Definition of Pedagogical Content Knowledge and Ways of Raising Teaching Professionalism as Examined by Secondary School Science Teachers

중등 과학교사들이 말하는 교과교육학지식의 의미와 교직 전문성 제고 방안

  • Published : 2006.08.30

Abstract

This study investigated the components of science teacher professionalism, the meaning of PCK (Pedagogical Content Knowledge), examples of science PCK, and complementary measures that should be taken to improve teacher professionalism. Six science teachers recommended by their colleagues explained that the science teacher's professionalism (or professional knowledge) consists of science content knowledge, knowledge about teaching, knowledge about learners, and improvement efforts. Science teachers' definition of PCK, which is the professional knowledge that members of the wider society expect teachers to possess, is the teacher's materialized knowledge that aims at students' understanding and PCK is the accumulated know-how of teachers as they strive to make their teaching comprehensible by students. Science teachers also contended that teachers as professionals need to complement an accountability system, acknowledgement of continuous self-developmental efforts, collegiality, and securing validity in the teacher employment test. The teachers argued that the societal recognition of teaching professionalism is essential for a high quality teaching. Suggestions for how to improve science teaching professionalism are also discussed.

본 연구에서는 6명의 교사들과의 심층면담을 통하여 과학교사들이 말하는 교사 전문성의 구성요소, 교과교육학지식의 의미, 교과교육학지식의 사례를 살펴보았다. 또한 전문직으로서 교직의 부족한 부분, 즉 교직이 완전한 전문직으로 거듭나기 위해 보완해야할 부분과 교사의 전문성 발달을 위한 지원 방안을 고찰하였다. 동료교사들로부터 추천을 받은 6명의 교사들은 과학교사 전문성의 구성요소를 과학 내용 지식, 교수방법에 대한 지식, 학생들에 대한 지식, 전문성 개발을 위해 노력하는 자세 등이라고 설명하였다. 이들은 전문직으로서 교사의 고유한 지식 영역에 해당되는 교과교육학지식, 즉 사회의 일반 구성원들이 교사가 소유하고 있기를 기대하는 교과교육학지식을 학생 이해 자체를 목적으로 한 교사의 체화된 지식이며, 과학교사들이 나름대로 지니고 있는 교과교육학지식은 어떻게 하면 학생들이 알아듣게 가르칠 것인가들 오랫동안 고민한 결과 축적된 노하우라고 설명하였다. 과학교사들은 전문직으로서 교직의 문제점이나 부족한 부분으로 책임을 묻지 않는 시스템, 지속적인 자기 개발에 대한 외부의 인정과 요구 결여, 동료의식의 부족, 자신감 부족에서 비롯된 폐쇄성, 업무량 과다. 관리자의 경영 능력이나 목표 의식 부재, 교사 자격시험의 신뢰도와 타당도 부족, 교직의 전문성에 대한 사회적 인식이나 처우 부족 등을 지적하였다. 연구 결과를 토대로 과학과 교사의 전문성 제고 방안을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 김종백 (2004). 교직전문성 제고를 위한 교원양상 기관의 과제. 교원교육소식, 제 38호
  2. 박성혜 (2003). 교사들의 과학교과교육학적지식 측정 도구 개발. 한국교원교육연구, 20(1), 105-134
  3. 박성혜 (2006). 중등과학교사들의 교수법 및 자가효능감과 태도에 따른 교과교육학지식. 한국과학교육학회지, 26 (1), 122-131
  4. 이화진, 송현정, 강대현, 권점례, 곽영순, 이윤, 유정애, 이경언, 양윤정, 홍선주 (2005). 2005 KICE 교수학습 컨벤츠 개발.운영. 한국교육과정평가원 연구보고 RRI 2005-1
  5. 임청환 (2003). 초등교사의 과학 교과교육학지식의 발달이 과학 교수 실제와 교수 효능감에 미치는 영향. 한국지구과학회지, 24(4), 258-272
  6. 한국교육과정평가원 (2005). KICE 교육 기초 연구. 한국교육과정평가원 연구자료 ORM 2005-46
  7. Barnett, F., & Hodson, D. (2001). Pedagogical content knowledge: Toward a fuller understanding of what good science teachers know. Science Education, 85, 426-453
  8. Finn, C. E.(2(003). Teacher Reform Gone Astray. Published by the Hoover Institution. Available at [http://www.educationnext.org/20032/62.html]
  9. Gess-Newsome, J. (1999). Pedagogical Content Knowledge: An Introduction and Orientation. In Gess-Newsome, J., Lederman, N.G.(Eds.), Examining Pedagogical Content Knowledge (pp. 3-20). Kluwer Academic Publishers
  10. Grossman, P.L. (1990). The making of a teacher: Teacher knowledge and teacher education. New York, Teachers College Press
  11. Ingvarson, L.C. (2001). Strengthening the Profession: A Comparison of Recent Reforms in the USA and the UK. Australian College of Education Seminar Series. ACE: Canberra
  12. Mulhall, P., Berry, A, & Loughran, J.(2003). Frameworks for representing science teachers' pedagogical content knowledge. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 4(2), Article 2
  13. NCTM (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: NCTM
  14. NRC (1996). National Science Education Standards. Washington, EC: National Academy Press
  15. Shulman, L.S. (1986). Those who understand; knowledge growth in teaching, Educational Researcher, 15(2), 4-14
  16. Shulman, L.S. (1987). Knowledge and Teaching: Foundations of the new reform Harvard Educational Review, 57, 1-22
  17. Smith, D.C. (1999). Changing our Teaching: The Role of Pedagogical Content Knowledge in Elementary Science. In Gess-Newsome, J., Lederman, N.G.(Eds.), Examining Pedagogical Content Knowledge (pp. 163-198). Boston, MA: Kluwer Academic Publishers
  18. Strauss, S. (1993). Teachers' pedagogical content knowledge about children's minds and learning: Implications for teacher education. Educational Psychologist, 28(3), 279-290
  19. Wenglinksy, H. (2002) How schools matter. The link between teacher classroom practices and student academic performance. Education Policy Analysis Archives, 10 (12). Retrieved from http://epaa.asu.edu/epaa/v10n12/