A Study on the Expansion Methodology of Creative Fashion Design

크리에이티브 패션 디자인의 전개 방법에 관한 연구

  • Kong Mi-Sun (Graduate School, Dongmyung Information University) ;
  • Chae Keum-Seok (Dept. of Clothing and Textile, Sookmyung Women's University)
  • 공미선 (동명정보대학교 정보대학원) ;
  • 채금석 (숙명여자대학교 의류학과)
  • Published : 2005.03.01

Abstract

The creative fashion design is the technique which ran be obtained through the structural analysis of the relationship between principle, element-combination and idea-expression. In the research, as the results of theoretical survey of design structure and idea-expression, the structural and subjective designs are classified and defined: a. the structural design is analyzed with the existing examples based on the combinational Idea-expression of the O.C.L method, and b. the subjective design is also analyzed connecting the real examples to Cordon method, Synetic method, Association method, and expansive idea-expression-method obtained by the Experiences of Geometrical Combinations. The research can be summarized as follows: 1. The creative fashion design which emphasizes the geometrical structure utilizes the modification method whirh combines the shapes and constructs extraordinary structural beauty coming from the complex structural principle, that is, emphasis and balance. 2. The creative fashion design which emphasizes specific subjects utilizes the modification method which mimics representative and plastic resemblances and constructs symbolic structural beauty coming from the simple structural principle, that is, material elements.

Keywords

References

  1. 최길렬 (1998). 디자인 발상 노트. 디자인 신문사, p. 14
  2. Eugene K. Von Fange (1959). Professional creativity, Prentice-Hall, Inc Engle Wood Gliffs
  3. 박화술 (1980). 창조공학원론. 학문사, p. 128
  4. 니콜라스 룩스, 김미지자 (1998). 창조적 디자인 감각 키우기. 혜옴, p. 11
  5. Bryan Lawson, 윤장섭역 (1998). 디자이너의 사고방법. 기문당, pp. 140-41
  6. Bryan Lawson, 윤장섭역 (1998). 디자이너의 사고방법. 기문당
  7. 니콜라스 룩스, 김미지자 (1998). 창조적 디자인 감각 키우기. 혜옴, p. 177
  8. 새 우리말 큰 사전. 삼성출판사, p. 1071
  9. 우흥룡 (1996). 디자인 사고와 방법, 장미, pp. 176-77
  10. Marian L Davis, 이화연, 손미영, 노희숙 (1990). 복식의 시각 디자인. 경춘사, pp. 38-39
  11. Bryan Lawson (1980). How Designers Think. London: The Architectural Press. p. 43
  12. Bryan Lawson (1980). How Designers Think. London: The Architectural Press. p. 199
  13. 辻弘 杉山明博, 김인권역 (1986). 조형형태론. 미진사, p. 198
  14. D. Harvey (1988). The passage from modernity to postmodernit: the Condiction of postmodernity, Basil Blackwell. pp. 60-61
  15. 辻弘 杉山明博, 김인권역 (1986). 조형형태론. 미진사, p. 131
  16. Bryan Lawson, 윤장섭역 (1998). 디자이너의 사고방법. 기문당, p. 18
  17. Bryan Lawson, 윤장섭역 (1998). 디자이너의 사고방법. 기문당
  18. Bryan Lawson, 윤장섭역 (1998). 디자이너의 사고방법. 기문당, p. 11
  19. 우흥룡 (1996). 디자인 사고와 방법, 장미, pp. 82
  20. 민경우 (1997). 디자인의 이해. 미진사, p. 73
  21. 우흥룡 (1996). 디자인 사고와 방법, 장미, pp. 98
  22. 박화술 (1980). 창조공학원론. 학문사, p. 124-25
  23. 박화술 (1980). 창조성 개발기법. 학문사, pp. 91-291
  24. 박화술 (1980). 창조성 개발기법. 학문사, pp. 100-01
  25. 박화술 (1980). 창조성 개발기법. 학문사, pp. 107-08
  26. 박화술 (1980). 창조성 개발기법. 학문사, pp. 277-80
  27. 김춘일, 박남희 (1991). 조형의 기초와 분석. 미진사, p. 23
  28. Jesus da pozo, '96 S/S. collezioni
  29. Roberto Capucci, '01 S/S, collezioni
  30. Pierre Balmain, '03 S/S, Book Moda
  31. Serge Lepape, '90-'91 A/W, collezioni
  32. Jean Paul Gaultier, '95-'96 A/W, collection
  33. Thierry Mugler, '97 S/S, collection
  34. Thierry Mugler, '97 S/S, collezioni
  35. Thierry Mugler. '97 S/S, collezioni
  36. Nicolas Le Cauchois, '03 S/S, collection
  37. Chanel, '01 S/S, collection
  38. Egon-Von-Furstenberg, '00 S/S, Book Moda
  39. Thierry Mugler, '97 S/S, collezioni
  40. Alexander Mcqueen, '01 S/S, Book Moda
  41. Thierry Mugler, '97 S/S, collezioni
  42. Bryan Lawson, 윤장섭역 (1998). 디자이너의 사고방법. 기문당, p. 39