DOI QR코드

DOI QR Code

Basic Study of Applying Traffic Calming Method in Korea

Traffic Calming 기법의 국내적용 위한 기초적 연구

  • Received : 2004.12.21
  • Accepted : 2005.02.21
  • Published : 2006.07.31

Abstract

The traffic flow of a vehicle is an essential existence in a city, and is a part of a living aiming at the city citizen's activity. Hereafter, this flow will increase gradually, thus even a proper countermeasure against this will be required to arrange for. However, it will need to present a proper countermeasure against a threat of the roads surrounding a residential area where is a living space of the city citizen, being occurred according to this. It aims to maximize the effect of Traffic Calming technique through maintaining the special environment and facilities being possessed only by our country's living roads. This study did carry out and consider the analysis of a primary factor through a field survey, an experiment and SPSS, in relation to an issue of which influence of factors as for the domestic traffic environment different from a foreign country has on introducing and applying the technique of Traffic Calming to the domestic nation. As the results through the evaluation experiment and the primary-factor analysis, it could be seen being influenced largely by six factors such as a pedestrian's safety facilities which influence on the traffic environment in case of applying Traffic Calming, a mechanical factor to lower speed, a factor as to a street scene, a factor as to a pedestrian's passing condition given, a factor of a pedestrian's convenience and environment, and a visual factor of a vehicle's deceleration.

자동차의 교통흐름은 도시에서는 필수 불가결한 존재로서 도시민의 활동을 위한 생활의 일부분이다. 특히 도시민의 생활공간인 주거지 주변 도로의 위협에 대한 적절한 대책이 제시되어야 하겠다. 우리나라의 경우 승용차에 대한 극단적 생활 공간의 침해로 각종 문제를 야기되고 있음은 잘 알려진 사실이다. 본 연구의 기본 목표는 이 같은 문제의 경감 혹은 방지를 위해 시행할 수 있는 Traffic Calming 의 여러 가지 기법을 좀 더 효과적으로 적용하기 위한 우리나라의 생활도로에 관한 연구이다. 본 연구에서는 Traffic Calming 기법을 국내에 도입 및 적용함에 있어서 외국과는 다른 국내의 교통환경요인들이 어떠한 영향을 미치는지에 대한 사항을 현장조사 및 실험과 SPSS를 통한 요인분석을 실시하여 고찰하였다. 평가실험과 요인분석을 통한 결과로 Traffic Calming의 적용시 교통환경에 영향을 끼치는 보행자 안전시설, 속도를 낮추는 물리적요인, 가로경관에 관한 요인, 보행자 통행여건에 관한 요인, 보행자 편의 및 환경적 요인, 차량감속의 시각적요인의 여섯가지 요인들에 의해 크게 영향을 받고 있음을 알 수 있었다. 새롭게 Traffic Calming을 계획하고 시행하려는 지역에는 국내의 현실적인 생활도로의 환경요인을 고찰 및 분석하였기 때문에 Traffic Calming 기법의 효과와 영향력을 극대화 할 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 강남구(1997) 지구교통개선사업 평가보고서
  2. 건설교통부(1997) 도로안전시설 설치 및 관리지침: 과속방지턱
  3. 경찰청(2000), 교통안전시설실무편람
  4. 교통정온화(마을마당길)사업의 표준모형개발 및 적용에 관한 연구, 2002
  5. 김종구, 오승훈(2001) 가로경관의 심리평가와 물리적 공간구성 요소
  6. 도로교통안전관리공단(2002), 어린이보호구역 표준설계지침제정에 관한 연구
  7. 손에 잡히는 다변량 통계학(1999) 청음사
  8. SPSS WIN을 이용한 통계분석(2002)
  9. 오승훈, 신치현 외(1997) 경기도보행자 안전대책
  10. 의미분석론(1991) 탑출판사
  11. 정병두 외 (2000) 가로환경계획매뉴얼
  12. 한글 SPSS 10.0에 의한 알기 쉬운 다변량분석(2003) 형설출판사
  13. An Improved Traffic Environment: A Catalogue of Ideas, Report 106, Road Data Laboratory, Road Standards Division, Ministry of Transport, Denmark, 1993
  14. State of the Art: Residential Traffic Management, prepared for the U.S. DOT, FHWA and Office of Research; prepared by De Leuw, Cather & Company, SF, CA, December 1980
  15. TAC (1998) Canadian Guide to Neighbourhood Traffic Calming, Transportation Association of Canada, December
  16. Traffic Calming: State of the Practice, prepared for the U.S. DOT, FHWA, OSRD and OHE; prepared by Institute of Transportation Engineers (ITE), FHWA-RD-99-135, August 1999
  17. Wolfgang Homburger et. al. (1989) Residential Street Design and Traffic Control, Institute of Traffic Engineers (ITE), Prentice Hall