The Effect of Performance Assessment using Student-Generated Rubrics on Learning Motivation and Achievement

학습자 중심 루브릭을 적용한 수행평가가 학습동기와 학업성취도에 미치는 영향

  • 한건우 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 이은경 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 이재희 (반월정보산업고등학교) ;
  • 이영준 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2006.06.30
  • Accepted : 2006.07.18
  • Published : 2006.07.31

Abstract

We have investigated the effect of student-generated rubrics on learning motivation and achievement in performance evaluation of computer class. We studied the related previous researches and developed the procedure for performance evaluation using student-generated rubrics. According to thc developed procedure, the performance evaluation has been carried. Students have more clear understanding of their assignments and rubrics during the negotiation process. Student generated rubric has a positive effect on learning motivation and achievement.

본 연구에서는 컴퓨터 교과에 학습자 중심 루브릭을 적용한 수행평가가 학업성취도와 학습동기에 미치는 영향을 살펴보았다. 루브릭과 관련된 선행연구 자료들을 수집 분석하여 학습자 중심 루브릭을 적용 한 수행평가의 절차를 도출하였으며, 그 절차에 따라 수행과제와 과제에 알맞은 학습자중심 루브릭을 개발하여 수행평가를 실시하였다. 연구결과 학습자 중심 루브릭은 협상하는 과정에서 루브릭과 수행과제의 이해를 향상시킴으로써 학습동기와 학업성취도 향상에 있어서 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국교원대학교