Style for a Study on Visual Tactility of Game Animation

게임에니메이션의 시각적 촉각성 연구

  • Published : 2006.11.01

Abstract

With the New media of present age we are living at, strongly entice consumers through various sensible technology and give influences on our life. They are visually formed but make us feel them as if formed tactile. The masses of today are meeting media through all the senses in daily life according to the spread of on-line media and in such course they want momentary and tactile share. Since appearance of mass society and cinema following such current, art has appealed to dispersive and tactile perception, and such public way of perception makes it possible to experience 'visual tactility' in daily life in accordance with the development of on-line game culture among others. The shock effects, given by editing of game animations which are produced for epic experience of on-line game, arouse tactility in addition to visibility. Under this assumption and on the basis of visual tactility theory as well as montage theory of image by Walter Benjamin, the research intends to explain that public tactile shock does not result from simple graphic effect but from montage effect and dispersive acceptance.

우리가 살고 있는 현 시대의 뉴미디어는 다감각적 테크놀로지에 의해 강하게 수용자를 현혹시키며 우리의 삶에 영향을 미친다. 그것들은 시각적으로 구성되어 있음에도 불구하고 마치 촉각적으로 체험하는 듯한 느낌을 준다. 현대의 대중은 온라인 미디어의 확산과 함께 일상 속에서 모든 감각을 통해 미디어를 접하고 있으며, 그 과정에서 일시적이면서도 촉감각적인 공유를 원한다. 이와 같은 흐름으로 대중사회와 영화의 출현이후, 예술은 분산적이고 촉각적인 지각방식에 호소하여 왔으며, 이 대중 적인 지각방식은 특히나 온라인 게임문화의 발달과 함께 일상 속에서 '시각적 촉지각'의 체험을 가능하게 한다. 온라인 게임의 서사를 체험할 수 있게 제작된 게임 애니메이션의 편집이 주는 쇼크작용은 바로 시각성에 촉각성을 불러일으킨다. 이러한 가정 하에 본 연구는 발터벤야민의 시각적 촉각성 이론과 영상의 몽타주 이론을 근거로 하여 게임 애니메이션을 접하는 대중의 촉각적인 충격이 단순한 그래픽 효과만이 아닌 몽타주 효과와 분산적인 수용에 의해 이루어진다는 것을 앞의 이론을 근거로 하여 설명하고자 한다.

Keywords