DOI QR코드

DOI QR Code

An Evaluation System for Learning Concentricity on Distance Education

원격강의의 학습집중도 평가 시스템

  • 최병도 (대구동부공업고등학교) ;
  • 현철상 (영남대하교 의료원) ;
  • 정진욱 (영남대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 김동학 (영남대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 김욱현 (영남대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 김종근 (영남대학교 컴퓨터공학과)
  • Published : 2005.04.01

Abstract

The development of web-based distance education surroundings is steadily achieving. However the studying on the learning effect of learners is still weak against development of educational media itself. At present, most of the distance education system is showing limits in the evaluation of the learning effect because the teaming evaluation depends on mid or final-term exams by on-line or off-line. There is a strong point that the distance education is free from space and time. One of present weak points is limitation of evaluating learner's attitude which can estimate learning effects. Earnest teaming attitude at distance education is important factor for improving the learning effects. In this paper, we propose a model for improving the teaming effects by forcing real-time evaluation and returning feedback to learners at the cyber lectures. The developed experimental system is verified its possibilities.

웹 기반 원격교육 환경의 발전이 꾸준히 이루어지고 있다. 그러나 원격교육 환경에서 교육미디어 자체의 발전에 비해 학습자의 학습효과에 대한 연구는 아직 미약하다. 현재 대부분의 원격강의 시스템에서 학습평가를 위해 온라인 혹은 오프라인을 통한 중간, 기말 시험 등에 주로 의존하기 때문에 원격강의에서 학습효과의 평가는 한계를 보여주고 있다. 원격강의는 시공간의 제약을 받지 않는다는 장점이 있는 반면 학습평가에 있어 학습자들의 실제 학습태도나 학습효과를 평가하는 방법이 제한적이라는 단점도 있다. 원격강의에서 학습자의 성실한 학습태도는 학습효과를 높이는 중요한 요소이다. 본 연구에서는 가상강의에서 학습자의 학습태도를 실시간으로 평가하고 피드백해 주어 학습효과를 높이는 방안을 제안한다. 또한 실험 시스템을 구축하여 효과 및 가능성을 확인한다.

Keywords

References

  1. Woochun Jun, Le Gruenwald, 'An evaluation model for Web-Based Instruction', IEEE Transactions on Education Volume 44 Issue 2, May 2001 https://doi.org/10.1109/13.925856
  2. Siddiqui K. J, Zubairi J. A, 'Distance learning using Web-based multimedia environment', Proceedings Academia/Industry Working Conference on Research Challenges, April 2000 https://doi.org/10.1109/AIWORC.2000.843311
  3. RuiMin Shen, YiYang Tang, ThngZhen Zhang, 'The intelligent assessment system in Web_Based Distance Learning Education', Frontiers in Education Conference IEEE Volume 1, 10-13 Oct. 2001 https://doi.org/10.1109/FIE.2001.963855
  4. Kovacic B, Skocir Z, 'Development of distance learning system based on dialogue', The IEEE Region 8 Volume 1, Sept 2003 https://doi.org/10.1109/EURCON.2003.1248015
  5. Koyama. A, Barolli. L, Tsuda. A, Zixue Cheng, 'An agent-based personalized distance learning system', Proceedings 15th International Conference on Information Networking, Feb 2001 https://doi.org/10.1109/ICOIN.2001.905627
  6. Sakai S, Narahara T, Mashita N, Shigeno H, Okada K, Matsushita Y, 'An integrated distance learning system capable of supporting interactions for asynchronous distance learning', Proceedings IEEE International Conference on Distributed Computing Systems Workshops, July 2002 https://doi.org/10.1109/ICDCSW.2002.1030757
  7. Gracanin D, 'Combining traditional and Web-based distance learning in information technology education', Proceedings IEEE International Conference on Research and Education, Aug 2003 https://doi.org/10.1109/ITRE.2003.1270689
  8. 감상진, 김석수, 박길천, 황대준, '옹기 및 비동기 겸용모드의 멀티미디어 가상교육 시스템 개발에 관한 연구', 정보처리학회 논문지 제 4권 제 12호, 1997
  9. 황대준, '사이버 스페이스상의 상호 참여형 실시간 가상 교육 시스템에 관한 연구', 정보처리학회 논문지 제 4권 제 3호, 1997
  10. 최용준, 구자효, 임인택, 최병도, 김종근, 'QoS 보장형 스트리밍 서비스를 위한 분산원격강의 컨텐츠에 대한 연구', 정보처리학회 논문지 제 9-A권 제 4호, 2002
  11. 이종희, 감정재, 신창둔, 오해석, '답안 마킹 이벤트를 이용한 학습 성취도 분석 시스템', 정보처리학회 논문지 제 10-A권 제 5호, 2003
  12. 정진욱, 최병도, 최용준, 김종근, '웹-플래시 기반 원격 교육에서 학습 성실도 평가 시스템', 정보처리학회 춘계학술대회 제 10권 제 1호, 2003
  13. 김경아, 최은만, '웹기반교육에서의 자동문제 출제 시스템', 정보처리학회 논문지 제 9-A권 제 3호, 2002
  14. 김종근, 정승필, '기술계 교과목의 가상강의를 위한 멀티미디어 컨텐츠 개발 방법', 한국멀티미디어학회지 제 5권 제 45호, 2001
  15. 김호권, '완전학습이론의 발전' 문음사, 1994

Cited by

  1. EEG Analysis of Learning Attitude Change of Female College Student on e-Learning vol.11, pp.4, 2011, https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.4.042