Theoretical-Practical Strategies of Family-Based Intervention for the "Healthy Family-Support Center": An Ecological Approach

건강가정지원 사업에서 가족-중심 개입을 위한 개념모형 연구: 생태학적 접근

  • 윤종희 (동덕여자대학교 사회복지학과)
  • Published : 2006.03.30

Abstract

The purpose of this study was to propose theoretical-practical strategies of family-based intervention for the "Healthy Family-Support Center." The theoretical background used was an ecological approach, that is, taking viewpoints of client family's microsystems as well as those of exo- and macrosystems. This study raised several critical points in researching and developing family-based intervention programs. Based on a review of the literature, the study indicated why an ecological, family-based intervention model was a relevant alternative to investigate issues in family welfare and to deliver possible assistance and solutions for them.

Keywords

References

  1. 김기현, 양희경(1997). 양육스트레스 척도개발. 대한가정학회지, 35(5), 41-150
  2. 김동배, 권중돈(2005). 인간행동이론과 사회복지실천. 서울: 학지사
  3. 김은숙(1990). 스트레스와 사회적 지지 연구: 자폐아 어머니와 정상아 어머니를 중심으로. 이화여대 석사논문
  4. 박소영(2001). 자폐아 어머니의 가족중심 서비스 욕구. 대구가톨릭대 석사논문
  5. 사회복지대백과사전(1999). 나눔의 집
  6. 서소희(1994). 자폐아 연령군에 따른 부모 양육스트레스. 대구대 석사논문
  7. 석재은(1993). 장애아동 부모교육 프로그램 내용구성을 위한 부모들의 욕구조사. 이화여자대학교 석사논문
  8. 손유니(2000). 능력강화를 위한 가족지원프로그램이 장애아동 부모의 스트레스와 자기효능감과 대처능력에 미치는 효과. 이화여자대학교 석사논문
  9. 송경선(2000). 문제해결전략을 사용한 가족지원 프로그램이 발달지체아동 부모의 양육 스트레스와 가족능력부여(family empowerment)에 미치는 효과. 이화여자대학교 석사논문
  10. 양경애(2003). 장애아동 가족의 지원서비스에 대한 욕구조사. 대구대 석사논문
  11. 양숙미(2000). 정신지체 성인자녀를 위한 역량강화 프로그램 개발과 효과. 서울대학교 박사논문
  12. 유영주(2001). 건강가족연구. 서울: 교문사
  13. 윤수영(1992). 자폐아동 어머니의 스트레스에 대한 조사연구. 서울대 석사논문
  14. 윤종희(1994). 아동.가족 연구에 대한 생태학적 접근의 적용. 인간 생태학적 측면에서의 가정학. 연세대학교 창립 30주년 기념 심포지엄 자료
  15. 윤종희(2001). 가정복지의 생태학적 접근. 대한가정학회지, 39(8), 93-105
  16. 윤종희(2004). 장애아동의 생애초기 개입 서비스에서 가족중심 모형에 대한 문헌연구: 생태학적 접근. 생활과학연구, 9, 79-94
  17. 윤찬정(1994). 가족 기능성과 개인 인성 특성과의 관계. 이화여대 석사논문
  18. 이애현(1996). 정신지체아와 자폐아 부모가 지각하는 가족요구, 가족특성 및 통제부위와 변인 간 상관관계. 대구대학교 석사논문
  19. 정옥분, 최형성(2001). 어머니의 양육효능감척도개발. 아동학회지, 22(3), 22-33
  20. 정원미(1994). 발달장애아동 어머니의 자녀양육으로 인한 스트레스와 가족기능에 관한 연구. 연세대 석사논문
  21. 한국가족관계학회(편)(2002). 가족학이론. 서울: 교문사
  22. Abidin, P. (1990). Parenting stress index short form. Charlottesville, VA: Pediatric Psychology Press
  23. Alexander, J., & Barton, C. (1996). Family therapy research. In R. Mikesell, D. Lusterman, & S. McDaniel (Eds.), Integrating family therapy: Handbook of family psychology and systems theory (pp. 199-216). Washington, DC: American Psychological Association
  24. Alexander, J., Holtzworth-Munroe, A., & Jameson, P. (1993). Research on the process and outcome of marriage and family therapy. In A. Bergin & S. Garfield (Eds.), Handbook of psychotherapy and behavior change (4th ed., pp. 595-630). New York: John Wiley
  25. Andrews, M., Bubolz, M., & Paolucci, B. (1980). An ecological approach to study of family. Marriage and Family review, (Spring/Summer), 29-49
  26. Becker, D., A. Hogue, & H. Liddle (2002). Methods of Engagement in Family-Based Preventive Intervention. Child and Adolescent Social Work Journal, 19(2), 163-178 https://doi.org/10.1023/A:1014550507467
  27. Boulding, K. (1985). Human Betterment. Beverly Hills, CA: Sage
  28. Bronfenbrenner, U. (1977). Toward an experimental ecology of human development. American Psychologist, 32, 513-531 https://doi.org/10.1037/0003-066X.32.7.513
  29. Bronfenbrenner, U. (1979). The Ecology of Human Development. Cambridge, MA: Harvard University Press
  30. Bronfenbrenner, U. (1986). Ecology of the family as a context for human development: Research perspectives. Developmental Psychology, 22, 723-742 https://doi.org/10.1037/0012-1649.22.6.723
  31. Bronfenbrenner, U. (1994). Ecological models of human development. In T. Husen & T. N. Postlethwaite (Eds.), International Encyclopedia of Education (2d ed.). NY: Elsevier
  32. Bubolz, M., & A. Whiren (1984). The family of the handicapped: Ecological model for policy and practice. Family Relations, 33, 5-12 https://doi.org/10.2307/584584
  33. Dunst, C. J., & Deal, A. G. (1994). Needs-based family-centered intervention practices. In C. J. Dunst, C. M. Trivette, & A. G. Deal (Eds.), Supporting and strengthening families: Vol. 1. Methods, strategies and practices (pp. 90-104). Cambridge, MA: Brookline
  34. Dunst, C. J., & Paget, K. D. (1991). Parentprofessional partnerships and family empowerment. In M. Fine (Ed.), Collaborative involvement with parents of exceptional children (pp. 25-44). Brandon, VT: Clinical Psychology Pub. Co
  35. Dunst, C., Trivette, C., & Deal, A. (1988). Enabling and empowering families: Principles and guidelines for practice. Cambridge, MA: Brookline
  36. Dunst, C., Trivette, C., & Mott, K. (1994). Strengthsbased family-centered intervention practices. In C. Dunst, et al, (Eds.), opti. cited (pp.115-131)
  37. Garbarino, J. (1990). The human ecology of early risk. In S. J. Meisels & J. P. Shonkoff (Eds.), Handbook of early childhood intervention (pp. 78-96). Cambridge University Press
  38. Garbarino, J. (1995). Raising children in a socially toxic environment. San Francisco: Jossey-Bass
  39. Garbarino, J., & Kostelny, K. (1992). Child maltreatment as a community problem. Child Abuse and Neglect, 16, 455-64 https://doi.org/10.1016/0145-2134(92)90062-V
  40. Gurman, A., Kniskern, D., & Pinsof, W. (1986). Research on marital and family therapies. In S. Garfield & A. Bergin (Eds.), Handbook of psychotherapy and behavior change (3rd ed., pp. 565-624). New York: John Wiley
  41. McCubbin, & Patterson (1983). The family stress the Double ABCX model of adjustment and adoption in McCubbin, H. I., Susan, M, B., & Patterson, J. M.(Eds), Social Stress and the family: Advance and Developments in Family Stress Theory and Research, 7-37, New York: Haworth Press
  42. Sexton, T., & J. Alexander (2002). Family-Based Empirically Supported Interventions. The Counseling Psychologist/March, 238-258
  43. Singer, G., & Powers, L. (1993). Family, disability and empowerment (p.3) Baltimore: Paul H. Brookes
  44. Stacey. J. (1994). Backward toward the postmodern family: Reflections on gender, Kinship, and class in the Silicon Valley. In G. Handel & G. G. Whitchurch (Eds.). Context of early intervention: systems & settings (pp. 3-17). Baltimore: Paul H. Brookes Pub. Co