DOI QR코드

DOI QR Code

An Empirical Study on the Economic Benefit of Space Chartering

정기선 선복 확보를 위한 Space Chartering의 경제성에 관한 연구

  • Park, Doo-Jin (Graduate school of Department of Logistics Korea Maritime University) ;
  • Kim, Hyun (Department of Port Logistics, TongMyong University) ;
  • Nam, Ki-Chan (Department of Logistics Engineering, Korea Maritime University)
  • 박두진 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 김현 (동명대학교 항만물류학부) ;
  • 남기찬 (한국해양대학교 물류시스템공학과)
  • Published : 2006.10.31

Abstract

This thesis tries to evaluate the economic benefit of space chartering in comparison with time chartering with respect to mega container ships. For this it reviews the method of obtaining ship's carrying capacity such as time chartering and space chartering. Based on this, it tries to make comparison between the time chartering and space chartering on economic base. Finally, it suggest the economic benefit of space chartering with direction for further study.

오늘날 세계 해운 시황의 호황에 따라 컨테이너 정기선 부분에서는 선복량의 부족 현상이 초래되고 있으며 선사는 신조선 발주와 중고선 구입 및 정기 용선을 통해 부족한 선복 문제를 해결하고 있다. 특히, 정기선사들은 신조선 발주시 TUE당 운송비용을 절감하기 위하여 컨테이너선의 대형화를 적극적으로 추진하고 있다. 이러한 대형 컨테이너선박의 발주를 통한 선복 확보 방안은 차후 선복 과잉 문제가 발생될 수 있음이 컨테이너선의 실증 분석을 통해 연구되었다. 본 논문에서는 2008년 이후 대형 컨테이너선이 대거 인도되는 시기에 선복량의 과잉공급으로 인한 해운시황의 변동에 따른 선사의 대응 전략 방안에 대해 연구한다. 즉, 경제성 분석을 바탕으로 한 초대형 컨테이너선의 Space Chartering 시점에 대한 선사의 전략 수립에 대해 논의한다.

Keywords

References

  1. 김종태(2002), "초대형선 출현시대의 한진 해운의 전략", 제 2회 광양항 국제포럼 및 한국해운학회 창립 20주년기념 국제할술대회 논문집
  2. 김창곤(2002), "해운 물류비 절감을 위한 컨테이너선 대형화의 전망 및 한계", 해운연구, 이론과 실천-봄
  3. 박태원, 정봉민(2002), "컨테이너선 대형화와 경제성 효과 분석",한국해양수산개발원
  4. 박태원(2003) "컨테이너 대형화의 경제성 분석", 월간 해양수산 통권 제221호
  5. 서문성(2003), "우리나라 선사의 정기해운 결정요인에 관한 연구", 해운물류연구 제 40호, pp.57-81.
  6. 임종관(2004) "2005년 세계해운 전망", 한국해양수산개발원
  7. 정책동향연구실 국제물류팀(2005), "2005년 2분기 해운시황 전망" 한국해양수산개발원
  8. 지구촌해양수산 각 호(2005)" KMI
  9. 해운선박동향 각 호(2005)" KMI
  10. Clarkson(2002), "World Shipyard Monitor Database
  11. Drewry(2001), "Post-Panamax Containership - The Next Generation"

Cited by

  1. Mechanical Behavior of the Weld Joints of Thick Steel Plates Produced by Various Welding Processes vol.47, pp.1, 2015, https://doi.org/10.1007/s11223-015-9650-2