The Effects of In-store Crowding on Consumer Emotions and Behavioral Intention

점포 혼잡성이 점포 내 감정과 행동의도에 미치는 영향

  • Ji, Seong-Goo (Division of Business Administration, Kyungnam University) ;
  • Lee, Sang-Gun (Division of E-business, Ajou University)
  • 지성구 (경남대학교 경영학부) ;
  • 이상근 (아주대학교 e-비즈니스학부)
  • Published : 2005.11.30

Abstract

This paper investigates how In-store crowding influences behavioral intention with mediating consumer emotion within store. We performed covariance structural analysis based on 486 subjects on family restaurants. The results showed that perceived In-store crowding negatively influences positive-customer emotion and positively influences negative-customer emotion. In addition, In-store crowding on intention to behavior channeled through consumer emotion. Finally, we discuss the results of analysis and suggest research limitation and future study.

이 연구는 고객의 점포 혼잡성 지각이 점포내 감정을 매개하여 행동의도에 미치는 영향을 규명하고자 하는 목적을 두었다. 패밀리 레스토랑 고객 486명의 자료를 바탕으로 공분산구조분석을 실시한 결과, 지각된 점포 혼잡성은 긍정적 감정에 부(-)의 영향을 미치고, 부정적 감정에 정(+)의 영향을 미치며, 이러한 감정을 매개하여 행동의도에 영향을 주는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 시사점을 논의하고, 연구의 한계와 미래 연구방향을 제시하였다.

Keywords