Sensibility Evaluation of Color Temperature and Rendering Index to the LED-Based White Illumination

LED 기반 백색 조명의 색온도 및 연색지수에 따른 감성 평가

  • Jee, Soon-Duk (Dept. of technology Education, Korea National University of Education) ;
  • Choi, Kyoung-Jae (Dept. of applied Chemistry, Hanyang University) ;
  • Kim, Ho-Kun (Dept. of applied Chemistry, Hanyang University) ;
  • Lee, Sang-Hyuk (Dept. of technology Education, Korea National University of Education)
  • 지순덕 (한국교원대학교 기술교육과) ;
  • 최경재 (한양대학교 응용화학과) ;
  • 김호건 (한양대학교 응용화학과) ;
  • 이상혁 (한국교원대학교 기술교육과)
  • Published : 2006.12.31

Abstract

The aim of this study is to characterize the optical properties of white light-emitting diodes lighting modules and then to evaluate the sensitivity of students and teachers in reacting to the optical properties of these modules. For the sake of this study, each of 5 lighting modules was introduced to the 5 test cabinets. The 5 test cabinets were evaluated and analyzed the student and teacher's sensitivity reaction. We have selected If questions on sensitivity of the lighting and evaluated these questions with semantic differential method. To verify the reliability and objectivity of the questions, the feasibility survey was carried out by a preliminary test. As a result of the test, the sensitivities on the test cabinets were classified the 4 factors, namely, activity as the first factor, stability as the second one , potency as the third one and sensitive image as the fourth one respectively. By the evaluation of student and teacher's sensitivity on the correlated color temperature, they preferred the cabinet with the higher color temperature in view of the activity and potency. And they preferred the cabinet with the lower color temperature in view of the stability factor. In the sensitive image, they preferred the 5800K, bluish white lighting regardless of the color temperature. By the evaluation on the color rendering index, they preferred the cabinet with the higher color rendering index in view of the activity, stability and sensitive image. In the potency factor, they preferred the white lighting with the middle color rendering index.

이 연구의 목적은 백색 LED 조명의 광학적 특성을 분석하고 그 특성에 따라 반응하는 학생과 교사들의 감성 반응을 평가하는 데 있다. 이를 위해 이 연구에서는 백색 LED모듈 5개를 시제품으로 만들어 광학적 특성을 측정하고 감성 평가용 모형을 제작하여 감성 반응을 평가하여 분석하였다. 감성 평가에 이용된 평가 방법은 의미미분법이고 선정된 문항은 16문항이며, 이 문항의 신뢰성과 타당성을 검증하기 위하여 예비 실험을 통하여 신뢰도 분석과 타당도 분석을 하였다. 이 과정에서 4가지 요인을 추출하였는데 제 1요인은 활동성, 제 2요인은 안정감, 제 3요인은 역량성, 제 4요인은 감성이미지 요인이라고 명명하였다. 색온도에 따른 감성 평가의 결과는 활동성과 역량성 요인에서는 색온도가 높은 조명을 선호하였으며 , 안정감 요인에서는 색온도가 낮은 조명을 선호하였다. 감성이미지 요인에서는 색온도와 관련 없이 5800K인 청색 계통의 조명을 선호하였다. 연색지수에 따른 감성 평가의 결과는 활동성, 안정감, 감성이미지 요인에서는 고연색 조명을 선호하였으며, 역량성 요인에서는 중 연색 조명을 선호하였다.

Keywords