Core Elements of Medical Professionalism for Medical School Applicants

우리나라 의과대학 입학생이 갖추어야 할 의학 전문직업성의 요소

Hur, Ye-Ra
허예라

  • Published : 20060000

Abstract

Keywords

References

  1. 강신익 외 (2004). 의료의 문화사회학. 서울: 진영문화사
  2. 강윤식 (2000). 의사들의 전문직업성, 직무스트레스 및 직업 만족도. 경북대학교 대학원 박사학위 논문
  3. 김 선 . 허예라 (2003). 21 세기의 의학 전문 직업성 어떻게 가르칠 것인가? -한국의학교육, 15(3), 171-186
  4. 김 선 . 허예라 (2005). 의학 전문 직업성, 어떻게 평가할 것인가? 한국의학교육, 17(1), 1-14
  5. 김인회 (2001). 의학교육에서의 전문성 (Professionalism)의 문제. 제8차 의학교육 합동학술대회 결과보고서 - 의사와 사회 한국의과대학장협의회 . 한국의학교육학회, 25-31
  6. 백상호(2005). 우리나라 의학교육 평가의 새 지평. 보건의료교육평가, 2(1), 7-22 보건복지부 https://doi.org/10.3352/jeehp.2005.2.1.7
  7. 안덕선 (2005). 교양교육으로서의 Professionalism 'Medical Professionalism: 교육과 실천' 심포지움 자료집, 영남대학교 의과대학 . 한국의학교육학회, 3-15
  8. 이경아 . 안덕선 . 이영미 (2005). 좋은 의사에 대한 구체적 개념정의를 위한 역 량(competency) 타당화 연구. 제 17차 의학교육합동학술대회 자료집. 한국의학교육학회.한국의과대학장협의회.대한의학회, 166-167
  9. 전우택 (2001). 사회의학. 제 18차 의학교육 합동학술대회 결과보고서 - '의사와 사회'. 한국의과대학장협의회 . 한국의학교육학회. 9-24
  10. 조병희 (1994). 개업의사들의 전문직업성과 직업만족도에 관한 연구. 한국사회학, 28(여름호). 37-63
  11. 한국의과대학장협의회 (2004). 한국의과대학현황집 2004-2005 한국의과대학장협의회
  12. Beauchamp, G.(2004). The challenge of teaching professionalism. Annals of the Academy of Medicine, Singapore. 33(6), 697-705
  13. CMA (Canadian Medical Association) (2002). Medical Professionalism. Canadian Medical Association Journal, 167, 539-541
  14. Cruess, S.R., Johnston, S., & Cruess, R.L.(2004). 'Profession': a working definition for medical educators. Teaching and Learning in Medicine, 16(1), 74-76 https://doi.org/10.1207/s15328015tlm1601_15
  15. Johnson, M.P., & Abrams, S.L.(2005). Historical perspectives of autonomy within the medical profession considerations for 21st century physical therapy practice. Journal of Orthopaedic and Sports Physical Therapy. 35(10), 628-636 https://doi.org/10.2519/jospt.2005.35.10.628
  16. Luijk, S.(2002). Summer course-Expanding Horizons in Problem-based Learning Workshop material. Maastricht Medical School
  17. Miettinen, O., & Flegel, K.(2003). Elementary Concepts of Medicine: X. Being a Good Doctor: Professionalism. Journal of Evaluation in Clinical Practice, 9(3), 341-343 https://doi.org/10.1046/j.1365-2753.2003.00423.x
  18. Monekosso, G.(1998). Essential medical studies: introducing a core curriculum based on the doctorpatient encounter as a catalyst for medical education reform. Medical Teacher, 20(6), 536-543 https://doi.org/10.1080/01421599880247
  19. Papadakis, M.A., Loeser, H., & Healy, K.(2001). Early detection and evaluation of professionalism deficiencies in medical students: one school's approach. Academic Medicine, 76(11), 1100-1106 https://doi.org/10.1097/00001888-200111000-00010
  20. Royal College of Physicians(2005). Doctors in Society: Medical Professionalism in a changing world - Report of a Working Party. December 2005. Royal College of Physicians
  21. Thompson, H.L.(1988). WVA (World Medical Association) scientific session on 'Professional autonomy and self-regulation'. World Medical Journal, 35(1), 12-5
  22. Van De Camp, K. et al.(2004). How to conceptualize professionalism: a qualitative study. Medical Teacher. 26(8), 696-702 https://doi.org/10.1080/01421590400019518