DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Learning-Instruction Model for Information Literacy for College Students

대학생의 정보활용능력 교수학습모형 개발에 관한 기초연구

  • Published : 2006.12.30

Abstract

This research has been done to develope a curricular model for the Information Literacy Course as one of liberal arts courses in Korean universities. This curricular model had resulted from investigating the standards and models for Information Literacy at the 4 standards(ACRL in USA, CAUL in Australia ANZILL in Australia and New Zealand, and SCONUL in the United Kingdom), 5 syllabi for Information Literacy used by 5 American universities and 33 syllabi by 23 Korean universities. On the basis of these educational results of the Information Literacy syllabi, a learning-instruction model has come into being for the Information Literacy Course that includes 7 core areas : information sources, information need, information access. information analysis, information management, information transfer and communication, and information ethics.

이 연구는 국내 대학에서 정규 교과목으로 시행되고 있는 정보활용능력 관련 교과목의 내용을 분석하여 실제 대학에서 교양 과목으로 사용될 수 있는 정보활용능력의 새로운 교수학습 형을 개발하려는 목적으로 시도되었다. 이를 위하여 미국과 영국, 호주, 뉴질랜드 등의 고등교육을 위한 정보활용능력 기준과 모형을 분석하였으며, 국외 5개 대학의 5 교과목의 교육내용과 국내 23개 대학에서 현재 정보활용능력 관련과목으로 교수되는 33개 교과목의 교육 내용을 분석하였다. 그 결과, 본 연구에서 핵심 요소로 사용되는 정보활용능력의 7개 영역인 정보자원영역, 정보요구영역, 정보접근영역, 정보분석영역, 정보관리영역, 정보전달영역, 정보윤리영역을 추출하여 영역별로 강의할 수 있는 14주 과정에 적합한 교수학습모형을 개발하였다. 본 연구에서 제시하는 정보활용능력 교수학습모형의 내용에는 영역별 교육목표, 교육내용, 교수학습 전략 강의시간. 평가내용, 강의도구 등이 포함되어 있다.

Keywords

References

  1. 강인자 2001. '초등학교 정보소양 함양을 위한 컴퓨터 교육과정 개발 및 적용'. 석사학위논문,한국교원대학교 대학원
  2. 강혜영 .2002. 정보이용능력 교육 프로그램의 비교연구. '한국문헌정보학회지'. 36( 1): 297-320
  3. 고영만. 2004. 대학생을 위한 정보문해 교수-학습 모형개발 연구. '정보관리학회지',21( 4): 67-87
  4. 고영만,오삼균.2000. 문제극복 모형의 적합성과 정보화 교육에 관한 연구 '정보관리학회지'. 17(4): 7-26
  5. 노동조,민숙희. 2006. 도서관의 학술정보 이용 교육방법이 피교육자의 학술정보 서비스 이용법에 대한 인지도에 미치는 영향. '한국도서관 , 정보학회지'. 37(2): 375-394
  6. 오의경. 2005. '대학생의 정보리터러시에 영향을 미치는 요인 분석'. 박사학위논문,상명대학교 대학원
  7. 유재옥. 2004. 대학도서관 이용자교육이 이용자의 학술정보이용능력 향상에 미치는 영향. '한국비블리아'. 15 (1): 243-260
  8. 이정연. 2005. '대학생의 정보활용능력 평가모형 개발에 관한 연구'. 박사학위논문,이화여자대학교 대학원
  9. 이정연,정동열. 2005. 대학생의 정보활용능력 평가모형 개발에 관한 연구. '정보관리학회지'. 22(4): 39-59
  10. 이정연,최은주. 2006. 정보활용능력 교육의 효용성에 관한 실험적 연구. '한국문헌정보학회지'. 40(1): 315-334
  11. 이칭수,김신영 2003. 정보이용능력 교육프로그램 개발을 위한 대학구성원간 협력방안 연구. '정보관리학회지'. 20 (1): 231-250
  12. 이현실. 2004. 델파이 조시를 이용한 정보활용 능력 교육 항목 개발 연구. '한국문헌정보학회지'. 38(1): 303-322
  13. 이현실,최상기. 2005. 우리나라 대학생들의 정보활용능력 인식도에 관한 연구. '한국비블리아학회지'. 16 (1): 91-112
  14. 정은숙. 2001. '대학에서의 정보소양교육이 정보문제해결과정에 미치는 영향에 관한 연구'. 석사학위논문. 성균관대학교 대학원
  15. 차종상. 2002. '대학도서관 이용자교육이 이용자의 정보활용능력에 미치는 영향에 관한 연구'. 석사학위논문,성균관대학교 대학원
  16. Association of College and Research Libraries. 2000. Information Literacy. [cited 2006. 6.27].
  17. Association of College and Research Libraries. 2000. Information Literacy Competency Standards for Higher Education. [cited 2004. 3. 10]
  18. Australian Library and Information Association (ALIA). 2001. Information Literacy Standards. AARL(Australian Academic & Research Libraries), 32 (1). [cited 2006.6.27].
  19. Australian and New Zealand Institute for Information Literacy. 2004. Australian and New Zealand Information Literacy Framework : Principles. Standards and practice. 2nd ed. [cited 2005.7.27]
  20. Boff, C. & K. Johnson. 2002. The Library and First-Year Experience Courses : A Nationwide Study. Reference Services Review. 30(4): 277-287 https://doi.org/10.1108/00907320210451268
  21. Bruce, C. S. 1997. The Seven Faces of Information Literacy' Adelaide : Aslib Press
  22. California State University Hayward. 2003. Discipline-Based Information Research : LIBY 3200-2UNIT5. [cited 2005. 12. 1]
  23. Council of Australian University Librarians. 2001. Information Literacy Standards' [cited 2005. 8. 21].
  24. Dunn, K. 2002. Assessing Information Literacy Skills in the California State University : a Progress Report. The Journal of Academic Librarianship. 28 (1): 26-35 https://doi.org/10.1016/S0099-1333(01)00281-6
  25. Eisenberg, M. B. and R. E. Berkowitz. 1990. Information Problem-Solving: The Big Six Skills Approach to Library and Information Skills Instruction. Norwood, NJ: Ablex
  26. Indiana University East. 2001. Information Literacy. [cited 2006. 7. 4].
  27. Julien, H. 1998. User Education in New Zealand Tertiary Libraries : An International Comparison. The Journal of Academic Librarianship. 24: 301-310
  28. Julien, H. & Boon. 2003. Information Literacy in Canada' Academic Libraries. Feliciter. 6: 305-307
  29. Julien, H. and S. Boon. 2004. Assessing Instructional Outcomes in Canadian Academic Libraries. Library and Information Science Research. 26: 121-139 https://doi.org/10.1016/j.lisr.2004.01.008
  30. Lindsay, E. B. 2004. Distance Teaching: Comparing Two Online Information of Literacy Courses. The Journal of Academic Librarianship. 30(6): 482-487 https://doi.org/10.1016/j.acalib.2004.07.007
  31. Maughan, P. D. 2001. Assessing Information Literacy among Undergraduates : a Discussion of the Literature and the University of California-Berkeley Assessment Experience. College and Research Libraries. 62(1): 71-85 https://doi.org/10.5860/crl.62.1.71
  32. New Mexico State University 2004. Information Literacy. [cited 2005. 12. 2].
  33. Pennsylvania State University. 2004. Information Literacy and the Libraty' [cited 2005. 12. 2].
  34. Portmann. C. A. and A. J. Roush. 2004. Assessing the Effects of Library Instruction. The Journal of Academic Librarianship. 30(6): 461-465 https://doi.org/10.1016/j.acalib.2004.07.004
  35. San Francisco state University. 2004. OASIS: Online Advancement of Student Information Skills. [cited. 2005. 12. 2].
  36. University of California. 2001 (Spring). UCLA Library Information Competence at UCLA: Report of a Survey Project. [cited 2005. 11. 30].