Abstract
The purposes of this study were to develop and implement a teaching strategy that reinforced teacher-student interaction for middle school first grade science and investigate the impact of the teaching strategy on student comprehension of scientific concepts, logical thinking ability, and science-related attitudes. 200 students attending a co-ed middle school located in Gyeonggi province were selected for the study and divided into an experiment and control group each consisting of 100 pupils. The teaching strategy reinforcing teacher-student interaction was applied to the experiment group, while conventional teaching, teacher-led lecturing, was carried out on the control group. To accomplish reinforced teacher-student interaction teacher asked students diversified questions and gave delayed feedbacks that deliberately focused on thought provocation. Results showed that the developed teaching strategy was effective in improving the students' logical thinking ability(p<.01). However, no significant differences were found in student comprehension of scientific concepts and science-related attitudes between the experimental and control group(p<.05). It was determined that more sound research is needed to develop and apply a lesson plan based on the teaching strategy used in this study.
본 연구에서는 중학교 1학년 과학 과목에서 교사와 학생의 언어적 상호작용을 강화한 수업 전략을 개발하고 실시하여 이 수업 전략이 학생들의 과학 개념 이해, 논리적 사고력, 과학 관련 태도에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 이를 위해 경기도 소재의 남녀공학 중학교 학생 200명을 선정하여 실험집단과 통제집단에 각각 100명씩을 임의로 배정하였다. 실험 집단에는 교사-학생 상호작용을 강화한 수업 전략을, 통제집단에는 교사 강의식 전통적 수업 전략을 적용하였다. 교사-학생 간 상호작용을 강화하기 위하여 의도적으로 단순 확인 질문이나 즉각적인 피드백보다는 사고 유발 질문과 지연 피드백을 사용하였다. 그 결과 상호작용을 강화한 수업 전략이 학생들의 논리적 사고력 향상에는 효과적인 것으로 나타났으나 과학 개념 이해와 과학 관련 태도의 향상에는 효과적이지 봇한 것으로 드러났다. 앞으로 이러한 수업 전략에 따른 다양한 수업지도안의 개발과 적용에 대한 심층적인 연구가 수행되어야 할 것으로 생각된다.