Abstract
We have examined the actual marketing state for fresh vegetables at the five-day traditional markets and the large retail stores in Chungnam region from April to May, 2006, in order to take fundamental data for the development and industrialization of favorable wild vegetable resources. The number of fresh wild vegetables was ranged from 13 to 26 according to the five-day traditional markets. Twenty-one kinds of fresh vegetables were present in the traditional markets, and twenty kinds in the large retail stores. Mainly fresh vegetables including Aster scaber, Chrysanthemun coronarium var. spatiosum, Malva verticillata, Oenanthe javanica, and Petasites japonicus have been sold in large quantities both in the traditional markets and the large retail stores. Around 86% of the sellers at the traditional markets were above 51 years old. Over 85% of the stores at the traditional markets investigated were selling less than six items of fresh wild vegetables.
나물용 자원 식물의 개발과 보존 및 유통 효율성을 높이기 위한 기초자료 확보 측면에서 2005년 4월부터 5월까지 충남 지역 2개 시와 7개 군의 5일장과 대형 소매점에 출하된 나물용 신선 채소의 판매실태를 조사하였다. 5일장에서 나물용 신선 채소를 판매하는 곳은 13개소에서 26개소까지 다양하였다. 5일장에서 나물용 신선 채소의 판매 품목은 총 29종류였으며, 대형 소매점에서는 20종류였다. 나물용 신선 채소 중 참취, 쑥갓, 아욱, 미나리, 머위 등은 5일장이나 대형 소매점에서도 판매처가 많았다. 5일장에서 나물용 신선 채소 판매자들의 연령은 51세 이상이 86% 이상을 차지하였다. 5일장에서 나물용 신선 채소의 판매처당 판매품목 수는 85% 이상이 6종류 이하였다.