Development and Application of a Teaching Strategy with Reinforced Teacher-Student Interactions Through Questions and Feedbacks in the Middle School Science Class

중학교 과학 수업에서 질문과 피드백을 활용한 교사-학생 상호작용 강화 수업 전략의 개발 및 적용

  • Published : 2006.04.30

Abstract

The purposes of this study were to develop and implement a teaching strategy that reinforced teacher-student interaction for middle school first grade science and investigate the impact of the teaching strategy on student comprehension of scientific concepts, logical thinking ability, and science-related attitudes. 200 students attending a co-ed middle school located in Gyeonggi province were selected for the study and divided into an experiment and control group each consisting of 100 pupils. The teaching strategy reinforcing teacher-student interaction was applied to the experiment group, while conventional teaching, teacher-led lecturing, was carried out on the control group. To accomplish reinforced teacher-student interaction teacher asked students diversified questions and gave delayed feedbacks that deliberately focused on thought provocation. Results showed that the developed teaching strategy was effective in improving the students' logical thinking ability(p<.01). However, no significant differences were found in student comprehension of scientific concepts and science-related attitudes between the experimental and control group(p<.05). It was determined that more sound research is needed to develop and apply a lesson plan based on the teaching strategy used in this study.

본 연구에서는 중학교 1학년 과학 과목에서 교사와 학생의 언어적 상호작용을 강화한 수업 전략을 개발하고 실시하여 이 수업 전략이 학생들의 과학 개념 이해, 논리적 사고력, 과학 관련 태도에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 이를 위해 경기도 소재의 남녀공학 중학교 학생 200명을 선정하여 실험집단과 통제집단에 각각 100명씩을 임의로 배정하였다. 실험 집단에는 교사-학생 상호작용을 강화한 수업 전략을, 통제집단에는 교사 강의식 전통적 수업 전략을 적용하였다. 교사-학생 간 상호작용을 강화하기 위하여 의도적으로 단순 확인 질문이나 즉각적인 피드백보다는 사고 유발 질문과 지연 피드백을 사용하였다. 그 결과 상호작용을 강화한 수업 전략이 학생들의 논리적 사고력 향상에는 효과적인 것으로 나타났으나 과학 개념 이해와 과학 관련 태도의 향상에는 효과적이지 봇한 것으로 드러났다. 앞으로 이러한 수업 전략에 따른 다양한 수업지도안의 개발과 적용에 대한 심층적인 연구가 수행되어야 할 것으로 생각된다.

Keywords

References

  1. 곽영순 (2003). 질적 연구로서 과학 수업비평 -수업비평의 이론과 실제-. 서울: 교육과학사
  2. 김지영, 성숙경, 박종윤, 최병순 (2002). 사회적 상호작용을 강조한 과학 탐구실험의 효과. 한국과학교육학회지, 22(4), 757-767
  3. 노태희, 차정호, 임희준, 노석구, 권은주 (1997). 협동학습 전략의 교수 효과: 고등학교 화학 수업에 STAD 모델의 적용. 한국과학교육학회지, 17(3), 251-260
  4. 박종윤, 남정희, 유희선 (2000). 상호작용을 강화한 형성평가 수업전략이 중학교 과학학습에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 20(3), 468-478
  5. 성을선, 남정희, 최병순 (2000). 중학교 과학수업에서 형성평가의 실제 -구성주의적 관점에서의 형성평가를 중심으로-. 한국과학교육학회지, 20(3), 455-467
  6. 임희준, 최경숙, 노태희 (1999). 학습자의 성취 수준에 따른 협동학습과 개별학습의 효과. 한국과학교육학회지, 19(1), 137-145
  7. 정영란, 배재희 (2002). 질문 강화 수업이 중학생들의 질문 수준과 학업 성취도에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 22(4), 872-881
  8. 정완호, 권재술, 정진우, 김효남, 최병순, 허명 (1997). 과학과 수업모형. 서울: 교육과학사
  9. 조영달 (2001). 한국 중등학교 교실수업의 이해. 서울: 교육과학사
  10. 최경희, 박종윤, 최병순, 남정희, 최경순, 이기순 (2004). 중학교 과학 수업에서 교사와 학생의 언어적 상호작용 분석. 한국과학교육학회지, 24(6), 1039-1048
  11. Black, P., & Wiliam, D. (1998). Assessment and classroom learning. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 5(1), 7-74
  12. Bunce, D. M., & Hutchinson, K. D. (1993). The use of the GALT(Group Assessment of Logical Thinking) as a predictor of academic success in college chemistry. Journal of Chemical Education, 70(3), 183-187
  13. Cohen, E. G. (1994). Restructuring the classroom: Conditions for productive small groups, Review of Educational Research, 64(1), 1-35
  14. Driver, R. (1995). Constructivist approaches to science teaching. In L. P. Steffe, & .J. Gale (Eds.), Constructivism in education (pp. 385-400). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc
  15. Duit, R., & Treagust, D. F. (1998). Learning in science -From behaviourism towards social constructivism and beyond. In B. J. Fraser, & K. G. Tobin (Eds.), International handbook of science education (pp. 3-25). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers
  16. Edwards, D. (1993a). But what do children really think?: Discourse analysis and conceptual content in children's talk. Cognition and Instruction, 11(3 & 4), 207-225
  17. Edwards, D. (1993b). Concepts, memory, and the organization of pedagogic discourse: A case study. International Journal of Educational Research, 19, 205-225
  18. Edwards, D., & Mercer, N. M. (1987). Common knowledge: The development of understanding in the classroom. London: Methuen
  19. Johnson, D. W., Maruyama, G., Johnson, R. T., Nelson, D., & Skon, L. (1981). Effects of cooperative, competitive and individualistic goal structures on achievement: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 89(1), 47-62
  20. Lemke, J. L. (1990). Talking science: Language, learning, and values. Norwood, NJ: Ablex
  21. Michael, J. D. (1997). Formative assessment. Science Teacher, 64(6), 29-33
  22. Mortimer, E., & Scott, P. (2000). Analysing discourse in the science classroom, In R. J. Miler, J. Leach, & J. Osborne (Eds.), Improving science education: The contribution of research (pp. 126-142). Buckingham: Open University Press
  23. Qin, Z., Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (1995). Cooperative versus competitive efforts and problem solving. Review of Educational Research, 65(2), 129-143
  24. Roadrangka, V., Yeany, R. H., & Padilla. M. J. (1983). TIle construction and validation of group assessment of logical thinking(GALT). Paper presented at the 56th annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching. Dallas, TX
  25. Sinclair, J., & Coulthard, R. (1975). Toward, an analysis of discourse. London: Oxford University Press
  26. Slavin, R. E. (1995). Cooperative learning: Theory, research, and practice. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall
  27. Tunstall, P., & Gipps, C. (1996). 'How does your teacher help you to make your work better?' Children's understanding of formative assessment. The Curriculum Journal, 7(2), 25-31