Industrial Survey Analysis for Engineering Education of Civil, Chemical, and Electronics Engineering

토목, 화공, 전자 분야의 공학교육에 대한 산업체 설문조사 분석

  • Kim Byoung-Il (Dept. of Civil & Environmental Engineering, Myongii University) ;
  • Lee Euy-Soo (Dept. of Chemical & Biochemical Engineering, Dongguk University) ;
  • Park Jin-Woo (Dept. of Electronics Engineering, Korea University)
  • 김병일 (명지대학교 토목환경공학과) ;
  • 이의수 (동국대학교 생명화학공학과) ;
  • 박진우 (고려대학교 전자공학과)
  • Published : 2005.09.01

Abstract

In this study, several issues of engineering education of Korea were pointed out through the survey for industrial employees in the areas of civil, chemical and electronics engineering. For the area of civil engineering, a questionnaire based upon the outcomes of ABEEK(accreditation board for engineering education of Korea) was developed for the survey, and the replies from the survey were then analyzed. For the areas of chemical and electronics engineering, data obtained from the literature study were used for analyses. The results of analyses show that the level of engineering education is much lower than that of the industrial demand in the case of all three divisions. It shows the urgency in improvement of engineering education.

이 논문에서는 산업체 근무자에 대한 설문조사를 통해 우리나라 공학교육의 문제점을 파악하고자 하였다. 이를 위해 토목공학 분야에 대해서는 공학교육인증원에서 요구하는 학습성과를 기준으로 설문지를 작성한 후 직접 설문조사를 실시하고 그 내용을 분석하였으며, 화학공학 및 전자공학 분야에 대해서는 문헌조사를 통해 확보한 최근의 조사 결과를 이용하여 분석하였다. 설문조사 결과 3개 분야 모두 산업체 요구수준에 비해 대학졸업생의 수준이 절반에도 못 미치는 것으로 나타나 공학교육의 개선이 시급한 것으로 분석되었다.

Keywords