Development of Introductory Engineering Design for the Cultivation of Creative Problem Solving Capability

창의적 사고 능력 배양을 위한 입문공학설계 교과목 개발

  • Choi Deok-Ki (Department of Precision Mechanical Engineering, Kangnung National University) ;
  • Park Chan-Il (Department of Precision Mechanical Engineering, Kangnung National University) ;
  • Choi Jeong-Im (Department of Educational Technology, Kwandong University)
  • 최덕기 (강릉대학교 공과대학 정밀기계공학과) ;
  • 박찬일 (강릉대학교 공과대학 정밀기계공학과) ;
  • 최정임 (관동대학교 사범대학 교육공학과)
  • Published : 2006.03.01

Abstract

We developed the introductory course for the systematic education of the engineering design. The main purpose of this course is to have students equipped with the basic skills to study advanced design courses and to stimulate student's inquisitiveness. The course consisted of student-centered activities to cultivate the creative thinking, teamwork skills, communication skills. In this article we discussed about the unique features of instructional design, operating methods and effectiveness of the course.

본 연구에서는 체계적인 공학 설계 교육을 위한 입문 과정으로 개발된 '입문공학설계' 교과목의 내용과 운영 방식을 논의하였다. 이 교과목의 목적은 후속 설계 과목 학습에 필요한 기본 설계 소양을 갖추게 하고 공학에 대한 긍정적인 호기심을 자극하기 위한 것이다. 이를 위하여 본 수업은 학생들의 능동적인 참여로 이루어지는 수업을 기본 교수 방법으로 하여 창의적 사고 능력과 팀웍기술, 의사소통기술 배양을 위한 각종 설계 및 실습 과제를 개발하였다.

Keywords

References

  1. 김영채(1999). 창의적 문제 해결 : 창의력의 이론, 개발과 수업/ 서울 : 교육과학사
  2. 김용세(2003). 디자인 엔지니어의 육성을 통한 기계 분야 활성화 방안., PTC i NEWS, pp.27
  3. 최정임(2004) 창의력 향상을 위한 교수 학습법, 강원신소재사업단 교수법 워크숍 자료
  4. Bob Pike(1989), Creative Training Techniques Handbook, MA:HRD Press. 김경섭/ 유제필 역(2004), 창의적 교수법, 서울:김영사
  5. Brian S. Thompson(1998), Creative Engineering Design, MI:Okemos Press. 서영성 외 13인 역(2001), 창의적 공학설계(1), 서울:Pearson Education Korea