A Study on the Ego-Resilience and Social Adaptability of the children and Adolescence in Institutional Care

시설보호아동$\cdot$청소년의 자아탄력성과 사회적 적응에 관한 연구

  • Hyun Eun-Min (Department of Family Environment & Welfare, Andong University) ;
  • Park Hea-Young (Department of Family Environment & Welfare, Andong University)
  • 현은민 (안동대학교 생활환경복지학과) ;
  • 박혜영 (안동대학교 생활환경복지학과)
  • Published : 2005.02.01

Abstract

The purpose of this study was to investigate ego-resilience and social adaptability of the children and adolescents in institutional care. The study also investigated the protective factors and the risk factors on ego-resilience and social adaptability and their relationship. The subjects in this study were 140 children and adolescents in institutional care. The research data were analyzed using Frequency, Pearson's Correlation, Stepwise Multiple Regression Analysis and T-Test in SPSS WIN 10.0 program. The major findings were as follows. First, ego-resilience of the children and adolescents in institutional care was related to locus of control, depression and anxiety and unsatisfaction of institutional care. Result of stepwise multiple regression analysis showed that depression and anxiety and locus of control in the order had significant effects on ego-resilience. Second, social adaptability of the children and adolescents in institutional care was related to social support and parent-child bond. Unsatisfaction of institutional care and social support in the order had significant effects on social adaptability by stepwise multiple regression analysis. Third, the children and adolescents who had higher level of ego-resilience reported better social adaptability. The overall research results revealed that the risk factors such as unsatisfaction of institutional care and depression and anxiety than the protective factors had more significant effects on ego-resilience and social adaptability of children and adolescents in institutional care. This finding suggested that elimination of risk factors rather than development of protective factors was a more important task for the welfare of children and adolescents in institutional care.

Keywords

References

  1. 구자은(2000). 자아탄력성 긍정적 정서 및 사회적 지지와 청소년의 가정생활적응 및 학교생활적응과의 관계. 부산대 학교 일반대학원 석사학위논문
  2. 구형모, 황순택(2001). CCQ자아탄력척도와 자아통제척도의 타당성 연구. 한국심리학회지
  3. 김기환(1996). 시설아동을 위한 심리. 정서치료 개발 방향, 아동복지 사업의 새로운 비전. 21회 아동복지세미나
  4. 김민자(1992). 일반 및 시설청소년의 자아정체감 지위와 환경 지각에 관한 비교연구. 연세대학교 석사학위논문
  5. 김수진(2002). 사회적 지지가 시설아동의 적응에 미치는 영향. 한림대 대학원 석사학위논문
  6. 김승미(1998). 초등학생과 중학생에서 사회적 지지와 스트레스가 학교생활적용에 미치는 영향. 한양대학교 석사학위논문
  7. 김여환(2000). 시설청소년의 생장과 자아정체감에 대한 연구. 단국대학교 석사학위논문
  8. 김영숙(1993). 시설아동의 자아개념 및 귀인성향에 관한 연구. 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문
  9. 김은진(2001). 시설보호아동의 사회적 관계망과 사회적응력의 관계에 관한 연구. 한일장신대 기독교복지대학원 석사학위논문
  10. 박은희(1996). 자아탄력성 지능 및 학업성취도와의 관계연구. 충남대 교육대학원 석사학위논문
  11. 박지아(2003). 적응유연성과 영적안녕 및 부모애착간의 관계. 이화여자대학교 석사학위 논문
  12. 박현선(1998). 빈곤청소년의 학교적응유연성 발달 매커니즘. 청소년학연구. 한국청소년학회5권
  13. 박현선(1999). 실직가정 청소년의 적응유연성 증진을 위한 프로그램 효과성. 한국아동복지학회
  14. 박현진(1996). 자아탄력성에 따른 지각된 스트레스, 대처 및 우울. 고려대학교 석사학위논문
  15. 보건복지부. 통계연보 2001
  16. 보건복지부. 통계연보.2003
  17. 신소희(1984). 시설아동의 사회적 부적응 문제에 관한 연구 - 고아원의 남녀 중학생을 중심으로. 이화여자대학교 석사 학위논문
  18. 신혜정(1997). 육아시설아동의 퇴소후 사회적응에 관한 연구. 사회복지연구논문집, 20, 151-192
  19. 양국선.장성숙(2001). 학교적응유연성과 관련된 보호요인 특성 연구: 야간실업고등학교 근로청소년 대상. 한국심리학회지, 12(3), 127-148
  20. 양혜승(1973). 아동이 지각하는 양육태도와 아동의 자아개념과의 관계. 경희대학교 교육대학원 석사학위논문
  21. 어은주(1996). 한국도시가족의 건강성 및 관련변인연구. 경희대학교 박사학위논문
  22. 염미영(1987). 시설청소년의 특성 불안 및 자아개념에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  23. 유안진.민하영.권기남(2001). 시설아동의 자아정체감과 심리.사회적 적응. 대한가정학회지, 39(3), 135-149
  24. 유재은(2001). 부모와의 애착이 아동의 우울에 미치는 영향. 숙명여자대학교 석사학위논문
  25. 윤혜정(1995). 아동의 정서이해 발달에 관한 연구. 숙명여대 석사학위 논문
  26. 이미혜(2002). 시설보호형태에 따른 보호청소년의 자아개념 비교연구. 서울대학교 석사학위논문
  27. 이준의(1997). 아동복지수용시설의 양육모델에 관한 연구. 단국대학교 석사학위 논문
  28. 정선욱(2002). 시설보호청소년의 심리사회적 적응에 영향을 미치는 요인들. 서울대학교 대학원 박사학위논문
  29. 조은미(1984). 시설아동의 성취동기에 관한 연구. 숙명여자대학교 석사학위논문
  30. 조현경(1995). 시설청소년의 자아정체감에 관한 연구. 이화여자 대학교 석사학위 논문
  31. 최진아(1996). 아동이 지각한 사회적지지와 적응능력. 전남대학교 박사학위 논문
  32. 한미현(1996). 아동의 스트레스 및 사회적지지 지각과 행동문제. 서울대학교 대학원 박사학위 논문
  33. 한정원(1989). 시설아동의 내의통제성과 욕구좌절반응에 관한 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  34. Alva, S. A. & Padilla, A. M.(1987). A contextual interaction model of academic invulnerability among Mexim Amerim Students. Los Angeles, CA: National Council of La Raza
  35. Billings, A. G., & Moos, R. H.(1984). Coping, stress, and social resources among adults with unipolar depression. Journal of Personality and Social Psychology, 46, 877-891 https://doi.org/10.1037/0022-3514.46.4.877
  36. Block, J. H., & Block, J.(1980). The role of ego-control andego-resiliency in the organization of behavior. In W.A.Collins(Ed), Minnesota symposium on Child Psychology( Vol . 13, PP. 39-101). Hillsdale, NJ: Erlbaum
  37. Block, J., & Kermen, A. M. (1996). IQ and ego-resiliency : Conceptual and empirical connections and separateness. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 349-361 https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.2.349
  38. Buhrmester, D.(1990). Intimacy of friendship, interpersonal competence and adjustment during preadolescence and adolescence. Chid Developement 61, 1101 -1111
  39. Buysse, W. H.(1997). Behavior problems and relationships with family and peers during adolescence. Journal of Adolescence, 20, 645-659 https://doi.org/10.1006/jado.1997.0117
  40. Compas, B. E., Hinden, B. R., & Gerhardt, C. A.(1995). Adolescent Development: Pathway and processes of risk and resilience. Annual review of psychology 46, 265-293 https://doi.org/10.1146/annurev.ps.46.020195.001405
  41. Fine, S. B. (1991). Resilsence and human adaptability : Who rises above adversity? 1990 Eleanor Clarke Slagle Lecture. American Journal of Occuphonal Therapy, 45(6), 493-503 https://doi.org/10.5014/ajot.45.6.493
  42. Fullerton, C. S., & Ursano, R. J.(1994). Preadolescent peer friendships: a critical contribution to adult social relatedness? Journal of Youth and Adolescence 23, 1, 43-63 https://doi.org/10.1007/BF01537141
  43. Furman, W.(1985). Children's perceptions of the personal relationships in their social networks. Deuelopmental Psychology 21(6), 1016-1024 https://doi.org/10.1037/0012-1649.21.6.1016
  44. Garmezy, N.(1993). Children in poverty : Resilience despite risk. Psychiatry, 56, 127-136
  45. Hentschel, U., Sumbadze, N. & Shubladze, S.(2000). The effect of the I-E locus of control conviction on remembering and planning one's life: Individual differences in life event reports of Georgian respondents. Social Behavior & Personality, 28, 443-454
  46. Hodges, J. & Tizard, B.(1989). Social and Family Relationships of Ex-institutional Adolescents. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 3(1), 77-97
  47. Jessor, R.(1991). Risk behavior in adolescence: A psychosocial framework for understanding action. Journal of Adolescents Health 12, 597-605 https://doi.org/10.1016/1054-139X(91)90007-K
  48. Kadushin, A.(1980). Child welfare seruices. Macmillan, N.Y
  49. Kosmitzki, C., & John, O. P(1993). The implicit use of explicit conception of swial intelligence. Personality and Individual dgerences 15, 11-23 https://doi.org/10.1016/0191-8869(93)90037-4
  50. Levitt, M. J., Guacci, N., & Levitt, J L.(1992). Stressful life events, social support, and achievement: A study of three grade levels in multicultural environment. Paper presented at the biennial meeting of the society for research in child development. Seattle
  51. Luthar(1991). Vulnerability & resilience ; A study of highhrisk adolescents, Child development, 62, 600-612 https://doi.org/10.2307/1131134
  52. Robins, W., John, O. .P., Caspi, A. ,Moffitt, T .E., & Stouthamer, M.(1996). Resilient, overcontrolled, and undercontrolled boys: Three replicable personality types. Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 70, No. 1, 157-171 https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.1.157
  53. Rutter, M.(1987). Psychosocial resilience and protective mechanisms. Amerim Journal of Orthopsychiatry 57, 316-331