A Research of Students' Perception on the Effects of SWH Application of Problem-Solving Type Inquiry Modules

문제해결형 탐구 모듈 적용에서의 SWH 활용 효과에 대한 학생들의 인식 조사

  • Published : 2006.08.30

Abstract

The purpose of this study was to analyze the effects of the SWH application to problem-solving type inquiry modules. The modules were applied to 23 3rd grade students in middle school located in Chungbuk and the SWH strategy was applied to 3 experimental groups. The blue and green cards were presented at the problem emerging situation to the students to give enough thinking time. Using blue cards students propose solution to the problem in advance individually, then they discuss with group members using green cards and conduct experiments to solve the problem. SWH students exhibited better problem recognition and attitude.

이 연구에서는 문제해결형 탐구 실험 모듈을 과학 탐구반 중학생 대상으로 적용하였고 모듈 적용시 SWH(Science Writing Heuristic)를 활용하였다. 충북 청주시 소재 C중학교 과학탐구반 학생 23명 대상으로 전 일제 계발활동 18차시에 걸쳐 완성된 6개 모듈을 적용하였다. 문제해결형 탐구 실험 모듈은 실험 과정 중에 문제 상황이 발생하도록 구성되어 있는데, 이 때 SWH 파란색 카드와 SWH 초록색 카드를 작성함으로써 학생들에게 충분히 사고할 수 있는 기회를 제공하는 전략을 활용하여 적용하였다. 먼저 SWH 파란색 카드의 작성을 통해 미리 개별적으로 문제 해결 방안을 제안하는 기회를 갖고, SWH 초록색 카드를 작성 하면서 모둠 구성원들과의 토의하고 실험을 통해 결정한 문제 해결 방안을 직접 수행하게 된다. 문제 상황에서 SWH의 활용에 따른 적용 효과를 비교하기 위하여 탐구 활동과정을 관찰하면서 수집 한 활동 설문, SWH 사후 설문을 분석하였다. 그 결과, SWH 활용이 실험 과정에서의 학생들의 문제 인식에 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났고, 문제 상황에서의 SWH 활용 효과에 대한 학생들의 인식도 긍정적으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 권용주, 최상주, 박윤복, 정진수(2003). 대학생들의 귀납적 탐구에서 나타난 과학적 사고의 유형과 과정. 한국과학교육학회지, 23(3), 286-298
  2. 김성원, 김은미(2001). 개념 만화를 이용한 토의학습이 중학생들의 과학 학습 태도와 학업 성취도에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 21(2), 299-315
  3. 이화정, 강성주(2005). 교사양성 대학에서의 일반화학실험 개선과 적용. 한국과학교육학회지, 25(3), 346-352
  4. 정혁, 정용재, 송진웅(2004), 빛을 주제로 한 11학년 학생의 과제 유형에 따른 글쓰기 분석. 한국과학교육학회지, 24(5), 1008-1017
  5. Hand, B., Prain, V., Laqrence, C, & Yore, L. D. (1999). A writing in science framework designed to enhance science literacy. International Journal of Science Education, 21(10), 1021-1035
  6. Hand, B., Wallace, C. W., & Yang, E. Y. (2004). Using a Science Writing Heuristic to enhance learning outcomes from laboratory activities in seventh grade science: Quantitative and qualitative aspects. International Journal of Science Education, 26(2), 131-149
  7. Hohnshell, L. M., & Hand, B. (2006). Writing-to-learn Strategies in Secondary School Cell Biology: A mixed method study. International Journal of Science Education, 28(2-3), 261-289
  8. Keys. C. W. (1994). The Development Scientific Reasoning skills in Conjunction with Collaborative Writing Assignments: An Interpretive Study of Six Ninth-Grades Students. Journal of Research in Science Teaching, 31(9), 1003-1022
  9. Keys, C. W. (1999). Language as an Indicator of Meaning Generation: An Analysis of Middle School Students' Written Discourse about Scientific Investigations. International Journal of Science Education, 36(9), 1044 -1061
  10. Keys, C. W. (2000). Investigating the Thinking Processes of Eighth Grade Writers during the Composition of a Scientific Laboratory Report. Journal of Research in Science Teaching, 37(7), 676-690
  11. Keys, C. W., Hand, B., Prain, V., & Collins S. (1999). Using the science Writing Heuristic as a Tool for learning from Laboratory Investigations in Secondary Science. Journal of Research in Science Teaching, 36(10), 1065-1084
  12. Mason, D. S. (2005). Learner-Centered Education. Joural of Chemical Education, 82(8), 1113
  13. Prain, V. (2006). Learning from Writing in Secondary Science : Some theoretical and practical implications. International Journal of Science Education, 28(2-3), 179-201
  14. Rivard, L. P. (1994). A Review of Writing to Learn in Science: Implications for Practice. Journal of Research in Science Teaching, 31(9), 969-983
  15. Rudd, J. A. II., Greenbowe, T. J., Hand, B. M., & Legg, ML J. (2001). Using the Science Writing Heuristic To Move toward an Inquiry-Based Laboratory Curriculum: An Example from Physical Equilibrium. Journal of Chemical Education, 78(12), 1680-1686
  16. Taconis, R., Ferguson-Hessler, M. G. ML, & Broek-kamp, H. (2001). Teaching science problem solving : An overview of experimental work. Journal of Research in Science Teaching, 38(4), 442-468
  17. Wallace, C. S. (2004). An Illumination of the Roles of Hands-in Activities, Discussion, Text Reading and Writing in Construction Biology Knowledge in Seventh Grade. Science & Mathematics, 104(2), 70-78
  18. Woolnough, J. (2005). An experiential exploration of pendulum motion. Teaching Science - the Journal of the Australian Science Teachers Association, 51(2), 20-25