The Perception of General Physical Teachers toward the Goals of Adapted Physical Education

일반학교 중등체육교사의 특수체육 목표인식 연구

Yang, Han-Nah
양한나

  • Published : 2006.09.30

Abstract

Keywords

References

  1. 강영구(1999). 특수체육 교사의 체육목표 인식분석. 미간행 석사학위논문. 서울대학교 대학원, 서울
  2. 김태민(1999). 특수체육 목표에 대한 특수교사의 관점. 미간행 석사학위논문. 용인대학교 대학원 용인
  3. 노형규(2002). 일반 중등학교 통합체육 시행 현황과 통합체육에 대한 체육교사의 인식. 특수체육학회지, 10(2), 13-26
  4. 오광진(2000). 통합체육에 대한 부모의 태도와 장애아의 운동참가 및 유능감 지각의 관계. 미간행 박사학위논문. 서울대학교 대학원, 서울
  5. 이인경(1997). 특수학교 체육의 방향설정을 위한 체육교육 목표의 우선 순위. 특수교육논문. 특수교육논총, 14(2), 29-47
  6. 특수교육 연차보고서(2003). www.moe.go.kr
  7. 특수교육 연차보고서(2005). www.moe.go.kr
  8. 한동기(2005). 초등 특수교사의 특수체육 목표 인식 연구. 한국특수체육학회지, 13(4), 49-59
  9. Davis, W. E. (1989). Utilizing goals in adapted physical education. Adapted Physical Activity Quarterly, 6, 205-216 https://doi.org/10.1123/apaq.6.3.205
  10. DePauw, K. P. (2000). Social-cultual context of disability: Implications for scientific inquiry and professional practice. Quest, 52, 358-368
  11. Liberman, L., & Houston-Wilson, C. (2002). Strategies for inclusion. Champaign, IL: Human Kinetics
  12. Rizzo, T. L. (1996). Factors influencing preservice student attitudes toward individuals with disabilities. Adapted Physical Activity Quarterly, 13(2), 180-196 https://doi.org/10.1123/apaq.13.2.180
  13. Rizzo, T. L., & Kirkendall, D. R. (1995). Training students with disabilities: What affects Attitudes of future physical educators? Adapted Physical Activity Quarterly, 12, 205-216
  14. Sherrill, C. (1998). Adapted physical activity, recreation, and sport: Dross-disciplinary and lifespan(5th ed.). Boston; WCB/McGraw-HiIl
  15. Sherrill, C., & Montelione, T.(1990). Prioritizing Adapted Physical Education Goals: A Pilot Study. Adapted Physical Activity Quarterly, 17, 355-369
  16. Tripp, A., & Sherrill, C. (1991). Attitude theories of relevance to adapted physical education. Adapted Physical Activity Quarterly, 8, 12-27 https://doi.org/10.1123/apaq.8.1.12
  17. Yaniyo, T. M., Quintero, M. C., Killoran, J., & Striefel, S. (1987). Teacher attitudes towards mainstreaming: A literature review. Utah State University