Tunnel Safety Diagnosis in Near-excavation by In-depth Inspection of Tunnel

기존터널 안전진단 결과를 통한 근접시공 시 터널 안정성 평가

  • 김석재 ((주) 삼보기술단 지반부) ;
  • 김민석 ((주) 삼보기술단 지반부) ;
  • 김준철 ((주) 삼보기술단 지반부) ;
  • 유영일 ((주) 삼보기술단 지반사업부) ;
  • 오정배 ((주) 삼보기술단 지반사업부) ;
  • 오세준 ((주) 삼보기술단)
  • Published : 2006.08.31

Abstract

We analyzed case studies doing in-depth inspection of tunnel to maintain safety of existing tunnel in constructing new tunnel near to a existing tunnel with single track. Futhermore, We accomplished in-depth inspection of existing tunnel and numerical analysis. We suggested remedies to security safety of existing tunnel. We applied line drilling and pre-large hole boring method not to have an effect on existing tunnel and convinced the safety of existing tunnel from blast-vibration and blast-noise of numerical analysis. We planed to install basset system to measure displacement of existing tunnel according to excavating new tunnel.

기존의 단선터널에 근접하여 신설터널의 시공시 기존터널의 안정성 확보를 최우선하기 위해 건전도 평가를 반영한 안정성 검토 수행 및 터널의 안전확보를 위해 검토 반영된 사례를 분석하였다. 건전도 평가결과 및 근접도 구분에 따른 신설터널에 대한 대책으로 선대구경수평심발과 Line Drilling을 병용하고 민가구간은 무진동암파쇄공법을 적용하여 진동과 소음을 허용치 이내로 제어하였다. 또한 신설터널 시공중에 발생할 수 있는 기존구조물에 대한 영향을 평가하여 열차의 운행과 사용중인 구조물의 안정성 확보를 위하여 Basset System을 계획하였다.

Keywords

References

  1. 대우건설, 2005, OOO 서측인입철도 건설공사 설계보고서
  2. 시설안전기술공단, 2000, 기존터널 근접시공 매뉴얼
  3. 한국콘크리트학회, 2003, 콘크리트구조설계기준
  4. 한국콘크리트학회, 2003, 콘크리트 시방서
  5. 한국지반공학회, 2005, 국내 재래식 터널의 변상현황과 배면공동 보강 사례연구