A Survey on the Perceived Importance of College Engineering Students for Instruction Objectives and Education Methods

공학교육의 교수목표 및 교수방법에 대한 공과대학 학생의 중요도 인식 조사

  • Im Dong-Gun (Korea National University of Education) ;
  • U Sang-Ho (Korea National University of Education) ;
  • Kim Jin-Soo (Technology Education Department of KNUE)
  • 임동근 (한국교원대학교 대학원) ;
  • 우상호 (한국교원대학교 대학원) ;
  • 김진수 (한국교원대학교 기술교육과)
  • Published : 2006.03.01

Abstract

This study was examining and analyzing the perception and significance for engineering teaching objectives and strategies designed for students. The optional sampled method with various levels was applied to all the junior students at college of engineering in Jeola North Province. The five applied universities were again divided into three divisions. The result of this study was as follows ; First, according to the analysis of students' conception about the significance degree of good education suitable for engineer and a number of a community, leaner's attitude and opinion learning were more important than any other instruction objectives. Second, according to the other analysis regarding to the significance degree of instruction objectives and methods, the teaching of technical operation was thought more important than any other instruction objectives. Overall, this study showed that the significance degree of instruction objectives and teaching strategies of engineering education had a little difference according to a various factor but they were arranged from three points (importance) and four points (very importance).

이 연구의 목적은 공학교육의 교육목표에 맞는 교수목표 및 교수방법의 질 개선에 있어서 현재 재학 중인 공과대학의 학생들이 인식하고 있는 교육목표에 따른 교수목표 및 교수방법의 중요도를 조사 분석하는 것이다. 이 연구의 모집단은 전라북도 지역에 소재하는 공과대학생이고, 표본은 유층 임의표집으로 종합대학 5개교를 3개 계열로 분류하여 표집하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들은 엔지니어 및 사회 구성원으로서의 자질 교육을 위해서 교수목표 및 교수방법에 대해 태도 견해의 학습이 다른 교수목표에 비하여 중요하다고 인식하였다. 둘째, 특성화된 전문가 및 자율적 자기발전을 추구하는 자질 교육을 위해서 기능 작업의 학습이 다른 교수목표에 비하여 중요하다고 인식하였다. 이러한 결과는 학생들이 인식하는 공학교육의 교수목표와 방법의 중요도 수준은 변인에 따라 조금씩 차이가 있었으나, 모든 영역에서 3점(중요함)과 4점(매우 중요함) 사이에 분포되었다.

Keywords

References

  1. 김진수(2002). 공업교육. 서울 : 동일출판사
  2. 김진수(2005). 공업교육연구법과 SPSS. 서울 : 웅보출판사
  3. 김유신 . 이병기(1996). 공학이란 무엇인가. 공학기술, 2(4), 8-31
  4. 김태유(1995). 21세기 인간과 공학. 서울 : 고려원미디어
  5. 김태유 . 이병기 . 김도연(1998). 공학기술자의 리더쉽 배양 및 활용방안에 관한연구. 공학교육 논문지, 1(1), 70-71
  6. 김판욱(1988). 목표 및 평가준거 제시에 의한 동기유발이 실기성취에 미치는 영향과 실기지도에 관련된 변인. 미간행 박사학위 논문, 서울대학교 대학원
  7. 류창열(2003). 기술교육의 효율적인 교수방법 탐색을 위한 이론적 접근. 한국기술교육학회지, 3(2), 74-76
  8. 박영태(1995). 수업매체의 발달과 학습환경의 변화. 동아대학교 동아교육논총, 21
  9. 변영계(1979). 수업설계. 서울 : 배영사
  10. 양한주 . 김종헌(1999) 공학교육에서 학습자 주도형 강의방법을 통한 학습효과 향상에 관한 연구. 한국공학교육기술학회, 2(1)
  11. 이돈희 외(1982). 현대교육의 이해. 서울 : 교육과학사
  12. 이병기 . 이기준 . 김유신(1996). 공학의 개념적 정의. 공학기술. 2(4), 3-5
  13. 이병기(1998). 공학의 개념과 공학교육. [On line] Available: http://tsp7.snu.ac.kr/prof/eng_edu/notion.html
  14. 이칭찬(1996). 대학의 교수방법 : 이대로 좋은가? . 한국교육문제연구소 논문집, 1 (1), 258-262
  15. 한국교육개발원(2005). 교육통계연보. [On-line] Available: http://std.kedi.re.kr
  16. 황영택(2005). 바람직한 한국 공학교육의 방향에 관한 고찰. 학생생활연구, 11, 1-8
  17. Allen, W.B.(1967). Audiovisual Instruction, Vo1.12, No.1