A Study on Effects of Characteristics of Internet Shopping Mall on Customer Loyalty

인터넷쇼핑몰의 특성이 고객충성도에 미치는 영향에 관한 연구

  • 최승일 (밀양대학교 회계정보학과)
  • Published : 2005.08.01

Abstract

The rapid diffusion of using internet and technical development becomes a driving force creating and developing the industries based on internet and made up an electronic commerce market which is a new form of business market. The object of this study is the business form between the consumer and the enterprise having a rapid growth nowadays. We classified enterprises' characteristic factors in internet shopping mall into product's characteristic factors on shopping mall, characteristic factors of the system on shopping mall and characteristic factors of the interaction between customers and shopping mall in the internet shopping mall. And then we investigated how these classified characteristic factors on shopping mall could influence on customer loyalty.

인터넷의 급속한 이용확산과 기술발전은 인터넷을 기반구조로 하는 산업을 생성, 발전시키는 원동력이 되고 있으며, 기존 기업의 사업 전개방식에서 시장의 세계화, 정보기술과 네트워크의 확산, 계층의 붕괴, 정보화 시대 경제라는 새로운 환경을 제시하고 있다. 이런 새로운 환경이 시간과 공간적 제약을 받지 않는 새로운 형태의 거래시장인 전자상거래 환경인 것이다. 본 연구에서는 최근 급격한 성장을 보이고 있는 기업과 소비자 간의 거래 형태를 연구 대상으로 하고 있으며, 기업들의 인터넷 쇼핑몰에서의 특성요인을 제품의 특성요인, 시스템 특성요인, 고객과 쇼핑몰의 상호작용 특성요인으로 각각 구분하여 구분된 특성요인들이 고객 충성도에 어떠한 영향을 미치는 지를 살펴보고자 한다.

Keywords