Relationships between Children's Self-Efficacy, Parental Child-Rearing Attitude Perceived by the Child and Creativity

아동의 자기효능감 및 아동이 지각한 부모의 양육태도와 창의성과의 관계

  • Jang Hye-Sun (Dept. of Child & Family Studies, Kyungpook National Univ.) ;
  • Choi Bo-Ga (Dept. of Child & Family Studies, Kyungpook National Univ.)
  • 장혜선 (경북대학교 아동가족학과) ;
  • 최보가 (경북대학교 아동가족학과)
  • Published : 2005.03.01

Abstract

The purpose of this study was to investigate the relationships between children's self-efficacy, parental child-rearing attitude perceived by the child, and creativity. The study subjects were 120 5th and 6th graders at elementary school in Gyeongbuk. The instruments of measurement were question sheets, Self-Efficacy Scale, and Parental child-rearing attitude Scale. For creative thinking tests, the Kim Yong-Chae version of TTCT (Torrance Test of Creative Thinking) was used. The data were analysed through mean, standard deviation, frequency, percentile, Cronbach's $\alpha$, and Pearson's Correlation Coefficient. The major findings of this study were as follows: First, the results from the correlational analysis didn't yield significant and meaningful correlations between children's self-efficacy and thinking creatively with words. Nevertheless, children's self-efficacy was partly related to thinking creatively with pictures. Second, the results from the correlational analysis didn't yield significant and meaningful correlations between warmth vs. rejection altitude of father and thinking creatively with words. Warmth vs. rejection attitudes of father was not related to thinking creatively with pictures. However, the results from the correlational analysis yielded a number of significant and meaningful correlations between self-control vs. regulation attitudes of father and the thinking creatively with words. The self-control vs. regulation attitudes of father was significantly positively related to the thinking creatively with pictures. Third, the warmth vs. rejection attitudes of mother was significantly positively related to the thinking creatively with words. However the warmth vs. rejection attitudes of mother was not related significantly to the thinking creatively with pictures. The self-control vs. regulation attitudes of mother was not related to the thinking creatively with words. Moreover, self-control vs. regulation attitudes of mother was not related to the thinking creatively with pictures.

Keywords

References

  1. 강경옥(1996). 수학문제 해결에 있어서 자기효능감의 매개적 역할 분석. 전북대학교 교육대학원 석사학위논문
  2. 강윤숙(1987). 아동이 지각한 어머니의 양육태도. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  3. 권대훈(1995). 목표지향성과 자기효능이 학습방략과 학업성적에 미치는 영향. 학생지도 연구. 15, 33-69, 안동대학교 학생생활연구소
  4. 김경은, 김숙령(2001). 어린이를 위한 유아 창의성 교육의 이론과 실제. 서울: 교육아카데미
  5. 김명숙(2001). 통합적 창의성 모형의 구성. 교육심리 연구. 15(4), 43-68
  6. 김미경(1985). 아버지 역할과 유아의 지각에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  7. 김민정(2000). 초등학생의 통제소재 및 자기효능감과 창의성과의 관계. 진주대학교 교육대학원 석사학위논문
  8. 김선혜(1998). 일반적 자기효능감이 정신 건강에 미치는 영향. 이화여자대학교 교육대학원 석사 학위논문
  9. 김애리(1999). 부모의 양육태도와 학업배려가 자녀의 시험 불안 및 자존감에 미치는 영향. 한양 대학교 교육대학원 석사학위논문
  10. 김영남(1980). 부모 자녀관계 및 출생순위와 창의성에 대한 연구. 성신여자대학교 대학원 석사학위논문
  11. 김영채(2002). 창의적 문제해결 창의력의 이론, 개발과 수업. 서울: 교육과학사
  12. 김영채(2002). 한국판. TTCT(언어, 도형)검사 표준화 창의력 검사. 토란스 창의력 한국 FPSP/현곡R&D
  13. 김원경, 우남희(2002). 아동의 창의성에 대한 심리적 관련 변인 연구. 아동학회지. 23(2)
  14. 김유자(1996). 아동이 지각한 가정 환경에 따른 정체감 유형과 창의성과의관계. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문
  15. 김현순(1993). 부모의 양육방법과 학습흥미 및 학업 성취와의 관계. 홍익대학교 교육대학원 석사 학위논문
  16. 박계도(1993). 학습된 무기력과 자기효능감 및 학업 성취간의 관계 연구. 충북대학교 교육대학원
  17. 박성숙(1999). 부모의 양육태도와 아동 창의성과의 관계. 목포대학교 대학원 석사학위논문
  18. 박숙희(1997). 어머니의 양육태도가 아동의 인지 양식과 학업 성취에 미치는 효과. 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문
  19. 배진수, 이영만(2000). 초등학생의 자기효능감, 창의적 성격과 창의성과의 관계. 초등교육연구, 13(2), 43-61
  20. 서영목(1982). 가정환경요인과 창의성 발달과의 관계. 고려대학교 대학원 석사학위논문
  21. 신용배(1994). 자기효능감이 아동의 학습의욕 및 학업성취에 미치는 영향. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문
  22. 오성심, 이종승(1882). 부모의 양육태도에 대한 아동의 지각과 정서적 특성의 관계. 연구노트, 11(1)
  23. 온경일(1999). 아동이 지각한 부모의 양육태도가 창의성 발달에 미치는 영향. 관동대학교 교육대학원 석사학위논문
  24. 윤종건(1998). 창의력의 이론과 실제. 서울: 원미사
  25. 윤지영(2001). 부모의 양육태도와 자기효능감이 인터넷 중독에 미치는 영향. 한양대학교 대학원 석사학위논문
  26. 이동영(1997). 부모의 양육태도와 자가효능감 및 학업성취와의 관계. 한국교대학교 대학원 석사 학위논문
  27. 이원영(1983). 어머니의 자녀 교육관 및 양육태도와 유아발달과의 관련성 연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문
  28. 이지원(1997). 청소년 흡연과 환경적 요인. 스트레스 및 자기효능감과의 관한 연구. 한양대학교 대학원 석사학위논문
  29. 임기선(1994). 가정환경과 창의성 및 학업성취와의 관계연구. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  30. 임선하(1993). 창의성에의 초대. 서울: 교보문고
  31. 장휘숙(1995). 일반적 자기효율성과 특정한 과제에 대한 자기 효율성 및 그 관련변인에 관한 연구. 한국심리학회지, 발달, 8(1), 120-135
  32. 전경원(2000). 동. 서양의 하모니를 위한 창의학. 서울: 학문사
  33. 조성연(1990). 아동의 창의성 발달 및 이에 관련된 생태학적 변인에 관한 연구. 연세대학교 대학원 박사학위 논문
  34. 주순남(2002). 초등학교 아동이 지각한 부모의 양육 태도와 자기효능감 및 창의성과의 관계. 영남 대학교 교육대한원 석사학위청구논문
  35. 차정은(1997). 일반적 자기효능감 척도 개발을 위한 일 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위청구논문
  36. 하대현(2002). T. Amabile의 창의성 이론에 근거한 동기와 창의성간의 관계 연구. 교육심리연구, 14(2), 111-142
  37. 하주현(1999). 아동기에서 청년기까지의 창의적 인지와 창의적 인성의 발달경향연구. 성균관대학교 대학원 박사학위논문
  38. 하주현(2001). 창의성 발달에 관한 이론적 연구. 교육심리연구, 15(2), 139-156
  39. 한기숙(1995). 자기효능감이 문제해결수행에 미치는 영향. 국민대학교 대학원 석사학위논문
  40. Albert, R. S. (1996). Some reasons why childhood creativity often fails to make it as puberty into the real world, In M.A. Runco(Ed.), New Directions for Child Development: Creativity from Childhood Through Adulthood, 72, 3-29. San Francisco, US: Jossey-Bass Publishers
  41. Amabile, T. M. 저, 전경원 역(1998). 창의성과 동기유발. 서울: 창지사
  42. Bandura, A. (1977). Self-efficacy. Toward a unifying theory of behavioral change Psychological Review, 84,191-215
  43. Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American Psychologist, 37, 122-147 https://doi.org/10.1037/0003-066X.37.2.122
  44. Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and actions: A social cognitive theory. Englewood cliffs, New Jersey. Prentice Hall
  45. Berk (2000). Child Develapment. Ally & Bacon
  46. Bong, M. (1997). Generality of academic self-efficacy judgements: Evidence of hierarchical relations. Journal of Educational Psychology, 86, 1043-1051
  47. Chamber, J. A. (1964). Relating personality and biographical factors to scientific creativity. Psychological Monograps : General and Applied, 78, Whole, No.584
  48. Dacey, J. S. (1989). Peak periods of creative growth across the life-span. Journal of Creative Behavior, 23, 224-247 https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1989.tb00697.x
  49. Dreyer & Wells. (1996). Parental values, parental control, and creativity in young children. Journal of Marriage and the Family
  50. Fine, M. J. (1977). Facilitating parent-child relationships for creativity. The Gifted Child Quarterly, 21, 487-500
  51. Gardner, H. (1994). Creating minds. New York: Basic Books
  52. Getzels, J. W. & Jackson, P. W. (1961). Family environment and cognitive style: a study of the sources of highly creative adolescents. American Sociological Review, 26, 351-359 https://doi.org/10.2307/2090662
  53. Goertzel, M. G. & Goertzel, V., (1962). Cradles of eminence. London: Constale
  54. Goertzel, M. G., Goertzel, V., & Goertzel, T. G. (1978). Three hundred eminent personalities. San Francisco: Jowwey-Bass
  55. Guilford, J. P. (1950). Address of the president of the American Psychological. Association at Pennsylvania State College
  56. Harrington,. D. M., Block, J. H., & Block, J. (1987). Testing aspects of Carl Roger's theory of creative environments: Child-rearing antecedents of creative potential in young adolescents. Journal of Personality and Social PsycJwlogy, 52, 851-856 https://doi.org/10.1037/0022-3514.52.4.851
  57. Hurlock, E. (1978). Child development(6th ed.). New York: McCraw-Hill, Inc
  58. John, L. D. (1985). Creative thinking potential another example of u-shaped development?. The Creative Child and Quarterly, 10, 146-159
  59. Koestner, R., Walker, M., & Fichman, L. (1998). Childhood Parenting Experience and Adult Creativity. Journal of Research in Personality, 33, 92-107 https://doi.org/10.1006/jrpe.1998.2240
  60. Lamb, M. E. (1977a). Father-Infant and Mother-Infant Interaction in the First Year of Life. Child Development, 48, 167-181. https://doi.org/10.2307/1128896
  61. Lesner, W. J. & Hillman, D. (1983). A developmental schema of Crmtivity Behavior, 17, 103-114
  62. Mackinnon, D. W. (1962). The nature and nurture of creative talent. American Psychologist, 17, 484-495 https://doi.org/10.1037/h0046541
  63. Martocchio, J. J. (1994). Effects of conceptions of ability on anxiety, self-efficacy, and learning in training. Journal of Applied Psychology, 79(6), 819-825 https://doi.org/10.1037/0021-9010.79.6.819
  64. Owen, S. V. & Forman, R D. (1988). Development of a college academic self-efficiency scale. The Annual Meeting of the National Council on Measurement in Education
  65. Rejskind, F. G. (1982). Autonomy and Creativity in children. Journal of Creative Behavior, 16, 58-67 https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1982.tb00322.x
  66. Roe, A. (1951b). A psychological study of physical scientists. Genetic Psychology Monographs, 43, 121-239
  67. Rogers, C. (1959). Toward a theory of creativity. In H.H. Anderson,(ed.), Creativity and its cultivity, (pp. 69-52). New York: Harper & Brothers
  68. Rosenbatt, E. & Winner, E. (1988). The art of children's drawings. Journal of Aestbetic Education, 22, 3-15 https://doi.org/10.2307/3332960
  69. Runco, M. A. & Charles, R E. (1997). Developmental trends in creative potential and creative performance. In M. A. Runco(Ed.), The Creativity Research Handbook, Vol. 1, NJ: Hampton Press
  70. Santrock, J. W. (1988). Adolescence. New-York: McGraw-Hill
  71. Schunk, D. M. (1981). Modeling and attributional effects on children's achievement: A self-efficacy analysis. Journal of Educational Psychology, 73, 93-105 https://doi.org/10.1037/0022-0663.73.1.93
  72. Schunk, D. H. (2001). Social cognitive theory and self-regulated learning. In B. J. Zimmerman & D. H. Schunk (Eds.), Self-regulated learning and academic achievement(2nd ed.). Mahwah, NJ: Erlbaum
  73. Sternberg, R. J. & Lubart, T. I. (1991). An investment theory of creativity and its development, 34, 1-31
  74. Stiepek, D. J. (1996). Motivation and instruction In D. C. Berliner & R. C. Calfee(EDS.), Handbook of educational psychology. New York: Macmillan
  75. Torrance, E. P. (1962). Guiding creative talent. Englewood Cliffs, N. J : Prentice Hall
  76. Torrance, E. P. (1984). A retrospective view of the Minnesota and Georgia studies of creativity behavior. In New Directions in Creativity Research, 65-73. Ventura, Ca; Ventura Country Super intendent of Schools Office
  77. Torrance, E. P., Ball, O. E., & Sutter, H. T. (1998). Torrance tests of creative thinking: Streamlined Scoring Guide Figural A & B. Bensenvill, Illinois: Scholastic Testing Service Inc
  78. Torrance, E. P. & Saffer, H. T. (1999). Making the creative leap beyond. Buffalo, NY; Creative Education Press
  79. Wallas, M. A. & Kogan, N. (1965). Models of thinking in young children. NY: Holt
  80. Weisberg, P. S. & Springer, K J. (1961). Environmental factors in creative function. Archioes of Gernal Psychiatry, 5, 64-74
  81. Wright, C. (1987). Nurturing creative potential: An interactive model for home and school. The Creative and Quarterly, 12,31-38