Analysis of Approachs to Learning Based on Student-Student Verbal Interactions according to the Type of Inquiry Experiments Using Everyday Materials

실생활 소재 탐구 실험 형태에 따른 학생-학생 언어적 상호작용에서의 학습 접근 수준 분석

  • Published : 2006.02.28

Abstract

The purpose of this study was to compare student-student verbal interaction from two type's experiments; problem-solving and task-solving. For this study, five 3rd grade middle school students were selected and their verbal interactions recorded via voice and video; and later transcribed. The student-student verbal interactions were classified as questions, explanations, thoughts, or metacognition fields, which were separated into deep versus surface learning approaches. For the problem-solving experiment, findings revealed that the number of verbal interactions is more than doubled and in particular, the number of verbal interactions using deep-approach is more than quadrupled from the point of problem-recognition to problem-solution. As for the task-solving experiment, findings showed that verbal interactions remained evenly distributed throughout the entire experiment. Finally, it was also discovered that students relied upon a more deep learning approach during the problem-solving experiment than the task-solving experiment.

본 연구에서는 실생활 소재를 사용한 문제해결형과 과제해결형 탐구 활동을 적용했을 때, 학생 간 상호작용의 양상을 조사하였다. 연구를 위해, 충북 청원군 소재 중학교 3학년 학생 5명의 실험 수업을 관찰하고, 녹음 및 녹화 후 기록 원고를 작성 분석하였다. 학생들의 대화를 질문, 설명, 사고, 메타인지의 4가지 상호작용 유형으로 분류하고, 각 유형별 학습 접근 수준은 심층적-피상적 접근으로 분류하였다. 실험 형태별 언어적 상호작용의 수와 학습 접근 수준 비교 결과, 문제해결형 탐구실험은 문제점 발견에서 해결까지 상호작용의 수가 문제 발생 이전에 비해 2배 가량 증가하는 것을 볼 수 있었으며, 심층적 접근 수준의 상호작용의 수도 4배 정도 증가하는 것으로 나타났다. 한편, 과제해결형 탐구실험에서는 실험과정 중 상호작용의 수가 고루 분포하였다. 또한 학생들은 문제해결형 탐구실험에서 보다 많은 심층적 접근의 상호작용을 보이는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 권용주, Lawson, A. E. (1999), 과학 교수 학습 과정에서 실험활동 중심 수업의 효율성에 대한 신경학적 설명. 한국과학교육학회지, 19(1), 29-40
  2. 백성혜(1995). 과학탐구 실험대회의 문제점 분석. 한국과학교육학회지, 15(2), 173-184
  3. 윤혜경, 박승재(2001). 확장적 과학 탐구 과제의 특징이 중학생의 탐구 동기에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 21(1), 1-12
  4. 이화정, 강성주(2005). 교사양성 대학에서의 일반화학실험 개선과 적용. 한국과학교육학회지, 25(3), 346-352
  5. 조희형, 이문원, 조영신, 한인숙(1989). 중등학교 과학교육의 내실화방안에 대한 연구. 한국과학교육학회지, 9(1), 75-89
  6. Alexopoulou, E., & Driver, R.(1996). Small-group discussion in physics: Peer interaction modes in pairs and fours. Journal of Research in Science Teaching, 33(10), 1099-1114
  7. Biggs, J. (1994). Approaches to learning: Nature and measurement of. In Husen, T. and Postlethwaite, T. N. (Ed.), The international encyclopedia of education (2nd Ed., Vol. 1), (pp, 319-322). Oxford: Pergamon
  8. Chin, C., & Brown, D. E. (2000). Learning in science: A comparison of deep and surface approaches. Journal of Research in Science Teaching, 37(2), 109-138
  9. Chin, C., & Brown, D. E. (2002a). Student-generated question: a meaningful aspect of learning in science. International Journal of Science Education, 24(5), 521-549
  10. Chin, C., & Kayalvizhi, G. (2002b). Posing problems for open investigations: what questions do pupils ask? Research in Science & Technological Education, 20(2), 269-287
  11. Domin, D. S. (1999). A Review of Laboratory Instruction Styles. Journal of Chemical Education, 76(4), 543-547
  12. Johnstone, A. I., & Al-Shuaili, A (2001) Learning in the laboratory; some thoughts from the literature. University Chemistry Education, 5, 42-51
  13. Leonard, W. H.(1983). An Experimental Study of a BSCS-Style Laboratory Approach for University General Biology. Journal of Research in Science Teaching, 20(9), 807-813
  14. Shymansky, J. A., Kyle, W. C., & Alport, J. M.(1983). The effects of new science curricula on student performance, Journal of Research in Science Teaching, 20(5), 387-404
  15. Tobin, K.(1990). Research on Science Laboratory Activities. School Science and Mathmatics, 90(5), 403-418