ROI Model for the Adoption of RFID Technology in SCM

SCM 차원에서 본 RFID 기술 도입에 따른 ROI 분석 모형에 관한 연구

  • Published : 2006.09.30

Abstract

Responsiveness to the uncertainty of SCM system shows its competitiveness. In order to secure SCM competitiveness, RFID-related projects aim to enhance both system visibility and process automation. Nowadays, we conduct RFID technology-oriented researches very actively; however, quantitative ROI analysis model from the perspective of SCM does not exist yet, which helps decide the introduction of technology. Therefore, our study suggests a ROI analysis model for the adoption of RFID technology, and we demonstrate its usefulness using the real world data that is taken from one of the government-funded RFID projects in Korea.

SCM의 경쟁력은 시스템에 존재하는 불확실성에 대응하는 정도에 있다. 최근 국내외에서 진행되는 RFID를 활용한 시범사업은 이러한 SCM 경쟁력확보의 일환으로 가시성확보와 업무프로세스 자동화 제고를 위한 사업들이다. RFID도입의 많은 장점을 예상할 수 있음에도 불구하고, 인식률(특히 금속, 액체 제품)로 대변되는 기술적인 이슈와 태그 가격문제 등으로 인한 ROI이슈가 남아있어, 도입시기에 대한 의사결정을 미루고 있는 실정이다. 국내에서도 정부주도 하에 RFID 기술에 대한 연구가 활발하게 이루어지고는 있으나, RFID 기술 도입 의사결정자에게 제공 될 수 있는 SCM차원의 정량적인 ROI 분석 모형에 관한 연구는 전무한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 SCM 차원에서 RFID 기술 도입에 따른 ROI 분석 모형을 제시하고, 실증실험으로 국내 RFID 도입 시범사업을 통해 축적된 데이터를 적용하여 ROI를 분석하였다.

Keywords