The Relationships Among Home Environment, Locus of Control, Social Supports, and Behavior Problems of Korean-Chinese Children in Yanbian

연변 조선족 아동의 가정환경, 내외통제성, 사회적 지지 및 행동문제간의 관계

  • Cho Bok Hee (College of Human Ecology, Kyunghee University) ;
  • Lee Jin Sook (College of Human Ecology, Chonbuk National University) ;
  • Han Sae-young (Dept. of Child Welfare, Chungbuk National University)
  • 조복희 (경희대학교 생활과학대학 아동가족전공) ;
  • 이진숙 (전북대학교 생활과학대학 아동주거전공) ;
  • 한세영 (충북대학교 아동복지학과)
  • Published : 2005.03.01

Abstract

This study was designed to examine the relations of home environment, locus of control, social support and behavior problems of fourth-grade Korean-Chinese children in Yanbian in China. The subjects were 190 children who completed the locus of control and social support scale and their parents who completed the Child Behavior Checklist. T-test, correlation analysis, and multiple regression analyses were conducted. Mother's education level, and psychological and physical environment at home were negatively related to children's behavior problems. The scores of internal locus of control and support from the teacher were negatively related to children's behavioral disturbances. The factors with the greatest contribution to explaining behavior problems of Korean-Chinese children in Yanbian were found to be physical environment at home, internal locus of control, and teacher's social support.

Keywords

References

  1. 강차연, 장연집(1999). 어머니 애착유형과 결혼갈등, 자녀양육행동 및 아동행동문제와의 관계, 아동학회지, 20, 51-76
  2. 구자은(2000). 자아탄력성, 긍정적 정서 및 사회적 지지와 청소년의 가정생활적응 및 학교생활 적응과의 관계. 부산대학교 대학원 석사학위논문
  3. 국립민속박물관(1997). 중국 요녕성 한인동포의 생활과 문화. 국립민속박물관
  4. 국립민속박물관(1998). 중국 흑룡강성 한인동포의 생활과 문화. 국립민속박물관
  5. 김경연(1987). 부모의 아동평가, 자아존중, 양육태도와 아동의 자아존중과의 관계. 부산대학교 대학원 박사학위논문
  6. 김명숙(1995). 아동의 사회적 지지와 부적응과의 관계. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  7. 김선미, 정옥분(1995). 아동의 내외통제소재와 사회적 능력과의 관계. 대한가정학회지, 33, 149-163
  8. 김선희, 김경연(2001). 학령기 아동의 행동문제 유형에 따른 위험요인과 보호요인의 인과모형. 아동학회지, 22, 19-35
  9. 김애경(2001a). 아동과 초기 청소년의 사회적 행동: 부모와의 의사소통, 자아존중감 및 우울과의 관계. 아동학회지, 22, 271-186
  10. 김애경(2001b). 내외통제성, 가족의지지, 가족이 응집 및 적응성과 아동의 사회적 행동간의 관계. 한국가정관리학회지, 19, 185-196
  11. 김애경(2003). 부모의 갈등 및 사회적 지지와 내외 통제성이 초기 청소년의 자아존중감에 미치는 영향. 청소년학연구, 3, 351-372
  12. 민하영(1999). 스트레스 상황에 대한 지각된 통제감과 내외 통제소재가 아동의 스트레스 대처행동에 미치는 영향. 서울대학교 대학원 박사학위논문
  13. 박성연, 김미경, 도현심(2000). 연변 조선족 어머니의 문화접변 및 양육행동과 청소년의 적응간의 관계. 대한가정학회지, 38, 159-175
  14. 박성연, 도현심(2001). 조선족 청소년의 문화접변유형과 적응간의 관계. 아동학회지, 22, 123-136
  15. 박진아, 정문자(2001). 학령기 아동의 스트레스 대처 행동과 행동문제간의 관계. 아동학회지, 22, 107-122
  16. 박혜원, 원영미, 이귀옥(2003). 중국 조선족과 한국 아동의 읽기교과서 내용분석: 생태학적 체계에 따른 가치덕목의 비교. 아동학회지, 24, 55-69
  17. 이경님(2000). 아동의 행동문제, 통제소재와 어머니의 양육행동간의 관계. 동아대학교 생활과학 연구소. 생활화과학연구논문집, 8, 37-52
  18. 이진숙(2001). 유아의 애착표상과 교사유아관계 및 사회적 능력간의 관계. 경희대학교 대학원 박사학위 논문
  19. 이현정(2001). 조선족의 종족 정체성 형성과정에 관한 연구. 비교문화연구, 7, 63-105
  20. 임채완, 김경학(2002). 중국 연변 조선족의 민족정체성 조사연구. 대한정치학회보, 10, 247-273
  21. 장경문(2003). 자아탄력성과 스트레스대처방식 및 심리적 성장환경의 관계. 청소년학연구, 10, 143-161
  22. 정동화(1995). 아동의 학교 스트레스와 그에 따른 부적응에 대한 사회적 지지의 완충효과. 고려대학교 대학원 박사학위논문
  23. 정확실, 조연순, 이성은(1992). 중국 조선족과 한국의 초등교과서 비교분석연구 -조선어, 사회, 수학, 자연, 교과를 중심으로-. 초등교육연구, 6, 5-44
  24. 조미영(1999). 가정의 경제적 불안, 부모의 우울, 아 동의 사회적지지 지각이 아동의 행동문제에 미치는 영향. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  25. 최경숙(1996). 아동의 내외 통제성 발달에 관한 요인분석 연구. 한국심리학회지: 발달, 9, 198-216
  26. 한국아동학회 (2002). 아동발달백서. 한국아동학회
  27. 한미현(1996). 아동의 스트레스 및 사회적지지 지각과 행동문제. 서울대학교 대학원 박사학위논문
  28. 현온강, 이현정(1999). 아동의 스트레스 대처행동과 사회적 적응 및 행동문제. 대한가정학회지, 11, 167-179
  29. Cho, B., Lee, K., Park, H., Lee, J., & Han, S. (2004). School adjustment of Korean-Chinese Children: Ecological factors in Yanbian. Korean Journal of Child Studies, 25, 127-140
  30. Cho, B., Park, H, & Lee, K (2004). A comparison of locus of control and school-related factors in Korean-Chinese and Korean children. Journal of ARAHE, 11, 65-71
  31. de Anda, D., Baroni, S., Buchwald, L., Morgan, J., Ow, J., Gold, J. S., & Weiss, R. (2000). Stress, stressors and coping among high school students. Children and Youth Seroices Review, 22, 441-463 https://doi.org/10.1016/S0190-7409(00)00096-7
  32. Dubow, F. & Ullman, C. (1989). Assessing social support in elementary school children. Journal of Cliniml Child Psychology, 18, 52-64 https://doi.org/10.1207/s15374424jccp1801_7
  33. Farver, J. A. & Lee-Shin, Y. (2000). Acculturation and Korean-American chileren's social and play behavior. Social Development, 9, 316-336 https://doi.org/10.1111/1467-9507.00128
  34. Kim, L. S., Sandler, I. N., & Tein, J. Y.(1997). Locus of control as a stress moderator and mediator in children of divorce. Journal of Abnonnal Child Psychology, 10, 115-129.
  35. Kim, S. (1992). Early day-care the family as predictors of children's socioemotional development. Doctoral dissertation, University of Wisconsin-Madison
  36. Ladd, G. W. (1996). Shifting ecologies during the 5 to 7 year period: Predicting children's adjustment, during the transition to grade school. In A. Sameroff & M. Haith(Eds.), The five to seven year shift(pp. 363-386). Chicago: University of Chicago Press
  37. Nowicki, S. & Brissett, M. (1977). Internal versus external of reinforcement and reaction of frustration. Journal of Personality and Social Psychology, 25, 35-44 https://doi.org/10.1037/h0034247
  38. Page, T. F. (1998). Linkages between children's narrative representations of families and social competence of child-care settings. Doctoral dissertation, University of Wisconsin-Madison
  39. Pittman, N. L. & Pittman, T. S. (1979). Effects of amount of helplessners training and I-E locus of control ,on mood and performance. Journal of Personality and Social Psychology, 37, 37-47
  40. Rotter, J. B. (1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological Monographs, 80, 1-28
  41. Shybut, T. (1970). Internal versus external control, time perspective and delay of gratification of high and low strength. Journal of Clinical Psychology, 26, 430-431 https://doi.org/10.1002/1097-4679(197010)26:4<430::AID-JCLP2270260405>3.0.CO;2-6