Factors related to Institutional Children's Social Competence

시설아동의 사회적 능력에 관한 변인 연구: 정서지능과 학교생활만족도를 중심으로

  • Moon, Hyuk-Jun (The Catholic University of Korea, School of Human Ecology, Dept. of Child & Family Studies)
  • 문혁준 (가톨릭대학교 생활과학부 아동학)
  • Published : 2006.10.30

Abstract

This study examined effects of emotional intelligence and satisfaction of school life on the social competence of institutional children. Data were collected from institutional children of 300 10-12 year old and questionnaire measures were employed. Data were analyzed by t-test, pearson's correlation and multiple regression analyses. Relationships were found between emotional intelligence and social competence as well as satisfaction of school life and social competence. Components of emotional intelligence and satisfaction of school life that predicted social competence were emotional facilitation of thinking and personal relationship between friends. Degree of personal relationship between friends was the most powerful predictor of institutional children's social competence.

Keywords

References

  1. 강복정, 이정덕(2000). 시설청소년을 위한 가족생활교육의 필요성 연구: 건강가족적 관점. 한국가족관계학회지, 5(1), 153-182
  2. 공경희(2002). 시설아동의 사회부적응 행동특성에 관한 비교 연구: 수도권학교와 시설청소년을 중심으로. 건국대학교 행정대학원 석사학위논문
  3. 권세은, 이순형(2002). 시설보호 이동과 일반아동의 사회적 기술, 정서조망 능력의 비교. 아동학회지, 23(2), 107-120
  4. 김미애(2002). 양육시설 아동의 정서심리적 문제 해결을 위한 서비스 연계방안에 관한 연구. 대구대학교 대학원 석사학위논문
  5. 김상호(2003). 청소년 비행에 영향을 미치는 교육환경요인과 그 대응 분석. 영남대학교 대학원 석사학위논문
  6. 김진경(2002). 시설거주여부, 성별 및 연령에 따른 초기 청소년의 의사소통 기술과 또래관계 질. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  7. 노봉련(1997). 시설아동의 학업부진의 원인과 그 대안에 관한 연구: 경인지역을 중심으로. 서울신학대학교 석사학위논문
  8. 노혜련, 장정순(1998). 육아시설 아동의 생활실태와 만족도에 관한 연구. 한국아동복지학, 6, 65-92
  9. 문용린(1997). 종합진로 . 진로적성검사. 서울: 대교출판부
  10. 문진명(2000). 시설 청소년과 일반 청소년의 또래 피해 지각에 따른 또래 따돌림 귀인 및 소외감. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  11. 박경미(1997). 유아기 아동의 문제해결능력과 정서적 안정과의 관계. 동덕여자대학교 대학원 석사학위논문
  12. 박금옥(1998) 청소년들의 자기조정 학습방략 정도와 학업성취 및 사회적 능력 연구. 동아대학교 대학원 박사학위논문
  13. 박용택(1994). 시설아동의 양육환경과 교육프로그램의 개발. 한국아동복지학, 2, 205-225
  14. 석주영, 안옥희, 박인전(2003). 시설보호 아동과 일반아동의 정서지능과 자아존중감의 특성 및 상호관계. 한국가정관리학회지, 21(6), 15-26
  15. 성미영, 이순형, 이강이(2001). 시설아동과 일반아동의 초기 학교적응 비교. 대한가정학회지, 39(1), 53-64
  16. 손순자(1993). 국민학생의 자아개념과 적응행동과의 관계 분석. 건국대학교 교육대학원 석사학위논문
  17. 신소희(1984) 시설아동의 사회적 부적응 문제에 관한 연구: 고아원의 남녀 중학생을 중심으로. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  18. 심혜숙, 왕정희(2001). 초등학생의 정서지능과 사회적 능력 및 대인문제해결력과의 관계. 한국심리학회지 상담 및 심리치료, 13(1), 163-175
  19. 오세순(1999). 시설청소년과 일반청소년의 정서지능 비교. 충남대학교 대학원 석사학위논문
  20. 유안진, 민하영, 권기남(2001). 시설 아동의 자아정체감과 심리 . 사회적 적응: 학령기 아동과 청소년을 중심으로. 대한가정학회지, 39(3), 135-149
  21. 유안진, 한유진, 최나야(2002) 시설청소년과 일반청소년의 사회적 지지 지각과 공격성간의 관계. 대한가정학회지, 40(3), 67-82
  22. 이순형, 이강이, 성미영(2000). 초등학교 저학년 시설아동의 입소원인 지각에 따른 초기 학교적응의 차이. 대한가정학회지, 38(11), 181-191
  23. 전경아, 이진숙(2003). 유아의 또래관계 및 교사와의 관계가 사회적 능력에 미치는 영향. 한국생활과학회지, 12(5), 659-668
  24. 전규용(2002). 시설아동의 심리사회적 환경과 사회부적응 행동에 관한 연구. 경운 대학교 산업정보대학원 석사 학위논문
  25. 황혜정, 김경희(1999). 유아의 사회적 능력과 정서지능과의 관계에 대한 연구. 아동학회지, 20(3), 139-152
  26. Allen, J., Moore, C., Kupermine, G., & Bell, K. (1998). Attachment and adolescent psychosocial functioning. Child Development, 69, 1406-1419 https://doi.org/10.2307/1132274
  27. Bates, L., Luster, T., & Vandenbelt, M. (2000). Factors related to social competence in elementary school among children of adolescent mothers. Paper presented at the annual meetings of the American Educational Research Association in New Orleans, LA
  28. Bowlby, J. (1980). Attachment and Loss III. N. Y. : Basic Books
  29. Chen, X., Liu, M., Li, D., Li, Z., & Li, B. (2000). Social and prosocial dimensions of social competence in Chinese children: Common and unique contribution to social, academic, and psychological adjustment. Developmental Psychology, 36(3), 302-314 https://doi.org/10.1037/0012-1649.36.3.302
  30. Frank, D. A., Klass, P. E., Earls, F., & Eisenberg, L. (1996). Infants and young children in orphanages: One view from pediatrics and child psychiatry. Pediatrics, 47(4), 569-578
  31. Goleman, D. (1995). Emotional Intelligences. New York: Bantam Books
  32. Ladd, G. W., Kochenderfer, B. J., & Coleman, C. C. (1996). Friendship quality as a predictor of young children's early school adjustment. Child Development, 67(3), 1103-1118 https://doi.org/10.2307/1131882
  33. Ladd, G. W., & Price, J. (1987). Predicting children's social and school adjustment following the transition from preschool to kindergarten. Child Development, 57, 446-460
  34. Merell, K. W. (1999). Behavioral, Social, and Emotional Assessment of Children and Adolescents. Mahwah, N. J. : Erlbaum Associates
  35. Parker, J. G., & Asher, S. R. (1987). Peer relations and later personal adjustment: Are low-accepted children at risk? Psychological Bulletin, 102, 357-389 https://doi.org/10.1037/0033-2909.102.3.357
  36. Pollak, S., Cicchetti, D., & Klorman, R. (1998). Stress, memory, and emotion. Development and Psychology, 10, 811-828 https://doi.org/10.1017/S0954579498001886
  37. Roff, M., Sells, S., B., & Golden, M. M. (1972). Social Adjustment and Personality Development in Children. Minneapolis: University of Minnesota Press
  38. Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition, and Personality, 9(3), 185-211 https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
  39. Salovey, P., & Sluyter, D. J. (1997). Emotional Development and Emotional Intelligence: Educational Implications. New York: Basic Books, Harp Collins Pub
  40. Vorria, P., Rutter, M., Pickles, A., Wolkind, S., & Hobsbaum, A. (1998). A comparative study of Greek children in long term residential group care and behavioral difference. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 39(2), 225-236 https://doi.org/10.1017/S0021963097001996
  41. Youniss, J. (1980). Parents and Peers in Social Development. Chicago: University of Chicago Press