Interaction Analysis between Tapered Sectional Launching Nose and Superstructure Section of ILM Concrete Bridge

변단면 압출추진코와 ILM 교량 상부단면의 상호작용 해석

  • Published : 2006.06.01

Abstract

ILM(incremental launching method) bridge is one of the prestressed concrete bridge construction methods widely adopted owing to its effectiveness for the quality control. The sections of the launched superstructure pass every position of the bridge spans. This launching process causes the bridge sections to be experienced in the quite different stress states with the stress state occurred after construction completely. Due to the self weight of sections, particularly, the superstructure sections(deck) experience maximum positive and negative moment as well as maximum shear force during launching process. To minimize the temporarily caused sectional forces, launching nose is generally used in the construction method. Therefore, the magnitude of this sectional forces should be checked for the safety of super structure in construction and it is dependent on the structural characteristics of launching nose. In this study, the simplified formulas to analyze the sectional force occurred by the nose-deck interaction in ILM construction are developed. The considering parameters are the span length ratio, stiffness ratio and weight ratio between the launching nose and the super structure. In particular, the developed formulas can consider the tapered sectional shape of launching nose and the diaphragm wall in the superstructure. Additionally, the sensitivity analysis is performed to analyze the effects of nose-deck interaction according to the design parameters.

ILM(incremental launching method) 교량공법은 품질확보에 효과적인 프리스트레스트 콘크리트 교량공법으로 인정받고 있다. 이 공법에 의해 시공되는 교량의 상부단면은 시공 중에 지간의 중앙부와 지점부에 일시적이나마 모두 위치하게 된다. 따라서 단면들은 자중에 의해 발생되는 최대 정 모멘트와 최대 부 모멘트, 그리고 최대 전단력을 모두 경험하게 되는 구조적 특성을 가지고 있다. 한편, 압출하는 동안 발생하는 높은 일시적 응력을 최소화하기 위해 일반적으로 압출추진코가 이용되고 있다. 그리고 상부단면에 발생하는 이 일시적인 응력의 크기는 압출추진코의 특성에 따라 달라진다. 본 연구에서는 압출 중 상부단면에 발생하는 단면력의 크기를 쉽고, 빠르게 검토할 수 있는 해석식을 유도하였다. 개발된 해석식에서 고려할 수 있는 매개변수로는 압출추진코와 상부단면과의 지간 길이비와 중량비 그리고 강성비를 택하였다 특히, 개발된 해석식에서는 변단면인 압출추진코의 단면형상과 다이아플램을 고려할 수 있다. 또한, 설계변수들에 대한 민감도 해석을 통하여 압출추진코와 상부단면의 상호작용에 미치는 매개변수들의 영향을 분석하였다.

Keywords

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