Perception of High School Students in Chonnam Province on the Meteorology Terms in Geography Textbooks of North Korean Secondary School

북한 중등과정 지리 교과서 기상학분야 용어에 대한 전남지역 고등학생들의 이해

  • Published : 2006.02.28

Abstract

In this study, the meteorology terms in the geography text books of North Korea which includes all of the meteorology educational contents in secondary school curriculum are compared with those in the earth science text books in South Korea. Forty science terms which are the same meaning but composed of different words are picked up to investigate the degree for 89 high school students in Chonnam province to perceive the meanings correctly. High school students' perceptions is on the average 30% higher in terminology of South Korea textbooks than in those of North Korea. But, students' perceptions on 9 North Korean terms is rather higher compared to South Korean terms. Twenty six (83.9%) terms which are difficult for high school students to perceive correct meanings are those lately composed of North Korean native words. Most of meteorology terms in South Korean textbooks are derived from the Chinese characters or imported from foreign language terms are easier for high school students to perceive correct meanings than those of North Korean terms derived from North Korean native language.

북한에서는 중등과정 기상학 내용을 지리학 분야에서 배운다. 본 연구는 북한 지리교과서에 나오는 기상학분야 용어를 남한의 지구과학 교과서에서 사용하는 용어와 비교하여 같은 의미이면서 다른 용어 40개를 발췌하여 각 용어에 대해 전남지방 고등학생들이 이해하는 정도를 비교하였다. 용어의 이해도 조사는 전남지역 소재 2개 고등학교 89명을 대상으로 하였다. 고등학생들이 남한 용어에 대한 이해 수준은 북한용어의 이해 수준에 비해 평균적으로 30% 정도 높다. 더운전선, 합치기과정, 하루변화, 비탈면 등 9개의 북한 용어는 오히려 남한 용어보다 이해 수준이 높다. 이해 수준이 보다 낮은 3때 용어 가운데 2때 용어는 북한 고유어를 이용하여 최근 만들어진 것들이다. 남한의 용어 대부분은 한자어, 외래어 등에서 유래한 용어로 이루어져 있으며 대체로 북한 고유어로 새로 만들어진 용어보다 더 높게 이해되고 있다.

Keywords

References

  1. 고성호, 2003, 북한이해, from the world wide web, http://www.unikorea.go.kr
  2. 권치순, 박진원, 1995, 한국과 북한의 자연교과서 비교 분석, 한국초등과학교육학회지, 14(2), 193-225
  3. 김재완, 2003, 남북한 중등지리 교과서의 비교 연구, 한국지역지리학회지, 9(2), 153-168
  4. 김정률, 최근수, 2003, 남북한 지질학 용어의 비교분석, 한국지구과학회지, 24(8), 691-703
  5. 남기심, 고영근, 1985, 표준 국어문법론, 탑출판사, 457 p
  6. 이양락, 2000, 남북한 중등학교 지구과학 교육과정 및 교과서 비교 연구, 한국지구과학회지, 21(1), 1-12
  7. 장문수, 2002, 북한과 한국의 초 . 중등학교 과학교과 내용의 연계성에 대한 비교연구, 서울교육대학교 교육대학원 석사학위 논문, 75 p
  8. 정용승, 1994, 남 . 북한 대기환경과학의 비교 조사, 한국교원대학교 환경과학연구소, 66 p
  9. 최돈형, 이양락, 김재영, 노석구, 1998, 남 ${\cdot}$ 북한 초등학교 자연과 교육과정 및 교과서 비교 연구, 한국과학교육학회지, 18(1), 43-60