A Study on Interactions of Image in Multimedia Medium

멀티미디어 매체에서 이미지의 상호작용성에 관한 연구

  • 양환석 (조선대학교 대학원 전산통계학과) ;
  • 정혜원 (조선이공대학 시각디자인과.애니메이션과)
  • Published : 2005.04.01

Abstract

The function of image in visual communication is increasing by development of information. It pursuits not only direct and concrete reappearance of information but also infinite possibility of image expression by image. It is also course of future image communication. Therefore, in this paper, if the images which pour out of rapid present society are communication means, it is formed to a point of view that improvement in function of communication will be performed excellently to interaction among consumers by recognizing meaning action process of methods of visual sign about user information processing which perceive Image of visual information.

시각 커뮤니케이션에서의 영상의 역할은 정보화의 진전에 따라 더욱 증대해 가고 있다. 물론 그것은 정보의 직접적, 구체적 재현이라는 기능에만 있는 것이 아니라 영상에 의한 이미지 표현의 무한한 가능성을 추구하는 것이다. 이것은 또한 앞으로의 영상 커뮤니케이션의 방향이기도하다. 그러므로 본 논문에서는 고도화된 현대사회에서 쏟아져 나오는 영상 이미지들을 커뮤니케이션 수단으로 본다면 시각정보의 이미지를 지각하는 사용자 정보처리에 대한 시각기호의 방법론의 의미작용 과정을 인지함으로써 수용자와의 상호작용에 있어 커뮤니케이션의 기능 향상을 훌륭히 수행해 나갈 수 있다는 관점으로 성립된다는 것이다.

Keywords