DOI QR코드

DOI QR Code

Pointing Stability Study of the GOCI Scan Mechanism

해양탑재체 스캔 미캐니즘의 포인팅 안정성 연구

  • Yeon, Jeoung-Heum (Payload Department, COMS Program Office, Korea Aerospace Research Institute) ;
  • Kang, Gum-Sil (Payload Department, COMS Program Office, Korea Aerospace Research Institute) ;
  • Youn, Heong-Sik (Payload Department, COMS Program Office, Korea Aerospace Research Institute)
  • 연정흠 (한국항공우주연구원 해양기상탑재체그룹) ;
  • 강금실 (한국항공우주연구원 해양기상탑재체그룹) ;
  • 윤형식 (한국항공우주연구원 해양기상탑재체그룹)
  • Published : 2006.12.30

Abstract

GOCI is the core paryload of the geostationary satellite COMS(Communication, Ocean and Meteological Satellite) for ocean monitoring. It is scheduled to be launched at the end of 2008. GOCI observes ocean color around the Korean Peninsula over $2500km\times2500km$ area. It used tilted two-axis scan mechanism to observe entire field of view. In this work, the pointing stability of the tilted two-axis method is analyzed and compared with that of gimbal method. The analysis results show that tilted two-axis method gives great stability and it is adequate for geostationary payload. The results can also be used to determine and analyze the mechanism specifications.

해양탑재체는 2008년 말 발사예정인 정지궤도 통신해양기상위성의 주요 탑재체로, 한반도 주의의 $2500km\times2500km$ 영역의 해색을 관찰한다. 해양탑재체는 전 영역을 16개의 슬롯으로 나누어 관찰하며, 이를 위하여 이축경사 방식의 스캔 미캐니즘을 이용한다. 본 연구에서는 해양탑재체에서 사용하고 있는 스캔 방식의 포인팅 안전성을 분석하였다. 또한 분석결과를 일반적으로 많이 사용하고 있는 짐벌 방식과 비교하였다. 이를 위해 각 방식의 포인팅 모델과 포인팅 안정성 척도를 제시하였다. 분석결과 이축경사 방식이 뛰어난 포인팅 안정성을 갖는다는 것을 보일 수 있었다. 해석결과는 각 미캐니즘의 규격 선성과 분석에 활용될 수 있다.

Keywords

References

  1. Belegundu, A. D. and Chandrupatla, T. R., 1999. Optimization concepts and applications in engineering, Prentice Hall, NY, USA
  2. Bely, P. Y., 2003. The Design and Construction of Large Optical Telescopes, Springer, NY, USA
  3. KARI, 2004. 통신해양기상위성 해양탑재체 개발사업(1), 연차보고서