teaching about the Nature of Science through History: Action Research in the Classroom, Science Teaching, 29(5), 409-421 https://doi.org/10.1002/tea.3660290408
  26. Wandersee, J. H (1985). Can The History of Science Help Science Educators Anticipate Students' Misconceptions. Journal of Research in Science Teaching. 23(7), 581-597 https://doi.org/10.1002/tea.3660230703