A Study on the Characteristics of Creativity Factors Found in Elementary and Middle School Creative Gifted Student Selection Test

초.중학생 창의성 영재 선발 검사에 나타난 창의성 요인별 특성 연구

  • Published : 2007.12.31

Abstract

The purpose of this study is to verify the validity of a creativity measurement tool and to discover the creativity characteristics of creative gifted students by assessing the difference in the creativity characteristics of creative gifted students, who were selected from gifted students in elementary and middle schools through the Torrance Test of Creative Thinking(TTCT), according to school level and the type of the students (gifted student in mathematics, gifted student in science). To this research purpose, creative gifted students were selected by the Torrance Test of Creative Thinking(TTCT) on 594 students, who had applied for super gifted education, from 17 gifted students institutes under the jurisdiction of Jeollabukdo office of education, Then, t-tests and multiple regression analysis were performed to analyze the creativity factors between elementary students and middle school students and between mathematics-gifted students and science-gifted students. From the research, the following results were obtained. Although TTCT is effective in distinguishing gifted students with and without creativity, correlation coefficient values between creativity factors(the correlation coefficients between 'fluency' and 'originality' and between 'fluency' and 'elaboration' were .78 and .50 respectively) suggested the possibility of low uniqueness of creativity factors. In addition, compared with elementary students, middle school students showed significantly lower fluency (circles), elaboration(picture construction, picture completion), and the abstractness of titles(picture structure). In the meantime, science-gifted students displayed significantly higher originality(picture construction), and elaboration(picture construction, picture completion, circles) than mathematics-gifted students. Therefore, continuous study is required to enhance the validity of the test for the selection of creativity gifted students. Besides, efforts should be made to find ways to enhance the creativity of gifted students and to resolve the problem of decreasing creativity with student academic level increasing.

이 연구의 목적은 초등학교와 중학교의 영재학생들을 대상으로 TTCT(Torrance Test of Creative Thinking)를 실시하여 창의성 영재를 선발하고, 선발된 창의성 영재들의 창의적 특성들이 초등학생과 중학생 간, 수학영재와 과학영재 간 어떤 차이가 있는가를 밝힘으로써 창의성 영재들의 창의적 특성을 규명해 보려는 것이다. 이를 위해 전라북도교육청 산하 17개 영재교육원 학생 중 수퍼영재교육을 희망한 594명을 대상으로 창의성 영재를 선발, 초등학생과 중학생의 창의성 요인의 차이 검증(t-test), 수학영재와 과학영재의 창의성 요인의 차이검증(t-test), 창의성 영재선발에 영향을 미치는 창의성 요인들의 초 중학생 간 및 수학영재 과학영재 간 차이검증(중다회귀분석)을 하였다. 연구결과, TTCT는 창의성 영재 선발과 탈락을 변별하는 역량이 있으나, 창의성 요인 중 '유창성'과 '독창성', '유창성'과 '정교성' 간에는 각각 .78, .50의 상관계수를 보여 창의성 요인의 고유성이 낮을 가능성이 발견되었다. 또 중학생은 초등학생에 비해 유창성(원 그림)과 정교성 요인(그림구성, 그림완성, 원 그림), 제목의 추상성(그림구성)이 유의하게 낮으며, 과학 영재는 수학영재에 비해 독창성(그림구성)과 정교성(그림구성, 그림완성, 원 그림) 요인에서 유의하게 높게 나타났다. 따라서 창의성 영재 선발을 위한 검사의 타당도를 높이기 위한 방법이 계속 연구되어야 하며, 학년이 높아지면서 창의성이 낮아지는 문제의 해결방법과 교과별 영재의 창의성을 기르기 위한 방안이 모색될 필요가 있다.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부 (2002). 영재의 조기 발굴 및 육성에 관한 국가인적자원 개발 시행계획
  2. 김경희 (2004). 사례연구에 기초한 과학영재아의 특성에 관한 연구. 충남대학교대학원 석사학위논문
  3. 김명숙, 정대력, 이종희 (2002). 과학영재의 창의성, 환경, 그리고 학업적 자기효능감에 관한 연구. 아동학회지. 23(3). 91-108
  4. 김언주 (2005). 영재아의 창의적 성격 특성과 과제 집착력 분석. 충남대학교대학원 석사학위논문
  5. 김영채 (2001). 창의적 문제해결: 창의력의 이론, 개발과 수업. 서울: 교육과학사
  6. 김영채 (2004). TORRANCE 창의력검사 TTCT(도형)-B형 검사요강. 토란스 창의력 한국 FPSP/현곡 R&D
  7. 김재은 (1995). 한국인의 의식과 행동약식. 서울: 이화여재 대학교 출판부
  8. 김종안 (1998). 통합적 접근에 기초한 아동의 창의성 측정 도구 개발. 박사학위 논 문, 성균관대학교 대학원
  9. 김춘일 (1999). 창의성 교육 그 이론과 실제. 서울: 교육과학사
  10. 김춘일, 문태형 (1998). 아동용 창의성 검사 및 지침: 고학년용. 서울: 현대창의성연구소
  11. 김홍원.윤초희.윤여홍.김현철 (2003). 초등 영재학생의 지적.정의적 행동 특성 및 지도 방안 연구. 한국교육개발원
  12. 박권생 (1991). 창의력이란 무엇인가? 사고개발연구학회지. 1(2). 41-63
  13. 박지연 (2006). 일반아동, 수학영재, 그리고 과학영재의 창의성 비교. 충남대학교교육 대학원 석사학위논문
  14. 서혜애 (2006). 영재교육의 개관. 제4기 영재교육 교원 심화연수 교재. 한국교육개발 원
  15. 송경혜, 이지현 (2001). 중학교 과학영재의 환벽주의 성향과 스트레스와의 관계. 영재교육연구. 11(2). 23-37
  16. 송상헌 (1998). 수학 영재성 측정과 판별에 관한 연구. 서울대학교대학원 박사학위논문
  17. 송인섭, 김혜숙 (1999). 창의성 개념 정립을 위한 탐색적 연구 - 암시적 창의성 이론을 중심으로. 교육심리연구. 13(3). 93-117
  18. 송인섭, 이신동, 이경화, 최병연, 박숙희 (2001). 영재교육의 이론과 방법. 서울: 학문사
  19. 신지은 (2002). 과학영재와 일반 학생의 창의성 비교 연구. 서울대학교대학원 석사학위논문
  20. 신지은, 한기순, 정현철, 박병건, 최승언 (2002). 과학 영재 학생과 일반 학생은 창의 성에서 어떻게 다른가? 한국과학교육학회지. 22(1). 158-175
  21. 윤여홍 (1996). 영재아동의 정서적 특성에 관한 임상적 연구: 정신건강을 위한 지도. 영재교육연구. 6(1). 53-71
  22. 윤옥한 (2002). 다원적 접근에 기초한 창의성 훈련 프로그램의 효과. 국민대학교대학원 박사학위논문
  23. 윤초희 (2005). 창의적 지식 생산자 양성을 위한 영재교육: 영재의 심리적 특성 이 해. 한국교육개발원
  24. 이성진 (1985). 교육심리학 서설. 서울: 교육과학사
  25. 이영덕, 정원식 (1969). 표준화 창의성 검사. 서울: 코리안테스팅
  26. 임선하 (1993). 창의성에의 초대. 서울: 교보문고
  27. 전경원 (2000). 동서양의 하모니를 위한 창의학. 서울: 학문사
  28. 전경원, 박정옥 (1993). 창의적인 문제 해결력. 서울: 서원출판사
  29. 정민자 (2005). 유아의 창의성과 어머니의 양육신념, 창의적 특성 변인간의 구조모 형. 경희대학교 대학원 박사학위논문
  30. 정범모 (1997). 자아실현. 서울: 나남출판
  31. 조석희 (1996). 영재교육의 이론과 실제. 연구보고 96-28. 한국교육개발원
  32. 조성연 (1984). 창의성 검사의 타당화를 위한 일연구: Torrance의 창의적 사고력 검사 (TTCT)를 중심으로. 연세대학교 대학원 박사학위논문
  33. 하주현 (2000). 창의적 인성검사 개발. 교육심리연구. 14(2). 187-210
  34. 한국교육개발원 (2002). 인문.사회 영재판별도구 개발연구(III)-언어 영재 판별 검사 도구개발을 중심으로-수탁연구 CR2002-44
  35. 한순미, 김 선, 박숙희, 이경화, 성은현 (2005). 창의성: 사람.환경.전략. 학지사
  36. 한종하 (1987). 과학영재교육론. 서울: 학연사
  37. 황영태 (2005). 과학영재의 선발고사, 지능, 창의적 문제해결력과 학업성취도와의 상 관관계. 경상대학교교육대학원 석사학위논문
  38. Amabile, T. M. (1989). Growing up Creative. Creative Education Foundation
  39. Benito, Y. (2000). Metacognitive ability and cognitive strategies to solve maths and transformation problems. Gifted Education International, 14. 151-159 https://doi.org/10.1177/026142940001400205
  40. Callagher, I. (1985). Teaching the gifted child. Boston: Allyn& Bacon
  41. Castellanos, X. (2000, November). ADHD or gifted: Is it either/or? Paper presented at the annual meeting of the National Association for Gifted Children, Atlanta, GA
  42. Chan, D. (2001). Learning styles of gifted and nongifted secondary students in Hong Kong. Gifted Child Quarterly, 45(1). 34-44
  43. Cooper, E. (1991). A Critique of six measures for assessing creativity. Journal of Creative Behavior, 25(3). 194-204 https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1991.tb01370.x
  44. Davis, G. A. & Rimm, S. (1989). Education of the gifted and talented. Eaglewood cliffs, NJ: Prentice-Hall
  45. Gagne, F. (1991). Toward a Differentiated Model of Giftedness and Talent. Colangelo N, Davis G. A (Ed). Handbook of Gifted Education, Boston: Allyn and Bacon
  46. Gallagher, J. J. (1975). Teaching the gifted(2nd ed.). Boston, Mass: Allyn & Bacon
  47. Getzels, J. W. (1962). Creativity and intelligence: Exploration with gifted students. New York: Wiley
  48. Ghiselin, B.(Ed.) (1960). The creative process. Berkerly: University of California Press
  49. Greenes, C. (1981). Identifying the gifted student in mathematics. Arithmetic Teacher, 28. 14-18
  50. Guilford, J. P. (1950). Creativity. American Psychology, 5. 444-454 https://doi.org/10.1037/h0063487
  51. Guilford, J. P. (1970). Traits of creativity. In P.E. Vernon,(ed.), Creativity, (pp.167-188). Middlesex, England: Penguin
  52. Hannah, C. L., & Shore, B. M. (1995). Metacognition and high intellectual ability: Insight from the study of learning-disable gifted students. Gifted Child Quartery, 39(2). 95-109 https://doi.org/10.1177/001698629503900206
  53. House, P. A. (1987). Providing Opportunities for Mathematically Gifted, K-12. Reston, Virginia: National Council of Teacher of Mathematics
  54. Kanevsky, L. K. (1992). The learning games. In P. S. Klein & A. J. Tannenbaum(Eds), To be young and gifted(pp. 204-241). Norwood, Nj: Ablex
  55. Kaufmann, G. (1993). The logical structure of creativity concepts: A conceptual argument for creativity as a coherent discipline. In S.G. Isaksen, M.C. Murdock, R.L., Firestien, & D.J. Treffinger(Eds.), Understanding and recognizing creativity: The Emergence of a discipline(pp. 141-157). Norwood, NJ: Ablex
  56. Knepper, W., Obrzut, J. E., & Copeland, E. P. (1983). Emotional and social problem solving thinking in gifted and average elementary school children. Journal of Genetic Psychology, 142. 25-30 https://doi.org/10.1080/00221325.1983.10533492
  57. Maslow, A. H. (1954). Motivation and personality. New York: Harper & Row
  58. Mayer, R. E. (1983). Cognition, problem, solving, thinking. NY: Freeman
  59. Mednick, S. A. (1962). The associative basis of the creative process. Psychological Review, 69. 220-227, 232 https://doi.org/10.1037/h0048850
  60. Miller, R. C. (1990). Discovering Mathematical Talent(ERIC Digest No. E321487). Teston, VA: The Council for Exceptional Children. ERIC Clearinghouse on Disabilities and Gifted Education
  61. Osborn, A. (1953). Applied Imagination. New York: Scribner's
  62. Rensulli, J. S. (1976). Scale for rating the behavioral characteristic of superior students. Mansfield Center, CT: Creative Learning Press
  63. Renzulli, J. S. (1986). The Three-ring conception of giftedness: A developmental model for creative productivity. In R. J. Stenberg & J. E. Davidson (Eds.), Conception of giftedness (pp. 53-92). New York: Cambridge University Press
  64. Renzulli, J. S., & Smith, L. H. (1978). Learning styles inventory : a measure of student preference for instructional techniques. Mansfield Center, CT: Creative Learning Press
  65. Rogers, C. (1959). Toward a theoary of creativity. In H.H. Anderson,(ed.), Creativity and its cultivation(pp. 69-82). New York: Harper & Brothers
  66. Rogers, K. (1986). Do the gifted think and learn differently? A review of recent research and its implications for instruction. Journal for the Education of the Gifted, 10. 17-39 https://doi.org/10.1177/016235328601000103
  67. Runco, M. A. , & Pritzker, S. R. (1999). Encyclopedia of Creativity. San Diego, Cal.: Academic Press
  68. Runco, M. A. & Plucker, J. A. & Lim, W. (2000-2001), Developement and Psychometric integrity of a measure of Ideational Behavior. Creativity Research Journal, 13(3 & 4). 393-400 https://doi.org/10.1207/S15326934CRJ1334_16
  69. Sternberg, R. J. (1985). Implict theories of intelligence, creativity, and wisdom. Journal of Personality and Social Psycology, 49. 607-627 https://doi.org/10.1037/0022-3514.49.3.607
  70. Sternberg, R. J. (1988). Three-fact model of creativity. In R.J. Sternberg,(ed.), The nature of creativity(pp. 125-147). New York: Cambridge University Press
  71. Sternberg, R. J., & Lubart, T. I. (1995). Defying the crowd: Cultivating creativity in a culture of a conformity. New York: Free Press
  72. Sternberg, R. J., & Lubart, T. I. (1995). Defying the crowd: Cultivating creativity in a culture of a conformity. New York: Free Press
  73. Tannenbaum, A. (1983). Gifted children: Psychological and educational perspective. New York: Macmillan
  74. Taylor, C. W. (1988). Various approaches and definitions of creativity. IN R.J. Sternberg,(ed.), The nature of creativity, (pp. 99-121). New York: Cambridge University Press
  75. Taylor, C. W. (1988). Various approaches and definitions of creativity. IN R.J. Sternberg,(ed.), The nature of creativity, (pp. 99-121). New York: Cambridge University Press
  76. Thurston, R. (1952). The role of education in the developement of the Americanway of life S.L.: At the University of Wisconsin
  77. Torrance, E. P. (1962). Guiding creative talent. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, Inc
  78. Torrance, E. P. (1992). The Torrance tests of creative thinking. Bensenville, IL: Scholastic Testing Services
  79. Treffinger, D. J. (1993). Dimensions of creativity. Saratora, FL: Center for creative Learning
  80. Urban, K. K. (1995). Test for creative thinking-drawing production. Lisse, The Netherland.: Swet & ZeitLinger
  81. Van Tassel-Baska, J. (1983). Profiles in precocity: The 1982 midwest talent search finalists. Gifted Child Quarterly, 27(3). 139-144 https://doi.org/10.1177/001698628302700308
  82. Veron, P. E. (1989). The nature-nature problem in creativity. In J.A. Glover, R.R. Ronning, and C.R. Reynolds(Ed.), Handbook of Creativity, (pp. 93-110). New York: Plenum Press
  83. Webb, J. T. (1993). Nurturing social-emotional development of gifted children. In K. A. Heller, F. J. Monks, & A. H. Passow (Eds.), International handbook of research and development of giftedness and talent(pp. 525-538), Pergamon Press
  84. Webb, J. T., Meckstroth, E. A., & Tolan, S. S. (1982). Guiding the gifted child: A practical source for parents and teachers. Ohio Psychology Pub
  85. Weisberg, R. (1986). Creativity: Genius and other myths. N.Y.: W.H. Freeman and Co
  86. Zentall, S. S., Moon, S. M., Hall, A. M., & Grskovic. J. A. (2001). Learning and motivational characteristics of boys with AD/HD and/or Giftedness. Exceptional Children, 67(4). 499-519 https://doi.org/10.1177/001440290106700405