The conceptions about light and waves of non-physics major secondary science teachers

물리 전공이 아닌 중등학교 과학교사들의 빛과 파동 개념

O, Won-Geun
오원근

  • Published : 20060000

Abstract

This study investigated secondary school science teachers' concepts about light and waves. The subjects were 65 teachers who teach science in Chungbuk Province of Korea. There majors were biology, chemistry, or earth science; none majored in physics. To find out their scientific concepts, we used questionnaires developed by Song et al, [9], and the results for the teachers were compared with those for students. The results showed few misconceptions about vision, propagation of light, diffraction, refraction, and the color of shadows and some misconceptions about color, scattering of light, images formed by lenses or mirrors, and shock waves. The results also showed difficulty in finding factors that affect the velocity and the wavelength of a wave traveling along a string and in differentiating between the frequency and the amplitude of sound in the Doppler effect.

본 연구는 물리를 전공하지 않은 중·고등학교 과학교사들이 가진 빛과 파동에 대한 개념을 조사하여 교사들의 오개념 유형을 분석하고, 그 결과를 학생들의 오개념 유형과 비교하는 것이다. 연구 대상은 충북 지역에 근무하고 있는 물리 비전공 과학교사 65명이며, 검사도구는 우리나라 학생들의 물리 오개념 유형을 조사하기 위하여 개발된 파동 개념 검사 문항을 사용하였다. 조사 결과, 과학교사들은 시각이 형성되는 과정, 빛의 직진, 회절, 반사, 그림자의 색에 대해서는 학생들과는 달리 거의 오개념을 보이지 않았다. 그러나 색, 빛의 산란, 렌즈나 거울에서 상이 맺히는 원리, 충격파에 대해서는 조사 대상의 절반 정도가 학생들과 유사한 오개념을 보였으며, 도플러 효과에서 소리의 높낮이를 진동수와 연관시키거나, 매질의 변화에 따른 파동의 속도와 파장의 변화에 대해서는 교사들도 오개념이 많음을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. E. Guesne, in Children's Ideas in Science, edited by R. Driver. E. Guesne and A. Tiberghien (Open University Press, Milton Keynes, 1985)
  2. C. W. Anderson, and E. L. Smith, Children's conceptions of light and colour: developing the concept of unseen rays, Paper presented to the Annual Meeting of American Research Association, Montreal, Canada, (1983)
  3. D. M. Watts, Physics Education 20, 183 (1985) https://doi.org/10.1088/0031-9120/20/4/310
  4. B. F. Stead, and R. J. Osborne, Australian Science Teachers Journal, 26(3), 84 (1980)
  5. E. Feher, and M. K. Rice, Journal of Research in Science Teaching 29, 389 (1992) https://doi.org/10.1002/tea.3660290407
  6. B. Andersson, and C. Karrqvist, European Journal of Science Education 5, 387 (1983) https://doi.org/10.1080/0140528830050403
  7. F. Goldberg and L. C. McDermott, The Physics Teacher 24(8), 472 (1986) https://doi.org/10.1119/1.2342096
  8. W. Oh and J. Kim, Sae-Mulli 45(3), 163 (2002)
  9. J. Song, I. Kim, Y. Kim, S. Kwon, W. Oh, and J. W. Park, Science Misconception Map, (Books-Hill, Seoul, 2004), p. 275