프로 골퍼의 심리기술훈련 효과에 관한 단일사례연구

Yun, Dae-Hyeon;Lee, Yong-In
윤대현;이용인

  • Published : 20060000

Abstract

The purpose of this study was two-fold; (a) to identify the program and protocol of psychological skills training to operate psychological skills training program for golfers; (b) to test the effects of psychological skills training program on psychological skills and performance. For the purpose of this study, the program of psychological skills training included psychological characteristics of subject and was operated by personal needs. A single subject design and multiple baseline across behavior were used to know the effects of psychological skills training program on improvement of golf skills. The following results were identified for exploration in this study: First, Anxiety, self-challenge, imagery control, self-confidence, attentional focus, and arousal control were showed progressively improvement with introduction of the psychological skills training. Secondly, This study also reported that prize money rank, scoring average, putting average, par save percentage, and greens in regulation percentage were improved progressively in his game as measured by comparison of pre- and during-training period.

본 연구의 목적은 프로 골프선수에게 심리기술훈련을 실시함에 있어 심리기술훈련 프로그램의 절차와 내용을 제시하고 심리기술훈련이 심리기술 및 경기력에 미치는 효과를 검증하는데 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 연구 참여자의 심리적 특성과 개인적 요구를 감안하여 심리기술훈련 프로그램을 구성하고 진행하는데 중점을 두었으며 그에 따라 단일 피험자 설계를 통한 사례연구의 방법으로 이루어졌다. 또한 행동의 다차원적 기준선(multiple baseline across behavior) 방법을 사용하여 심리기술훈련이 프로 골퍼의 심리기술 및 경기력 향상에 미치는 효과를 검증하였다. 심리기술훈련의 결과, 6개의 심리기술 영역 모두에서 심리기술훈련 진행과정과 종료 후에도 높은 수준을 계속적으로 유지하거나 점차적으로 향상된 것으로 나타났다. 또한, 경기력을 측정한 출전 대회에서의 상금 순위와 평균 타수, 평균 퍼팅수, 파세이브율, 그리고 그린적중률 모두가 기초선 단계보다 처치 단계에서 보다 향상된 것으로 나타났다.

Keywords