Quality of Childcare Centers in Sweden and Korea and mothers' satisfaction

스웨덴과 한국 보육시설의 질과 어머니 만족도

  • Han You-Me (Department of Child studies, Hoseo University) ;
  • Kwon Jeong-Yoon (Department of Early Childhood Education, Sungshin Women's University)
  • Published : 2005.02.01

Abstract

This study is to compare the quality of child care centers in Sweden and Korea and the mothers' satisfaction of each center. In this study, the quality of 27 preschools in Sweden and 24 child care centers was evaluated by external evaluator using the Early Childhood Environment Rating Scale (ECERS). A total of 436 Korean mothers and 197 Swedish mothers responded to the questionnaire regarding their satisfaction of their child's attending child care centers. The results show that the quality of Swedish preschool was significantly higher than Korean child care centers. The quality of Swedish preschools tended to be good whereas the quality of Korean child care centers was somewhat minimal. Specifically, the category of 'Furnishings and display for children' was the highest score in Swedish preschool, however, the category of 'Adult needs' was the highest score in Korean child care centers. The mothers' satisfaction of the centers was significantly different between two countries. The Swedish mothers were highly satisfied with the close location of preschool but Korean mothers were highly satisfied with the teachers of child care centers. However, both mothers in two countries were less likely satisfied with the facility equipments. The results were discussed in terms of cultural and child care program differences further.

Keywords

References

  1. 고경필(2003). 보육시설 실내. 외 환경에 대한 만족도와 중요성의 인식정도- 학부모와 보육교사의 차이를 중심으로. 대한가정학회지, 41(2), 141-153
  2. 권혜진. 이순형(2001). 보육시설 집단크기에 따른 영아의 또래 및 교사와의 상호작용. 아동학회지, 22(4), 201-212
  3. 김지은(1999). 취학 전 자녀를 둔 어머니의 보육시설에 대한 요구조사: 충청북도 충주지역을 중심으로. 중원인문논집, 20 집, 81-98
  4. 남희정(1997). 영유아보육시설에 대한 부모들의 만족도에 관한 연구-서울시 강북구에 소재하는 어린이집을 중심으로. 국민대학교 행정대학원 석사학위 청구논문
  5. 서문희(2001). 국공립 유아교육 시설 경영개선 방안 모색을 위한 공청회. 한국보건사회연구원
  6. 양옥승. 김영옥. 김현희. 박경자. 위영희. 이옥. 이차숙. 정미라. 지성애. 홍혜경(1998). 세계의 유아교육 제도. 서울 : 양서원
  7. 양옥승. 신현문. 신은미. 장선혜(1996). 남북한 유치원과 보육시설 프로그램 비교. 사회과학연구, 3, 183-203
  8. 유희정 (1997). 어린이집 설립유형에 따른 질적 수준 분석. 한국영유아보육 및 교육프로그램 개발 발표논문집. 323 -345
  9. 유희정. 강정희(2002). 영유아 보육서비스 다양화 및 보육인프라 확충 방안 연구. 한국여성개발원
  10. 유희정. 이옥. 서문희. 윤선영. 최영신. 강정희. 주재선. 이미화(2003). 보육사업의 공공화 및 다양화 질행방안 연구. 여성부
  11. 이기숙(2004). 보육시설의 질과 경험이 영유아의 발달에 미치는 영향: 한국결과를 중심으로. 삼성복지재단 제 12회 국제 학술대회: 영유아보육과 파트너쉽, 215-246
  12. 이숙. 오선영(1998). 보육시설의 질에 따른 유아의 사회적 능력, 대한가정학회지 , 36(4), 189-198
  13. 이순형. 이옥경(2000). 한국보육시설의 영아기 프로그램 운영평가. 한국 아동학회, 20(1), 121-140
  14. 이영. 이기숙. 박경자. 정미라. 김춘경(1995) 세계의 영유아보육. 서울 : 이화여자대학교 출판부
  15. 이옥(1996). 스웨덴의 아동유아교육 제도 연구. 대한가정학회지, 34(4), 187-202
  16. 이옥(2000). 한국 영유아 보육 사업의 이념적 방향과 과제. 영유아보육학 23집, 1-24
  17. 이옥(2002). 보육시설 평가인증제 도입과 보육시설의 질. 사회과학연구, 8, 213-229
  18. 장미경(1999). 유아교육 시설의 양적 확대를 위한 정책 대안 모색-미국, 일본, 스웨덴의 사례에 비추어. 여성과 사회, 89-110
  19. 전춘애. 이미숙(2002). 보육시설의 구조적. 과정적 변인 및 인구 통계학적 특성에 따른 유아의 사회적 능력. 한국가정관리학회지, 20(1), 115-124
  20. 정옥분. 김숙령. 권민균(2004). 영아보육의 실태 및 질적 특성 평가에 기초한 보육의 질 제고. 대한가정학회지, 42(6), 123-136
  21. 정채옥(2000). 유아교육 제도의 발달 과정 고찰(미국, 일본, 영국, 프랑스, 스웨덴, 북한, 우리나라를 중심으로). 광신대학교 광신논총, 9(1),427-464
  22. 최보가. 문영경(2004). 가정보육시설과 기관보육시설의 질적 특성과 영아의 사회, 정서 발달. 대한가정학회지, 42(1), 39-51
  23. 표갑수(2004). 공보육 구현을 위한 영유아보육법령의 개선방안. 공보육발전협의회 6.24일 토론회 자료
  24. 현온강. 태진(2000). 보육환경의 질과 영유아의 적응 - 인천시 보육시설을 중심으로. 대한가정학회지, 38(3), 25-42
  25. Alcock, S. (1996). Quality systems in early childhood centres. Blackwell travel study fellowship
  26. Arsbok for Sveriges Kornrnuner. (2004). Statistika Centralbyran. Sweden
  27. Cryer, D., Tietze, W.. & Wessels, H. (2002). Parents' perceptions of their children's child care: a cross-national comparison. Early Childhood Research Quarterly 17, 259-277 https://doi.org/10.1016/S0885-2006(02)00148-5
  28. Donabedian, A. (1980). The definition of quality and approaches to its assessment. In A. Arbor, (Ed), Explorations in quality assessment and monitoring. Vol. 1, Michigan: Health Administration Press
  29. Gunnarsson, L., Korpi, B.M., & Nordenstam, U. (1999). Early Childhood Eduation and Care Policy in Sweden Ministry of Education and Science, Stockholm: Sweden
  30. Harms, T., & Clifford, R.M. (1980). Early Childhood Environment Rating Sale. NY: Teachers College Press
  31. Harms, T., & Clifford, R.M., & Cryer, D. (1998). Early Chldhood Environment Rating Sale Revised Edition NY: Teachers College Press
  32. Hofferth, S.L., & Deich, S.G. (1994). Recent U.S. child care and family legislation in comparative perspective. Journal of Family Issues, 15(3), 424-448 https://doi.org/10.1177/019251394015003005
  33. Howes. C. & Smith. E.W. (1995). Relationships among child care quality, teacher behavior, children's play activities, emotional security, and cognitive activity in child care. Early Childhood Research Quarterly, 10, 381-404 https://doi.org/10.1016/0885-2006(95)90013-6
  34. Ka'rrby. G. (1999). Conceptions of quality in early childhood eduation-An analysis of rationales for the rating of quality with the ECERS. Paper presented at the EECERA 9th Europwn conference in Helsinki, Finland, September 1-4
  35. Ka'rrby, G. & Giota, J. (1994). Dimensions of quality in Swedish day care centers-An analysis of Early Childhood Environment Rating Scale. Early Cluld Development and Care, 104, 1-22 https://doi.org/10.1080/0300443941040101
  36. Ka'rrby, G. & Giota, J. (1995). Parental conceptions of quality in daycare centers in relation to quality measured by the ECERS. Early Child Development and Care, 110, 1-18 https://doi.org/10.1080/0300443951100101
  37. McCartney, K. (2034). The importance of child-care quality: What does the research tell us? 삼성복지재단 제 12회 국제학술대회: 영유아보육과 파트너쉽. 7-31
  38. Munton, A. G., Mooney, A,, & Rowland, L. (1995). Deconstrutting Quality: A conceptual framework for the new paradigm in daycare provision for the under eights. Early Child Development and Care, 114, 11-23 https://doi.org/10.1080/0300443951140102
  39. Phillipsen, L., Burchinal, M., Howes, C., & Cryer, D. (1997). The prediction of process quality from structural features of child care. Early Childhood Research Quarterly, 12, 281-303 https://doi.org/10.1016/S0885-2006(97)90004-1
  40. Peisner-Feinberg, E.S., & Burchinal, M. (1997). Relations between preschool children's child-care experiences and concurrent development: The cost, quality, and outcomes study. Merrill-Palmer Quarterly, 43(3), 451-477
  41. Pestoff, V., 8: Strandbrink, P. (2002). The politics of Swedish childcure. National report 2002
  42. Sheridan, S. (1997). Evaluations of quality with the Early Childhood Environment Rating Sale- A comparison behueen external evaluations and preschool teachers self-evaluations of quality with the ECERS. Gothenburg university: Institution for pedagogik
  43. Sheridan, S. (2002). A comparison of external and selfevaluations of quality in early childhood education. Early Child Development and Care, 164, 63-78 https://doi.org/10.1080/0300443001640106
  44. Sheridan, S., & Schuster, K-M. (2001). Evaluations of &agogical quality in early childhood eduaction: A crossnational perspective. Journal of Eclry Childhood Eduation, 1-25
  45. Skolverket(2003). Childcare in Sweden
  46. The Sweden Institute (2002). Fact Sheets on Sweden
  47. Tietze, W., Cryer, D., Banio, J., Palacios, J., & Wetzel, G. (1996). Comparisons of observed process quality in early child care and educational programs in five countries. Early Childhood Research Quarterly, 11, 447-475 https://doi.org/10.1016/S0885-2006(96)90017-4
  48. Vandell, D. L. (2004). Child care effects on children's socioemotional functioning: the NICHD study of early 'child care and youth development. 삼성복지재단 제 12회 국제학술대회: 영유아보육과 파트너쉽. 121-145
  49. Whitebook, M., Howes, C., & Phillips, D. (19%). Who cares? Child are teachers and the quality of are in Americam (Final report of the National Child Care Staffing Study), Okland:CA. Child care employee project
  50. Utbildningsdepartmentet(1999). OECD-country note. Early childhood eduation and are policy in Sweden. Stockholm: Utbildningsdepartmentet