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A Study of Breakwater Layout on the Basis of Marine Traffic Flow

해상교통흐름을 고려한 방파제 배치에 관한 연구

  • Jung Jae-Yong (Division of Marine Transportation System, Mokpo National Maritime University) ;
  • Park Young-Soo (Training Center of Ship Operation, Korea Maritime University) ;
  • Ko Jae-Yong (Division of Ocean System Engineering, Mokpo National Maritime University)
  • 정재용 (목포해양대학교 해상운송시스템학부) ;
  • 박영수 (한국해양대학교 운항훈련원) ;
  • 고재용 (목포해양대학교 해양시스템공학부)
  • Published : 2005.04.01

Abstract

A mariner feels the shiphandling difficulty when the vessel onboard passes through breakwater. Until now, the shiphandling difficulty of the mariner has not been taken into account in the layout of a pair of breakwater. This paper reproduced such a situation that shiphandling is difficult enough by using marine traffic flow simulation, it is assessed by using ES Model which is a quantitative model for evaluating the difficulty of shiphandling arising from maneuvering a ship in the restricted or congested waters. The results are as follows. (1) The change in the layout of a pair of breakwaters has little influence on the shiphandling difficulty. (2) If the width between breakwaters is the same. the speed of a ship affects the shiphandling difficulty. (3) The increase of the width decreases the shiphandling difficulty.

선박 조종자는 방파제를 통항할 경우 조선 부담감을 느낀다 방파제를 배치할 때 아직까지 선박 조종자의 조선 부담감을 고려한 적은 없다. 이 연구는 해상교통류 시뮬레이션을 이용하여 조선 부담감이 발생하는 상황을 재현하여 선박 조종자의 조선 부담감을 정량적으로 표현한 모텔인 환경스트레스모델을 그 재현된 상황에 적용하였다. 주요한 결과는 다음과 같다. (1) 방파제 배치 변화에 의한 조선 부담감의 차이는 그다지 크지 않다 (2) 방파제 사이의 항로 폭이 동일하면 선박의 속력에 따라 조선 부담감의 크기가 다르다. (3) 방파제 사이의 항로 폭이 넓어지면 조선 부담감은 감소한다.

Keywords

References

  1. 박영수(998), '부산항 접근수역의 항로지정에 관한 조사 연구', 한국해양대학교 공학석사 학위 논문
  2. 한국항만협회(2000), 해양수산부제정 항만 및 어항설계기준, 제7편 외곽시설, pp. 695-696
  3. Inoue, K.(2000), 'Evaluation Method of Ship Handling Difficulty for Navigation in Restricted and Congested Waterways', The Journal of Navigation, The Royal Institute of Navigation, Vol. 53, No. 1, pp. 167-180 https://doi.org/10.1017/S0373463399008541
  4. Inoue, K, Kubono, M., Mliyasaka, M. and Hara, D. (1998), 'Modeling of Mariners Perception of Safety when Being Faced with Imminent Danger', The Journal of Navigation, The Japan Institute of Navigation, No. 98, pp. 235-245

Cited by

  1. Assessment on Navigational Stress and Fairway' Width according to Traffic Flow vol.38, pp.3, 2014, https://doi.org/10.5394/KINPR.2014.38.3.253