A Study on the Constituents of Engineering Basic Competency based on the Recognition of Engineers In the Field

공학전문가가 인식하는 공학기초능력의 구성요소에 관한 연구

  • Kim, Dae-Young (Engineering College, Chungnam National University) ;
  • Kim, Ki-Soo (Department of Industrial Technology Education, Chungnam National University) ;
  • Kim, Pan-Wook (Department of Industrial Technology Education, Chungnam National University) ;
  • Rho, Tae-Cheon (Department of Industrial Technology Education, Chungnam National University) ;
  • Ryu, Chang-Yol (Department of Industrial Technology Education, Chungnam National University) ;
  • Choi, Won-Sik (Department of Industrial Technology Education, Chungnam National University) ;
  • Choi, Yu-Hyun (Department of Industrial Technology Education, Chungnam National University) ;
  • Ku, Jin-Hee (Department of Industrial Technology Education, Chungnam National University) ;
  • Rho, Hee-Jin (Department of Industrial Technology Education, Chungnam National University) ;
  • Lee, Jin-Woo (Department of Industrial Technology Education, Chungnam National University) ;
  • Lee, Chang-Hoon (Department of Industrial Technology Education, Chungnam National University) ;
  • Jung, Su-Jin (Department of Industrial Technology Education, Chungnam National University) ;
  • Kang, Hyun-Moo (Korea Institute of Science & Technology Information)
  • 김대영 (충남대학교 공과대학) ;
  • 김기수 (충남대학교 공업교육학과) ;
  • 김판욱 (충남대학교 공업교육학과) ;
  • 노태천 (충남대학교 공업교육학과) ;
  • 류창열 (충남대학교 공업교육학과) ;
  • 최완식 (충남대학교 공업교육학과) ;
  • 최유현 (충남대학교 공업교육학과) ;
  • 구진희 (충남대학교 공업교육학과) ;
  • 노희진 (충남대학교 공업교육학과) ;
  • 이진우 (충남대학교 공업교육학과) ;
  • 이창훈 (충남대학교 공업교육학과) ;
  • 정수진 (충남대학교 공업교육학과) ;
  • 강현무 (한국과학기술정보연구원)
  • Published : 2006.06.30

Abstract

In knowledge based society of 21c, engineers require not only their own speciality but also engineering basic competency such as creative thinking, the ability of working together, the ability of communication. Engineering colleges responsible for educating engineers consider developing curriculum including Engineering Basic Competency which is reflecting the needs of the times. By utilizing the accreditation programs of engineering education, UK-SPEC of UK Engineering Council, EA(Engineering Australia) standards/handbook of the Institute of Engineers Australia, O*NET of U.S. Occupational Network, this study generates core elements of engineering basic competency to prove the capability of engineering basic competency required to desired engineers. Core constituents derived from the study were categorized into 3 major areas of the basic engineering literacy in Humanities and Social Sciences(HSS), the ability of Creativity Engineering Design, Career development and each category and constituents were surveyed and checked by engineers in the field to deduce engineering basic competency that should be educated in the engineering college.

21세기 지식기반사회의 공학기술자들에게는 전공분야 지식은 물론이고 창의적 사고, 협업능력, 의사 소통능력, 리더쉽 등의 공학기초능력이 요구되고 있다. 공학분야 인재 육성을 책임지고 있는 공과대학도 시대적 요구를 반영한 공학기초능력이 포함된 교육과정 개발에 대해서 고민하고 있다. 이번 연구에서는 공학교육의 질적 제고를 위해 적용되고 있는 국내외 엔지니어증 프로그램 관련 자료를 비롯해서 영국엔지니어링위원회의 UK-SPEC, 호주엔지니어링협회의 EA 기준/핸드북, 미국의 직업정보망 O*NET의 자료를 활용해서 바람직한 공학기술자에게 필요한 공학기초능력을 규명하기 위하여 공학기초능력을 구성하는 핵심요소들을 도출하였다. 추출된 핵심요소들은 인문사회학적 공학소양능력(HSS), 창의공학설계능력(CED), 엔지니어의 자기계발능력(ECD)과 같이 3개 대영역으로 범주화하고, 각각의 범주와 핵심요소들에 대한 산업현장 엔지니어의 델파이조사로 공과대학에서 육성해야 할 공학기초능력을 고찰하였다.

Keywords

References

  1. 이병기(1997). 공학의 개념과 엔지니어의 자질. 1997년도 공학교육 학술대회 및 공학교육 방법론 연수회 논문집, 14-15
  2. 장원섭(2001). 학교에서 직업세계로의 이행에 관한 연구 (II) : 고등교육 단계를 중심으로. 한국직 업능력개발원
  3. 강무섭(2001). 학교에서 직업세계로의 원활한 이행 연구. 정책연구 2001-06
  4. 장재성(2003). 전문가의 인식에 기초한 기술교육 교육과정 구성의 지향 모델. 한국교원대학교 박사 학위논문
  5. 김희필(2004). 기술교과교육의 목표와 내용 구성을 위한 기술적 능력의 구성 요인. 충남대학교 박 사학위논문
  6. 함승연(2005). 전문대학 공학기술교육 프로그램 인증 준거에 관한 연구. 충남대학교 박사학위논문
  7. 한국공학교육학회(2005). 공학기술과 인간사회. 지호
  8. 이장규.홍성욱(2006). 공학기술과 사회. 지호
  9. 정철영.나승일.서우석 등(1998). 직업기초능력의 영역 및 하위요소 추출. 직업교육연구, 17(2), 15-38
  10. 안광식.김미영.최완식(2005). 대학생들의 직업기초능력 수준에 관한 연구. 대한공업교육학회, 30(1), 96-105
  11. 임언.최동선.최지희(2004). 성인의 직업기초능력 조사연구. 한국직업능력개발원
  12. 大橋秀雄, これからの 技術者, Ohmsha
  13. 中島尙正(2005). 工學は何をめざすのか. 東京大學出版會
  14. 椎木一夫(2005). エンジニアが30歲までに身につけておくべきこと. 日本實業出版社
  15. National Academy of Engineerin(2004). Educating the Engineer of 2020
  16. Leinonen,T.Jutila, E..Tenhunen, I.(1997). On the Requirements of Industry I Mechanical Engineering Education Global Journal of Engineering Education 1(1)
  17. Ollis,D.F., Neeley, K.A., Luegenbiehl, H.C.(2004). Liberal Education in Twenty-First Century Engineering. Peter Lang
  18. Engineering Council UK(2005). UK-SPEC Standard for Chartered Engineers & Incorporated. Engineer, [On-line]. Available: http://www.engc.org.uk/documents/CEng_IEng_Standard.pdf
  19. Professional Engineer Stage 1 : Units and Elements of Competency(2004), 〔[On-line]. Available: http://www.ieaust.org.au/membership/res/downloads/040923%20A%20final%20version%20of %20Competency%20Standards%20Stage%202.pdf