Business Models for Location Based Services

위치기반서비스의 비즈니스 모델

  • 김태성 (충북대학교 경영정보학과) ;
  • 전효정 (한국전자통신연구원 사업기획팀 기술원) ;
  • 남광우 (군산대학교 컴퓨터정보과학과)
  • Published : 2006.09.01

Abstract

Location Based Service (LBS) is a service provided to the subscribers based on their (or others') geographical location. Interest in LBS has increased not only in the aspect of promoting utilization, including the public usage such as emergency rescue, but also in the aspect of protecting the personal location information of the subscribers. This study aims to suggest and classify the business models for LBS services, focusing on the flow of the personal location information. Each business model is reviewed from the perspective of protecting the location privacy of the subscribers.

가입자의 위치정보를 기반으로 다양한 서비스를 제공하는 위치기반서비스(Location Based Service, LBS)는 구난신호 등의 공익적인 활용을 포함한 이용 활성화와 위치정보라는 개인정보에 대한 보호 강화의 측면에서 많은 관심을 받아왔다. 본 연구에서는 LBS 서비스의 비즈니스 모델을 위치정보흐름을 중심으로 구분하여 제시하고자 한다. 또한 비즈니스 모델 세부 유형별로 위치정보의 보호에 관련된 관점에서 검토를 한다. 마지막으로 LBS 서비스 비즈니스 모델의 성공을 위하여 필요한 LBS 서비스별 정보보호 문제 해결을 위한 고려사항에 대해 정리한다.

Keywords

References

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