Convergence in Fashion Design

컨버전스 트렌드에 의한 패션 디자인

  • Ko Hyun-Zin (Dept. of Apparel & Textile Design, Konkuk University)
  • 고현진 (건국대학교 의상, 텍스타일 학부)
  • Published : 2006.09.01

Abstract

The purpose of this study is to examine the concept of convergence which is one of the trendy issues as a new digital paradigm of Integrative thinking in 21st century, to analyze the plastic feature and internal meaning of convergence expressed in fashion design, and to grasp the cultural symbolism through this aesthetic analysis. Because there have been considerable discussions on convergence, centering on industrial product area associated with media, I will proceed my study on the basis of them. For this, the documentary study and practical case study have been executed. This study will be helpful to find a direction of future fashion design trend. Convergence in digital stage can be defined as a phenomenon which different functions of product move towards one direction for greater efficiency, and not only as a technical integration between functions of product, but also an extension of area. Convergence can be classified by their use as (1) convergence for convenient daily life (2) convergence with intelligent scientific technology (3) convergence for entertainment on the basis of sensual experience. The plasticity of convergence designs feature as a open dynamic structure which potentiate transformation and their internal meaning can be inquired such qualities as integrative multiplicity, efficiency, mobility, intelligence. Specially convergence fashion design has protection qualify resulting from wearability on body. Ultimately convergence fashion design as a future digital paradigm can be thought as both eco-friendly design and human-centered design from positive technology-based viewpoint, because it is easy to transform according to our environment, convenient to reserve, and efficient to enhance spatial usibility.

Keywords

References

  1. 김해련(2005). 히트 트렌드 전략. 서울: 해냄, p. 219
  2. J. Walker(1995). 디자인의 역사, 정진국(역). 서울: 까치 시각예술, p. 101
  3. '디지털 컨버전스 시대 생존 전략 5' 주간경제, 710호, LG 경제연구소를 박우정(2003). 디지털 가전제품 의 복합화 현상에 관한 연구, 홍익대학교 대학원 석사 학위논문, p. 34
  4. 허형선(2003). 디지털 컨버전스 제품에 관한 연구 - 리모컨 디자인 개선을 중심으로-. 서울여자대학교 대학원 석사학위논문, p. 1
  5. Jay David Bolter, Richard Grusin(1999). 디지털 시대의 문화 예술. 최혜실(역). 서울: 문학과 지성사
  6. Hal Foster et Al.(2004). 디자인 앤솔로지. 박해천, 박노영, 윤원화(역), 서울: 시공 아트, p. 99
  7. 박우정(2003). 디지털 가전제품의 복합화 현상에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위 논문, p. 4
  8. 김경중(2002). 디지털 시대의 컨버전스 제품 디자인 연구. 중앙대학교 대학원 석사학위논문, p. 13
  9. 나영원(2003). 디지털 가전제품의 복합화 현상에 관한 연구. 홍익대하가교 대학원 석사학위 논문, p. 45
  10. 김경중(2002). 디지털 시대의 컨버전스 제품 디자인 연구. 중앙대학교 대학원 석사학위논문, p. 14
  11. 김대호(2002). 디지털 가전제품의 복합화 현상에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위 논문, p. 2
  12. 2006년 밀라노 가구 페어-다양성과 컨버전스에 의한 인간중심의 디자인, www.designjungle.co.kr에서 2006 년 3월 발췌
  13. 김소정(2003). 미래 패션 제안을 위한 디지털 유목민 패션 연구, 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 33
  14. Brower, Mallory, Ohlman(2005). Experimental Eco Design-Arehitecture/Fashion/Product, Rotovision SA, p. 87
  15. 동아일보, 2006-04-12
  16. 김해련(2005). 히트 트렌드 전략. 서울: 해냄, p. 47
  17. Retrieved Jan(2006). www.designboom.com
  18. 김해련(2005). 히트 트렌드 전략. 서울: 해냄, p. 222
  19. 김해련(2005). 히트 트렌드 전략. 서울: 해냄, p. 153
  20. Brower, Mallory, Ohlman(2005). Experimental Eco Design-Arehitecture/Fashion/Product, Rotovision SA, p. 86
  21. 박우정(2003). 디지털 가전제품의 복합화 현상에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위 논문, p. 25
  22. 김해련(2005). 히트 트렌드 전략. 서울: 해냄, p. 224
  23. 박우정(2003). 디지털 가전제품의 복합화 현상에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위 논문, pp. 29-30
  24. 유재천 외(2004). 디지털 컨버전스. 서울: 커뮤니케이션 북스, p. 23
  25. 나영원(2003). 디지털 가전제품의 복합화 현상에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위 논문
  26. 나영원(2003). 디지털 가전제품의 복합화 현상에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위 논문, p. 1
  27. Suzanne Lee(2005). Fashioning the future-Tomorrow's Wardrobe. Thames & Hudson, p. 122
  28. Soen(2006. 3), p. 70. p. 68
  29. Suzanne Lee(2005). Fashioning the future-Tomorrow's Wardrobe. Thames & Hudson, p.15
  30. 조애래(2004). 복식 디자인에 표현된 열린 구조에 관한 연구. 연세대학교 대학원 석사학위논문, p. 85
  31. Suzanne Lee(2005). Fashioning the future-Tomorrow's Wardrobe. Thames & Hudson, p. 43
  32. Suzanne Lee(2005). Fashioning the future-Tomorrow's Wardrobe. Thames & Hudson, p. 153
  33. Marie O'Mahony & Sarah E. Braddock, Sportsteeh, 차임선(역), 도서출판 예경, 2004. p. 80
  34. Marie O'Mahony & Sarah E. Braddock, Sportsteeh, 차임선(역), 도서출판 예경, 2004. p. 169
  35. Suzanne Lee(2005). Fashioning the future-Tomorrow's Wardrobe. Thames & Hudson, pp. 123-124
  36. Marie O'Mahony & Sarah E. Braddock, Sportsteeh, 차임선(역), 도서출판 예경, 2004, p. 81
  37. Andrew Bolton, Supermodern Wardrobe, V & A. (2002). pp. 12-13
  38. Andrew Bolton, Supermodern Wardrobe, V & A. (2002). p. 117
  39. 김해련(2005). 히트 트렌드 전략. 서울: 해냄, p. 222
  40. Andrew Bolton, Supermodern Wardrobe, V & A. (2002), p. 49
  41. Rashio, Karim (2003), The International Design Yearbook, London Laurence King Publishing, p. 165
  42. Caroline Evans et al.(2005). Hussein Chalayan, Nai Publishers, p. 57
  43. Bradley Quinn(2003). The Fashion of Architecture, NY: Berg Publishers, p. 108
  44. 조애래 (2004). 복식 디자인에 표현된 열린 구조에 관한 연구. 연세대학교 대학원 석사학위논문, p. 102
  45. 김소정(2003). 미래 패션 제안을 위한 디지털 유목민 패션 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 38
  46. Marie O'Mahony & Sarah E. Braddock, Sportsteeh. 차임선(역), 도서출판 예경, p. 162
  47. 조애래(2004). 복식 디자인에 표현된 열린 구조에 관한 연구. 연세대학교 대학원 석사학위논문, p. 83
  48. Suzanne Lee(2005). Fashioning the future-Tomorrow's Wardrobe. Thames & Hudson, p. 61
  49. Suzanne Lee(2005). Fashioning the future-Tomorrow's Wardrobe. Thames & Hudsonop, p. 44
  50. Suzanne Lee(2005). Fashioning the future-Tomorrow's Wardrobe. Thames & Hudsonop, p. 82
  51. Suzanne Lee(2005). Fashioning the future-Tomorrow's Wardrobe. Thames & Hudsonop, p. 48
  52. Bradley Quinn(2003). The Fashion of Architecture, NY: Berg Publishers, p. 108
  53. Suzanne Lee(2005). Fashioning the future-Tomorrow's Wardrobe. Thames & Hudson, p. 157
  54. Suzanne Lee(2005). Fashioning the future-Tomorrow's Wardrobe. Thames & Hudson, p. 46
  55. Suzanne Lee(2005). Fashioning the future-Tomorrow's Wardrobe. Thames & Hudson, p. 150
  56. Suzanne Lee(2005). Fashioning the future-Tomorrow's Wardrobe. Thames & Hudson, p. 82
  57. Suzanne Lee(2005). Fashioning the future-Tomorrow's Wardrobe. Thames & Hudson, p. 159
  58. Bradley Quinn(2003), The Fashion of Architecture, NY: Berg Publishers, p. 2
  59. Ar. p. 101
  60. Ar. p. 163
  61. Ar. p. 96
  62. Victor Papanek(1998). 녹색 위기, 조영식 역, (주)조형교육, p. 57
  63. Brower, Mallory, Ohlman(2005). Experimental Eco Design-Arehitecture/Fashion/Product, Rotovision SA, p. 7
  64. 서현수(2005). 시스템, 카오스 개념에 의한 에코 패션 디자인 연구. 서울대학교 대학원 박사학위논문, p. 111
  65. Brower. Mallory, Ohlman(2005), Experimental Eco Design-Arehitecture/Fashion/Product, Rotovision SA, p. 9, p. 52
  66. 박우정(2003). 디지털 가전제품의 복합화 현상에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위 논문, pp. 101-102