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A Time Domain Analysis of Moored Ship Motions with Resonant Period of a Tsunami

쓰나미의 공진주기파를 고려한 항내 계류선박의 시계열 해석

  • Cho Ik-Soon (Research Institute of Maritime Industry, Korea Maritime University) ;
  • Lee Yun-Sok (The Center of Ship Operation, Korea Maritime University) ;
  • Lee Choong-Ro (Korea Institute of Maritime and Fisheries Technology)
  • 조익순 (한국해양대학교 해사산업연구소) ;
  • 이윤석 (한국해양대학교 운항훈련원) ;
  • 이충로 (한국해양수산연수원)
  • Published : 2006.08.01

Abstract

Recently, the earth scale disaster is occurring frequently. Under the effects of global warming, the weather has become unseasonable worldwide. Hence, the earth is experiencing unstable condition with many disasters such as storms and flood damages as well as earthquake. Therefore, it is necessary to consider what we am do to prevent disasters. Consequently, recent warnings indicate that there is a potential risk of massive earthquakes. Consideration of the effects of tsunami to the moored ship is very important. Operational problems such as moored ship motions sometimes become remarkable with large amplitude and long periods in harbor. Moored ship motions may cause the breakage of mooring systems such as mooring lines, fenders or quay. Large and long period moored ship motions are caused by resonant effects. In this paper, the moored ship motions within a harbor by the large-scale tsunami and the effects on the motions and mooring loads with resonant effects are investigated by numerical simulations.

최근 지구온난화의 영향으로 지구가 불안정기에 접어들어 지구적 규모의 재해가 자주 발생하고 있는 가운데, 어떻게 하면 이러한 재해를 예방하고, 피해를 최소화 할 것인지에 대해 고려해 봐야 할 시점이다. 특히 거대지진에 의한 쓰나미의 발생을 경고하고 있는 상황이기 때문에 쓰나미에 의한 계류선박의 영향을 고려하는 것은 대단히 중요한 일이다. 또한 항내 계류선박의 장주기 동요에 동반하는 선체동요로 인하여 하역중지나 계류시설의 손상에 관한 문제가 보고되었다. 이러한 장주기 동요의 주요 발생 원인이 항내 장기주파와 계류선박의 고유주기가 일치하는 공진현상에 의한 것으로, 수조실험을 통해 공진현상의 계류선박에의 동요영향을 파악하였다. 그리고 쓰나미의 내습으로 인한 항만내 계류중인 선박의 거동에 대한 수치 시뮬레이션을 행하여 공진주기파를 고려한 선박운동에의 영향 및 계류하중을 실험적으로 평가한다.

Keywords

References

  1. 조익순(2005), '쓰나미에 의한 계류 선박의 동적 동요 해석에 관한 연구', 한국항해항만학회지, 제29권 8호, pp.661-666 https://doi.org/10.5394/KINPR.2005.29.8.661
  2. Kubo, M. and Sakakibara, S.(1999), 'A Study on Time Domain Analysis of Moored Ship Motion Considering Harbor Oscillations, Proceeding of the 9th International Offshore and Polar Engineering', ISOPE, pp.574-581
  3. Kubo, M., Cho, I. S., Sakakibara, S., Kobayashi, E. and Koshimura, S.(2005), 'The Influence of Tsunamis on Moored Ships and Ports, International Journal of Navigation and Port Research', Vol.29, No.4, pp.319-325 https://doi.org/10.5394/KINPR.2005.29.4.319
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